tweezer Skrevet 20. juni 2013 #21 Skrevet 20. juni 2013 Min startet med 2 dager i uka rett før han fylte 1 år. Han er nå 100% i bhg. Her er det mammahjertet som har mest vondt av det. Gutten stortrives i barnehagen og det er veldig spennende med masse voksne og barn rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #22 Skrevet 20. juni 2013 Min startet med 2 dager i uka rett før han fylte 1 år. Han er nå 100% i bhg. Her er det mammahjertet som har mest vondt av det. Gutten stortrives i barnehagen og det er veldig spennende med masse voksne og barn rundt seg. Hvordan gikk det å ha han i barnehagen 2 dager i uken? TSAnonymous poster hash: 27656...c8f
Muscae Skrevet 20. juni 2013 #23 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Min erfaring, etter mange år på småbarnsavdeling er at de som har 60% plass (tre dager i uken) eller mindre bruker lang tid på å bli trygge, og dersom du plusser på de dagene de (mest sannsynlig) kommer til å være hjemme med sykdom, så kan det av og til gå lenge mellom hver gang de er i barnehagen. Jeg vil anbefale deg enten å ha barnet hjemme, spare så mye dere kan, der dere kan, få kontantstøtte, barnetrygd (og dere slipper også barnehageutgiften, både det det koster å ha plassen, ca 2500 kr, og kjøring til og fra). og at du heller jobber noen kvelds- og helgevakter når mannen er hjemme, eller ha barnet i barnehagen fire dager i uken, men heller korte dager. Dette i en periode mens barnet et lite, så kan dere heller få full plass senere. Ett år med lite penger takler de fleste, men da må en være villig til å spare der en kan - få avdragsfrihet på lån (ja, det er dyrere i lengden, men merker dere så veldig stor forskjell om dere er gjeldsfrie når dere er 55 eller må vente til dere er 56 år?), spare på matinnkjøp (minsten er sikkert kjempefornøyd med havregrøt til middag, og du får masse tid til å lage hjemmelaget mat når du går hjemme, morsomt for minsten å være med på det også - ellers så sover han vel på dagtid enda), kutte ned på ferier (Norge har mye fint å by på, og han trenger verken tusenfryd eller kaptein sabeltann i dyreparken enda, en tur i fjæra i ny og ne er storveis når man er liten), kjøpe brukt, kanskje selge en av bilene, og kjøpe en billig bruktbil til jobb-bruk, osv osv. Det er masse man kan spare på, men jeg ville ikke utsatt ham for to dager i barnehagen hver uke... Det er fem dager hjemme i trygge omgivelser, og total omveltning med masse nye inntrykk, "ukjente" mennesker og utrygge omgivelser i to dager.. Hver uke. De fem dagene veier ikke opp for de to... Endret 20. juni 2013 av Kjemi
Stinelin Skrevet 20. juni 2013 #24 Skrevet 20. juni 2013 Vår gutt begynner i barnehage når han er 15mnd, og har full plass. Kommer til å starte med 4 korte dager i uka, og om det går greit går vi ned til 3 dager. Barnehagen anbefalte 5 korte dager i uka, men dette synes jeg blir vel mye stress, så vi prøver med 4 i starten. (Jeg har da nyfødt baby hjemme og ei mil å kjøre hver vei til barnehagen) Håper egentlig å kunne ha 50% plass etterhvert, slik at vi får 50% kontantstøtte, men vi får se. Uansett hvor mange dager han blir der skal han ha korte dager, maks ca 9-15.
SmallTalk Skrevet 20. juni 2013 #25 Skrevet 20. juni 2013 Da tjener dere utrolig godt, og har lagt dere dyre vaner ergo dere ser ikke barns beste, men kun pengene. Jeg har levd på lav lønn lenge med hensyn til barna. 5000 kr + barnetrygd er faktisk litt penger, og når man driver hus og hjem og flere barn så tar dette tid, barn trenger tid med egne foreldre. Bare 3 uker på sommeren blir for lite for meg, og da lever jeg heller billigere og kjøper mindre. Anonymous poster hash: 94d56...4f2 Og hvem er du til å definere barnets beste? Og har man virkelig utrolig god lønn når man anser 5000 kr/mnd for å være lommerusk iforhold til egen lønn? Barnets beste er å ha foreldre som er økonomisk rustet til å kunne takle det meste, inkludert frafall av den ene forelderen og skilsmisse. Det er man ikke dersom mor laller hjemme på kontantstøtte eller lav lønn.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #26 Skrevet 20. juni 2013 Har da en far som tjener det 5 doble av meg, så ingen problem du. Anonymous poster hash: 94d56...4f2
SmallTalk Skrevet 20. juni 2013 #27 Skrevet 20. juni 2013 (endret) Har da en far som tjener det 5 doble av meg, så ingen problem du. Anonymous poster hash: 94d56...4f2 Og hva gjør du dersom du plutselig ikke har han som forsørger lenger? Da antar jeg at du kommer til å leve veldig godt på kontantstøtte + barnetrygd, gitt... Endret 20. juni 2013 av SmallTalk
tweezer Skrevet 20. juni 2013 #28 Skrevet 20. juni 2013 Hvordan gikk det å ha han i barnehagen 2 dager i uken? TSAnonymous poster hash: 27656...c8f Det gikk veldig bra. Han var sliten og trøtt etter en dag i barnehagen, men han stortrivdes. Min kar er veldig glad i mennesker, og nye ting så det var som rene julaften å få komme i barnehagen. Han var rolig, snill og sov godt i vogna si når han skulle. Så det kunne nesten ikke vært bedre.
SummerJoy Skrevet 21. juni 2013 #29 Skrevet 21. juni 2013 Min eldste begynte i barnehage da hun var 10 mnd og gikk bare 4 dager i uken frem til hun var 2 år. Fri hver fredag og langhelg. Helt topp. Om du kan unngå 5 dager i uken så er det bare bra. Men ville prioritert f.eks minst 3 dager etter hverandre for å få litt rutine på ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå