Gå til innhold

Erfaring med nesespayavhengighet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å bruke Otrivin da jeg lå på barsel, pga. aircondition ble jeg veldig tett i nesa og jeg var så sliten etter fødsel at jeg ikke orket å være det i tillegg til alt annet. Så ble jeg helt avhengig, og har nå brukt Otrivin hver eneste dag i over 2 år.

Jeg sluttet brått 16. mai, det er altså en mnd. siden. Fremdeles er jeg så utrolig tett i nesa hele tiden, spesielt når jeg ligger flatt, og det er jo ganske plagsomt om natten. Noen som har erfaring med dette og kan si meg når tettheten går over? Jeg er så lei av å sove dårlig.

Anonymous poster hash: 9680b...92e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be legen om en kortisonspray. Da er du fin på en uke. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet med nesespray for flere mnd siden. Og stort sett så går det bra nå, men fortsatt så kan jeg bli tett i ett nesebor om natten.

Stort sett så var det mye bedre etter ca 6 uker for min del.

Jeg prøvde kortisonnesespray, men syntes ikke den hadde den store virkningen.

Anonymous poster hash: 41b43...098
AnonymBruker
Skrevet

Moren min ble også avhenig av otrivin(Viktig å lese pakningsvedlegget ved langvarig bruk, men det vet du sikkert allerede), og hun har ødelagt slimhinner og greier oppi der og må opereres.

Skjønner heller ikke hvorfor så mange bruker otrivin, synes ikke den er noe god men meg om det.

Ville slutet å bruke otrivin med en gang om jeg var deg, og sett på alternativer, saltvannsspray kanskje? Skader kanskje ikke nesen like mye. Og så kan du jo bruke et gammelt kjærringtriks; sitt med ansiktet over en bolle med kokende vann(ikke så du brenner deg på dampen selvsagt), og ha et tørkle over hodet. Fuktigheten vil hjelpe til å løse opp i nesen så det forsvinner eller så du kan snyte deg.

Anonymous poster hash: 3bfe0...282
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde giddet å lese innlegget mitt, siste AB, så ser du at din post er helt unødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde giddet å lese innlegget mitt, siste AB, så ser du at din post er helt unødvendig.

Det innlegget kom ikke fra meg, men hva i all verden var galt med det? Tåler du ikke se ordene "avhengig av otrivin" ?

Anonymous poster hash: 9a4ba...eae

Skrevet

Det ble bedre etter et par måneder, men jeg er fortsatt litt tett, spesielt om natta. Det hjelper litt å ligge med hodet høyt. Men jeg har lest om folk som var tette til det gikk et halvt år, så det kan hende du må vente såpass lenge på bedring. Har du kjøpt nesehorn? Saltvannsskylling hjelper litt, spesielt om du har allergier.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som skjer med nesen når man har blitt avhengig?

Alltid syntes det hørtes merkelig ut å kunne bli avhengig av noe så simpelt som nesespray liksom

Anonymous poster hash: 398b1...a7e
AnonymBruker
Skrevet

Det innlegget kom ikke fra meg, men hva i all verden var galt med det? Tåler du ikke se ordene "avhengig av otrivin" ?

Anonymous poster hash: 9a4ba...eae

Jeg skriver jo selv at jeg er avhengig, men AB jeg sikter til skriver "ville sluttet om jeg var deg", og det har jeg jo allerede gjort. Derfor er innlegget unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble og blir mye tettere av å skylle med saltvann og tettheten varer i flere timer. Så det har jeg sluttet helt med.

Det blir bedre, men det tar dessverre lang tid. Å ligge med hodet høyt hjelper litt.

AnonymBruker
Skrevet

Alltid syntes det hørtes merkelig ut å kunne bli avhengig av noe så simpelt som nesespray liksom

Nesespray reduserer blodgjennomstrømingen i slimhinnene i nesen. Når blodgjennomstrømningen minsker så minsker også produksjonen av væske i bihulene og tettheten går over.

Dette er jo kjekt når man er forkjølet og væskeproduksjonen øker. Men neseslimhinnen tilpasser seg den reduserte blodgjennomstrømningen og reagerer med og svulle opp og man blir tett igjen.

Derfor skal man ikke gå over de berømte 10 dagene. Jo lenger man bruker dem jo tettere blir man. Og da sier det seg selv hvor vanskelig det er å slutte. Man føler man ikke får puste.

Skrevet

Jeg var avhengig av mentol nesespray lenge. Sluttet nå for to mnd siden og jeg sliter veldig med tett nese (spesielt på natten) og følelsen av at jeg ikke får puste ordentlig. Er forkjølet nå, men prøver å la nesesprayen ligge fordi jeg vet at jeg blir avhengig hvis jeg begynner igjen nå.

Man må nok bare vente.

Skrevet (endret)

Tror det er at nesesprayen får neseslimhinnene til å skrumpe inn litt for å åpne nesa, og ved langvarig bruk vil de prøve å motvirke det ved å svulme opp og bli tykkere, som gjør en tettere, og som gjør at en ikke blir normalt åpent i nesa uten spray. Det heter vel medikamentell rhinitt, tror jeg.

Ops, det var alt svart på før jeg posta. Jaja.

Endret av Dragonfly84
Skrevet

Jeg fikk en nesespray av legen på resept. Nasonex. Den har visst ikke det "skumle" innholdet som otrivin har.

Hun ba meg bruke den hver dag og etterhvert ville behovet bli mindre og mindre, og at jeg bare måtte finne meg i å være tett i nesa et par mnd. Husker ikke hvor lenge jeg brukte den hver dag (når jeg la meg), men nå bruker jeg den kanskje 1 gang i uka bare.

Saltvannspray har aldri hjulpet meg. Og denne nasonexen føltes ikke som den hjalp den heller de første ukene. Men jeg gjorde som legen sa, og etterhvert ble det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...