AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Fordommer er vel noe alle har, enten de vil innse det eller ikke, positive eller negative. Selv har jeg fordommer mot folk fra forskjellige steder i landet, rett og slett fordi flertallet av folk jeg har møtt fra disse plassene oppfører seg på samme måte. Selvsagt finnes det idioter over hele landet, på samme måte som det finnes kjempegreie mennesker i alle landsdeler. Inntrykket jeg har fått er i alle fall følgende: Finnmarkinger: Veldig opptatte av sex og drikking. Holder ut lengst på fest, sover aldri, og gir mest faen. Humørspredere, underholdere, selvironi, positive. Sier ting rett ut, både positivt og negativt. Nordlendinger ellers: Hyggelige og snille, men blir samtidig lett irriterte, omtenksomme(!), direkte, drikker mye, positive, gjestfrie, høye på seg selv. Trøndere: Joviale, humørspredere til tusen, gjestfrie, positive, likegyldige til ting som skjer rundt i verden, inkluderende, ansvarlilge, drikker mye og ofte, selvgode på en positiv og humoristisk måte. Avslappet. En trønder kan overbevise deg om at livet er jævlig bra selv om du bor på gata og spiser fra søppelkasser. Moldensere: Gretne og sure, veldig engasjerte, spandable, mangel på sosiale antenner(?) Bergensere: Morsomme, imøtekommende men samtidig småfrekke, hyggelige, selvgode, trang til å snakke høyest og lage mest "show" som blir plagsomt i lengden, trang til å hevde seg. Sørlandet: tilbaketrukket, stille, overlegne, hyggelige når man først kommer i prat med dem, rolige, veldig opptatte av utseende. Oslo-området: Overlegne, påklistret smil, vanskelige å bli godt kjent med, skal være politisk korrekte hele tiden, baksnakker og er nedlatende, selvgode, "alle andre er fra bygda og burde ikke hatt stemmerett", hyggelige når man først kommer i prat, men mange drittsekker, vet alltid hva som er "best" for alle andre. Fredrikstad: Morsomme, selvironi, joviale, snille mennesker, opptatte av bil, lett å bli lettere irritert av disse. Dalstrøk: joviale, nordnære, tilbaketrukket, forsiktige, snille, lette å like, hyggelige, ærlige og oppriktige. Dette er altså inntrykk jeg har fått av mennesker rundt om i landet, både gjennom jobben, privatliv og militæret. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Det jeg lurer på er hvorfor det er slik? Har flere her inntrykk av at folk fra samme sted/område/region oppfører seg ganske likt med folk fra samme område? Dette kan jo betraktes som fordommer, men det oppleves jo faktisk mer som regelen enn unntaket. Hvorfor er det slik? Har dere fordommer mot folk fra andre steder? Anonymous poster hash: 68b53...c75
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Jeg har fordommer mot folk fra Bærum, etter to ganger å ha fått høre at det var synd på meg, som kommer fra der jeg kommer fra. Hva Fxxx! Penger og status var for øvrig det som gjaldt, både for dem som ytret disse koselige ord, og omgangskretsen deres. Sjarmerende... Anonymous poster hash: b82fd...652
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå