Gå til innhold

19,50,-.....runde opp eller ned?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mye feil her.

Du mener at datamaskiner ikke jobber med matematikk?

Butikkene kan selvfølgelig ikke gjøre som de vil.

Da ville de rundet ned når de gir tilbake veksel og runde opp når du skal betale.

Sjekk heller her hva orakelet sier:

http://www.matematikk.org/oss.html?tid=89234

Beklager, dette var nok for avansert for menigmann.

Datamaskiner jobber selvfølgelig med matematikk og når datamaskinens nøyaktighet er større enn antall siffer man skal avrunde så benytter man vanlige regler. Når det gjelder det minst signifikante bitet så bruker man gjerne en integer-funksjon som avrunder ned. Beklager at jeg brakte inn dette, det virker bare forvirrende.

Butikkene kan velge når du betaler til de. Men de må selvfølgelig være konsekvent. Koster varen 123,50 kan ingen nekte butikken å avrunde ned til 123,00 og betale deg tilbake 77,- på en to-hundrelapp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Butikkene kan velge når du betaler til de. Men de må selvfølgelig være konsekvent. Koster varen 123,50 kan ingen nekte butikken å avrunde ned til 123,00 og betale deg tilbake 77,- på en to-hundrelapp.

Nei, ingen kan jo nekte dem å sette ned prisen, det har du rett i.

Det bestemmer de selv og det er helt greit.

Gjest Flare
Skrevet

Altså, i barneskolematematikken lærer man jo at man skal runde det opp

Jeg jobber selv i butikk og der runder vi opp når noe koster xx,50,-, tror det er vanlig de fleste steder.

AnonymBruker
Skrevet

Rundes opp ja. Derfor leverer jeg kun en og en flaske på 2.50, ellers taper jeg på det.

Hahaha! Da tror jeg du har for mye fritid!

Anonymous poster hash: 1835b...2cb

Gjest Raindrops
Skrevet

Hahaha! Da tror jeg du har for mye fritid!

Eller veldig få flasker? Jeg drikker aldri brus, iallefall ikke fra sånne digre flakser, så de eneste 2,50 flaskene jeg har er de som det kommer saft i, og hvis jeg panter 1-2 ganger i måneden så har jeg gjerne bare én sånn flaske. Ikke noe å bli rik av men :P

AnonymBruker
Skrevet

Eller veldig få flasker? Jeg drikker aldri brus, iallefall ikke fra sånne digre flakser, så de eneste 2,50 flaskene jeg har er de som det kommer saft i, og hvis jeg panter 1-2 ganger i måneden så har jeg gjerne bare én sånn flaske. Ikke noe å bli rik av men :P

Joda, men hun sa jo at hun med vilje pantet kun en flaske om gangen for å tjene på det.

Skrevet

På samme måte som da vi hadde 50-øringer for ikke lenge siden, så rundet man opp ved 25 øre og ned ved 24 øre.

Eller opp ved 75 øre og ned ved 74 øre.

Og da vi hadde 25-øringer...

(BTW, forsvant 25-øringene samtidig som 5-øringene?)

Nei, 1, 2 og 5-øringene forsvant på starten av syttitallet, mens 25-øringen forsvant rundt 1979-1981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...