Yesterday Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg er veldig matlei for tiden og da blir det en del ferdigmat og annen enkel usunn mat, ikke noe sunt i lengden nei. Samboer er bortreist og kommer hjem om 1,5 uke så jeg må stå for matlagingen selv for tiden. Er som regel sliten etter jobb så å kokkelere i en time etter jobb orker jeg ikke. Noen som har noen enkle middagsoppskrifter som er sunne eller passe sunne? (noen ser kanskje at jeg er gravid men ikke tenk på det, jeg lar bare vær å spise det jeg ikke kan spise)
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Jeg pleier ofte å lage omelett når jeg mangler inspirasjon på kjøkkenet. Man kan jo bruke alt mulig, og det tar kort tid og er lett å lage til en. Egg+vann (eventuelt melk), grønnsaker, ost, noe kjøtt eller fisk etc. Hva med supper og gryter? Samme prinsipp, sleng oppi det du har og det du liker. Noe grønnsaker, kanskje linser eller bønner, kanskje en boks hakka tomat, noe krydder og urter, en buljongterning, eventuelt kjøtt. Hvis du lager en noenlunde stor porsjon, så har du jo middag i flere dager. Varier med tilbehøret. Potet/ris/pasta/salat osv. Pitabrød med det du liker inni? Sleng en fiskefilet i ovnen med krydder og urter, og kanskje litt god olje. Salat eller grønnsaker til. Anonymous poster hash: 7b588...83c 1
Brunhilde Skrevet 18. juni 2013 #3 Skrevet 18. juni 2013 Jeg er en tilhenger av rask (og litt sunn) middag. Laks med grønnsaker, gjerne i wok, det samme med kyllingfilet. Kyllingburgere (kyllingkjøttdeig med det krydderet du liker best formes til flate kaker og stekes) i grove rundstykker med salat. Seibiff med løk og potet, revet gulrot smaker godt ved siden av. Stek kjøttdeig, løk og potet og server med en brødskive og speilegg. Sikkert mye mer, men akkurat nå var dette det som dukket opp i hodet.
Gjest BettyBoop Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Jeg er veldig matlei for tiden og da blir det en del ferdigmat og annen enkel usunn mat, ikke noe sunt i lengden nei. Samboer er bortreist og kommer hjem om 1,5 uke så jeg må stå for matlagingen selv for tiden. Er som regel sliten etter jobb så å kokkelere i en time etter jobb orker jeg ikke. Noen som har noen enkle middagsoppskrifter som er sunne eller passe sunne? (noen ser kanskje at jeg er gravid men ikke tenk på det, jeg lar bare vær å spise det jeg ikke kan spise) klikk.no har noen kjekke oppskrifter
Yesterday Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2013 Tusen takk for alle tips! Jeg syns at nettsider ofte har så fancy oppskrifter, som ikke nødvendigvis tar tid. Men kan sjekke klikk igjen
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Omelett eller pai. Gjerne dobbel porsjon så kan jeg spise kalde rester dagen etter. Anonymous poster hash: b2435...17e
Gjest C4r1n3 Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Jeg er veldig fan av å lage (dvs, tvinge mannen til å lage) tyyyyyykk hvit saus fra bunnen av og enten slenge i: kokt kål - for kålstuing (godt dersom man lager kjøttkaker med brun saus i samme slengen), stekt bacon og pølse, lage små boller av kjøttfarse som får et kjapt oppkok før det blandes med sausen. Sinnsykt godt. Har det med kokt pasta, poteter, en eller annen form for grønnsak (brokkoli, asparges, blomkål, etc) eller for seg selv. Spørs på hva man liker.. Hadde spist det ofte dersom jeg klarte å lage hvit saus uten å brenne ned kjøkkenet, svi klumpkatastrofen av en "saus" eller ødelegge utstyret på en eller annen måte. Eller så er dette enkelt og helt okei: supper (sleng hva man har og liker i en gryte tilsatt vann, buljong og litt krydder), omelett (med grønnsaker, ost og kjøtt/fisk), stekt egg med bacon/pølse og bønner, kjøttdeig med pasta/ris og saus/hermetiske tomater over, toast dyppet i bløtkokte egg, smørbrød i ovn/mikro (liker å slenge på smør, skinke, tomat, ost og piffikrydder på 3-4 minutter i mikroen), brødskiver med litt mer fænsi pålegg enn vanlig, salater...
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Couscous lager seg selv - det er bare å helle over kokende vann og la det stå og svelle. Ha i grønnsaker (tomat, paprika, revet gulrot) og spekeskinke eller fisk eller hva du måtte ønske. Hadde dette til middag i dag - kjempegodt! Linse- eller bønnegryte lager også seg selv. Kjøp et glass med karripasta og kok ris til. Ha gjerne i blomkål, gulrot eller andre grønnsaker. Ellers er fisk eller kylling rett i ovnen praktisk, gjerne på en seng av rotgrønnsaker som bakes. Hva med å kjøpe en god pesto eller noe annet godt du kan ha til pasta? Egentlig høres det litt ut som om Jamie Olivers 15 minute meals er boken for deg Har den ikke selv, dessverre. Anonymous poster hash: 3219d...8ad 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Enkelt, sunt og greit når man er alene og en lettlaget form for wok: Brokkoliblanding (med gulrot og blomkål) eller andre frosne grønnsaker evt wokblanding. Halv liten løk, hvitløk (ett eller to hele fedd), surres først i stekepanna i smør eller olje til det blankes. Ha i grønnsaksblanding, hakk gjerne opp litt purre, paprika eller og rød chili, evt andre grønnsaker i strimler. Tilsett en skvett matfløte, pepper, salt, evt litt dill og krydder du liker. Smak deg frem. Legg fiskefilet på toppen. La det surre under lokk cirka 5-7 minutter. Server gjerne med creme fraice eller rømme, oliven, tomater, reddik, evt ferskt brød med smør og eller tomater og en salat. Denne kan du variere med tilbehør etter smak og behag. Du kan bytte ut fisk med kylling eller kjøtt du har stekt på forhånd. Restene blir en god lunsj eller en kveldsrett sammen med en salat. Kremet grønnertesuppe er enkelt og godt også som et mellommåltid. Har du lite tid til å lage mat ville jeg laget middag for to dager, foreksempel en grønnsaksuppe, en gryterett eller f.eks. kjøttkaker i brunsaus fra bunnen (hvis du har fryser kan du lage opp en stor porsjon med både jevning til saus og kjøttkaker du kan fryse). Spiser du noe grønt til alle måltider trenger du ikke full middag. Makrell i tomat på en "lavkarboskive-grovbrød" med syltede argurker er snadder og sunt. En omelett med grønt, en salat til, evt. sopp. Ostesmørbrød med hvitløk, løk/purre, tomat, paprika, oliven og chreme fraice og evt en salat. Du kan også kjøpe ferdigstekt kjøtt eller fisk fra ferskvaredisken og spe på med kokte grønnsaker eller salat, pasta, potetmos, poteter, potetsalat, ris eller hva du måtte ha lyst på. Men har du virkelig dårlig matlyst anbefaler jeg deg å kjøpe det du liker best, f.eks. entrecote og lage bakt potet med hvitløksmør, servere med f.eks. brokkoli, asparges, eller annet grønt. Da føler man at man nesten lage maten siden den har tappet en for noen kroner. Alternativ til bakt potet eller fløtegratinerte poteter er en sellerirotgrateng. Hva liker du til vanlig? Anonymous poster hash: 49e0a...eae
FrøkenBaker Skrevet 19. juni 2013 #11 Skrevet 19. juni 2013 Laks eller et annet fiskestykke med et par kokte poteter eller grønnsaker til er jo veldig raskt. Hvis du deler opp potetene er de stekt på null komma niks, og hvis du vil ha noe veeeldig godt, så tøm på med fløte i panne med fisken de siste minuttene. Litt salt på toppen og det blir såå godt. Klar kyllingsuppe er veldig godt og enkelt hvis du liker den slags. Ovnsstekt kylling hvis du har ovn. Bare å slenge inn i noe folie eller en form og koke opp grønnsaker, og ellers kan man gjøre hva man vil i mellomtiden. Hvis du lager en deig og deler opp i små mini-pizzaer til bunner kan du fryse ned og ta opp en og en og bare slenge på det du vil av kjøtt, ost eller annet tilbehør. Litt sånn engansarbeide.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå