Gå til innhold

Ettåring i barnehage.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en tråd her med en noe som har barnet i barnehage to dager i uken, mange sier det er for lite.

Jeg ville ikke kuppe hennes tråd, så derfor lager jeg en ny tråd.

Er det sånn at det er bedre for barnet å være i barnehage hver dag, enn 2-3 dager i uken?

Jeg skal jobbe turnus, jobber da noen helger og har da fri noen ukedager. Min sønn blir da hjemme med meg de dagene jeg har fri. Som kanskje er 2-3 dager noen uker.

Er dette da mer skadelig for han, enn at jeg har han i barnehagen hver dag?

Anonymous poster hash: 27656...c8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror han har best av å få være hjemme med deg de dagene du har fri :-) ingen 1 åring har godt av å være i bhg hver dag.

Anonymous poster hash: bd000...da6

• Liker 5
Skrevet

For å føle trygghet og tilknytning i barnehagen mener mange at det er greit å være i barnehagen 60%, altså tre dager i uker. Men heller ha korte dager de dagene det er mulighet for det. Barn som er i barnehagen 1-2 ganger hver uke kan ha problemer med å føle seg trygge.

• Liker 7
Skrevet

Jeg var hjemme med mamma da jeg var på den alderen, og helt til jeg var 5-6 år. Er så utrolig glad for at jeg slapp å gå i barnehage egentlig. Jeg synes du bør ha ungen hjemme noen dager og, tror han blir å ha godt av det :) å være i barnehagen noen dager i uka har han også godt av, for å være sosial med andre barn og få venner.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

I starten er det nok greit å være der hvertfall fire dager i uken.

Når barnet er tilvendt og trygt derimot, har nok barnet det supert hjemme sammen med deg på dine fridager :)

• Liker 1
Skrevet

Det kommer nok helt an på barnet. Noen barn vil ha "problemer" med å være der et par dager i uken, siden det tar veldig lang tid å bli trygg, mens andre barn ikke har noen problemer med det, og føler seg trygge på de ansatte ganske raskt. Det varierer veldig fra barn til barn! Jeg jobber selv i barnehage, så har opplevd litt forskjellig der. Kan ikke si annet enn at du må se det an. Men det er kanskje sånn at du har søkt/skal søke om fullplass eller ikke?

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg mener at 1-åringer har det best hjemme, men om de må i barnehagen, har de det best av å være der tilnærmet hver dag slik at det blir en rutine og trygge omgivelser. 2 dager i uka blir ikke trygge omgivelser for en 1-åring.

• Liker 6
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg mener at 1-åringer har det best hjemme, men om de må i barnehagen, har de det best av å være der tilnærmet hver dag slik at det blir en rutine og trygge omgivelser. 2 dager i uka blir ikke trygge omgivelser for en 1-åring.

Enig. I hvert fall i begynnelsen til de blir trygge på de voksne og omgivelsene. Når barnet er trygt tilvent kan man ha mer fridager :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet at kontantsstøtten for 1 åringer har økt til 5000 kr???

Anonymous poster hash: 94d56...4f2
Gjest chiki
Skrevet

Vi prøvde med 3 dager i starten, men det ble litt for uforutsigbart. Så hun gikk fult i noen måneder, men med kortere dager. Så ble hun mer hjemme etterhvert.

Gjest Gjest
Skrevet

For mitt vedkomende er 5000 veldig lite i forhold til hva jeg får utbetalt i lønn. Og jeg er helt sikkert ikke den eneste :)

Skrevet

For mitt vedkomende er 5000 veldig lite i forhold til hva jeg får utbetalt i lønn. Og jeg er helt sikkert ikke den eneste :)

Samme her. 5000 kr/mnd er ingenting i forhold til hva jeg har utbetalt i lønn, og for min del er dette omtrent for lommerusk å regne.

Personlig så tror jeg at jeg hadde sett an hva som passer barnet best ift. det å være der hver dag eller å ha fri et par dager i uken. For noen så fungerer avbrudd fint, for andre så er kontinuitet og rutiner viktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke gå fra å ha utbetalt 25 000 kr, til å ha 5000. (Og jeg har søkt permisjon fra noe av stillingen) Men jeg jobber turnus og da mye kveld, men jeg jobber fortsatt 1-3 dager på dag i uken (kommer an på hvilken uke) og hvis faren ikke kan komme hjem før jeg begynner på senvakter, så må barnet i barnehagen.

Derfor har vi barnehageplass.

Anonymous poster hash: 27656...c8f

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, kommer det sikkert an på barnet, men jeg syns det virker som to dager blir for lite for mange, ut fra hva folk som jobber med barn sier. Men jeg ville ikke dermed tenkt at jeg måtte ha barnet der hver dag av den grunn. Jeg ville helt klart hatt barnet hjemme hvertfall en dag i uka om det passer foreldrene.

Sønnen min var forresten i praksis 60% hos dagmamma de første månedene pga. utrolig mye sykdom, i tillegg til min jobbsituasjon. Han hadde jo reaksjoner, men fikk tilbakemelding om at det var en veldig vanlig tilvenning. Har siden det hatt ham der fire dager i uka, og det er hvertfall ikke noe problem. Hadde ikke hatt noen kvaler med å ha ham hjemme to dager, om vi hadde bestemt det sånn, men nå er han nok ikke blant de sarteste (men heller ikke av den mest utadvendte sorten). Men har man et barn som ikke er vant til å bli passet av andre og er litt engstelig av seg, ville jeg tenkt 3-4 dager, om de først skulle begynne. Man kan jo velge å ha kortere dager, om man har muligheten.

Skrevet

Enig.
Gjest Riskjeks
Skrevet

For de fleste barn, spesielt de minste, vil 2 dager i uka i barnehage være for lite til at det vil føles som et trygt og vant sted for dem å være. For en 1-åring vil det jo nærmest kreve ny tilvenning hver gang...

Om ikke hver dag, så 4 ganger i uken, vil nok passe bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Da tjener dere utrolig godt, og har lagt dere dyre vaner ergo dere ser ikke barns beste, men kun pengene. Jeg har levd på lav lønn lenge med hensyn til barna. 5000 kr + barnetrygd er faktisk litt penger, og når man driver hus og hjem og flere barn så tar dette tid, barn trenger tid med egne foreldre. Bare 3 uker på sommeren blir for lite for meg, og da lever jeg heller billigere og kjøper mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Da tjener dere utrolig godt, og har lagt dere dyre vaner ergo dere ser ikke barns beste, men kun pengene. Jeg har levd på lav lønn lenge med hensyn til barna. 5000 kr + barnetrygd er faktisk litt penger, og når man driver hus og hjem og flere barn så tar dette tid, barn trenger tid med egne foreldre. Bare 3 uker på sommeren blir for lite for meg, og da lever jeg heller billigere og kjøper mindre. Anonymous poster hash: 94d56...4f2

6000 kr (kontantstøtte + barnetrygden) er bare 1/6 av det jeg har utbetalt i lønn. Det er ikke snakk om at vi skulle greie å få det til å gå rundt med såpass lite penger.

Anonymous poster hash: ce24c...103

AnonymBruker
Skrevet

Da tjener dere utrolig godt, og har lagt dere dyre vaner ergo dere ser ikke barns beste, men kun pengene. Jeg har levd på lav lønn lenge med hensyn til barna. 5000 kr + barnetrygd er faktisk litt penger, og når man driver hus og hjem og flere barn så tar dette tid, barn trenger tid med egne foreldre. Bare 3 uker på sommeren blir for lite for meg, og da lever jeg heller billigere og kjøper mindre.

Det er 1/4 av hva jeg tjener. Skjønner ikke hvordan det da skal gå rundt?

En annen ting er vel at man får bare 5000 i kontantstøtte til de er 18 mnd eller?

Jeg er heldigvis heldig og følger skolens ferier så vi får masse tid sammen (det får forresten pappaen også som har vanlig ferie).

Anonymous poster hash: 8d2ff...a13

Skrevet

Vår lille har hatt 60 % plass i bhg siden hun var 15 mnd, og det fungerer fint for henne og oss :) hun går i bhg mandag, tirsdag og onsdag, for så å ha fri 4 dager i strekk! Ta deg god tid under tilvenningen og i ukene etterpå, bruk tid på levering og henting, og ha god kommunikasjon med de ansatte er mine tips..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...