Gå til innhold

Finnes det bjørn i og utenfor Bergen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

:roll:

Som de fleste andre dyr så skyr bjørn mennesker fordi de knapt forstår hva slags skapning vi er. Men om flere skal høre på politisk korrekt svada å oppsøke bjørn så vil vi få e raskad ferdsendring hos dem ja. Bruk hodet. De alle fleste rovdyrforkjempere som forsvarer illusjoene av hvor harløse dyrene er, har ofte ingen problemer med å fortelle deg at elg, nesehorn og andre store pattedyr kan angripe å være farlig, mens rovdyrene derimot de er heeelt harmløse bare fordi du ikke er et naturlig byttedyr.

Den norske bjørnen kan rive av deg skudra i et jafs, selvfølgelig er den farlig, og man skal ikke gå å oppsøke den.

Elg er langt mer agressive enn norske bjørner, samme er nesehorn osv. Så klart prøver du å gi en brunbjørn en klem vil du få juling og du har flaks om du overlever, men man kan observere bjørner på ganske nært hold uten at de er farlige, så lenge du kan reglene og kan lese dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elg er langt mer agressive enn norske bjørner, samme er nesehorn osv. Så klart prøver du å gi en brunbjørn en klem vil du få juling og du har flaks om du overlever, men man kan observere bjørner på ganske nært hold uten at de er farlige, så lenge du kan reglene og kan lese dem.

Jaja nesehorn er vel det, men bjørn er potensielt like agressive som noe annet av store dyr som kan drepe. Jeg vil hvertfall ikke at den vanlige turgåer skal gå rundt å innbille seg at bjørnen er til for å stå å skue på og det er jo sånne holdninger som gjerne er opphavet til overskrifter som "Drept da han prøvde å få bjørn til å overnatte i teltet". Sorry men folk er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du møter neppe på bjørn her i Bergen, TS.

Forøvrig er vi nordmenn i overkant hysteriske hva rovdyrene våre angår. Vi har knapt nok noen igjen, likevel er det nesten like mye stigma rundt ulv og bjørn som det er rundt hai i andre land. Joda, det er rovdyr som skal respekteres, men i motsetning til hva folk ser ut til å like å tro, er de ikke blodtørstige drapsmaskiner som ligger rundt hvert et hjørne i påvente av en godtroende nordmann på skitur. Harmløse er å ta litt vel hardt i, men så fremt man har skogvett og tar noen forhåndsregler, er egentlig naturen ganske så grei. Man skal ikke undervurdere det å stå ansikt til ansikt med en bjørn, men villdyr flest er ikke så himla glad i mennesker at det gjør noe, så sjansen er vel heller større for at du får en dæsj fuglelort i hodet.

Forresten hørte jeg her forleden av en eldre bekjent av meg om gaupespor som hadde blitt sett her utenfor Bergen. Så gaupe kan det være! Du har dog flaks om du ser en, og den kommer neppe til å ville rive ut innvollene dine den heller.

God tur, TS :) Tenker jeg snart tar meg en tur ut selv.

Anonymous poster hash: 5d315...e20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...