linzzy30 Skrevet 18. juni 2013 #1 Skrevet 18. juni 2013 Jeg vil fortelle om min situasjon for å prøve å få hjelp. Mitt barn er anderledes enn alle andre. h*n er 5 år gammel og har nesten ikke språk. vi har vert til ulike distanser..bup, ppd,logoped, høre, nese hals o.l. det de har konkludert med er at h*n ikke har autisme. derimot er mitt barn veldig flik når det gjelder bilder og puzzlespill. h*n husker blandt annet veien til nermeste badeland som ligger 6 mil unna hjemstedet til punkt og prike...den veien den veien o.s.v. barnet mitt sliter med adferdsproblemer mest fordi h*n blir missforstått i lek. i går var vi på avsluttning der h*n kastet en leke i hodet på en annen, slo og var helt baias. selfølgelig tok jeg barnet i disse situasjonene og satte h*n på benken og så son gjør vi ikke...lot han sitte der i 5 min og gikk slik at h*n møtte be om unnskyldning. Ikke alle de andre foreldre vet om at jeg har et anderledes barn. Jeg er åpen om det, men bhg nekter meg å stå fram å fortelle de andre foreldrene det. Jeg har personlig lyst. Det hva mange foreldre som stirret både på meg og mitt barn. Noe jeg synes er ubehagelig. Jeg vet ikke om de stirrer fordi de synes jeg overragere, eller at de tanker andre tanker... er det flere med anderledes barn her som har lignende utfordring...? føler meg så fortvillet....
Pria Skrevet 18. juni 2013 #2 Skrevet 18. juni 2013 Hadde jeg vært deg hadde jeg byttet barnehage. med hvilken grunn nekter de deg å fortelle de andre at ditt barn er annerledes? Du har selv et dårlig skriftspråk, Har du dysleksi? 13
linzzy30 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 18. juni 2013 ja jeg har dysleksi. har hadd vanskelig selv for å lære språk. men jeg kunne snakke da jeg var 3/4 års alderen.
Pria Skrevet 18. juni 2013 #4 Skrevet 18. juni 2013 Ok, grunnen til at jeg spurte var nettopp fordi sånt kan gå i arv. Sønnen din må nok utredes og det kjapt før han begynner på skolen. Et nettforum er ikke veien å gå er jeg redd. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Skrevet 18. juni 2013 Syns nå han høres ut som klassisk autisme, jeg, da. Uten at jeg er noen ekspert. Var jeg deg, ville jeg brukt litt tid inne på http://www.autismesiden.no/ og eventuelt fått hjelp til å finne gode spesialister på sykdommen. Anonymous poster hash: 9525b...e5d
linzzy30 Skrevet 18. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 18. juni 2013 vi har vert i kontakt med autisme time og de har konkludert med at h*n ikke har autisme. grunnen til det er at h*n har alt for god kontakt med voksne og han imiterer og hjelper til f.eks å rydde og tar tur noe de som er autistisk har vanskelig for da. Er klar over at dysleksi kan gå i arv. Men det har ikke noe med det tale språket å gjøre. veit at det er slekt av han som sliter med noe av det samme. vet at ikke det er rette forumet men med lite nettverk så gir jeg det en sjanse. barnet mitt før hjelp altså. men hvordan reagerer dere på at andre foreldre straffer utagerende adferd type at barnet har slått , kastet noe mot et annet barn synes dere det er fælt at foreldrene da lar barnet få sitte på en benk eller lignende og så må på det andre barnet om unnskyld?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 18. juni 2013 #7 Skrevet 18. juni 2013 Det høres ikke lett ut. Du sier at det er andre i slekta som har lignende utfordringer. Har disse fått stadfestet en diagnose av helsepersonell? Eller er det "bare" det at man ser at de er litt annerledes enn andre?
sebastianen Skrevet 18. juni 2013 #8 Skrevet 18. juni 2013 Det å være fem år og ikke få gjort seg forstått kan selvsagt være svært frustrerende , og vil da føre til sinne. Man trenger slett ikke være autist av den grunn. Din reaksjon på episoden synes jeg var bra. Men fortsett å press på helsevesenet for å få vite hva som trengs for ham. Ikke gi deg. Bruk fastlegen din, skriv opp navn på alle du snakker med. Ring selv til ppt i kommunen. Kort sagt , stå på, for det er ingen andre som er like oppsatt på å hjelpe ham som deg . Lykke til. 4
Lou Salome Skrevet 18. juni 2013 #9 Skrevet 18. juni 2013 Er h*n utredet for spesifikke språkvansker? Bredvedt kompetansesenter er de som er eksperter på det. Hva sa logopedene? Er dere ikke henvist videre? http://www.statped.no/Tema/Sprak/Spesifikke-sprakvansker/ http://www.fhi.no/artikler/?id=89874 2
Missy1 Skrevet 18. juni 2013 #10 Skrevet 18. juni 2013 Du sier at h*n har god kontakt så derfor konkluderte de med at det ikke var autisme... Det kan jo være atypisk autisme. Jeg har en sønn med barneautisme og jeg kjenner igjen mye av dette du beskriver om ditt barn. Sønnen min har også store atferdsvansker. Syns det er utrolig synd at det ikke finnes spesialister på dette i alle fylker. Her i fylket har vi et autismesenter og de er eksperter på området. Hvis du trenger noen å snakke med så kan du godt sende meg en melding Og forresten, bhg kan ikke nekte deg å stå frem med at ditt barn er annerledes. Har du vurdert å bytte til forsterket barnehage? H*n har vel et år igjen i bhg og kan nyte godt av personell i bhg som har litt mer peiling, spesielt siden h*n trenger en del tilrettelagt når skolen begynner. Du kan søke bytte av bhg på særskilt grunnlag, trenger ikke ha diagnose for det 1
Gjest Riskjeks Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Barnehagen kan ikke nekte deg å informere andre foreldre om problemene til barnet ditt. Taushetsplikten går på at det er barnehagen som ikke har lov til å informere andre foreldre om det uten ditt samtykke. Vil du informere om det, gjør du det. I barnehagen til mine barn går det et barn med en diagnose som ikke synes utenpå, og foreldrene til barnet har villet at de ansatte skulle informere de andre foreldrene om det. Veldig greit for alle parter.
tingeling Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Hei Kanskje dumt spørsmål, men har dere vært hos øre/nese/hals spesialist? Min niese kunne nesten ikke snakke før de fjernet polypper, mandler etc.
Missy1 Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Hei Kanskje dumt spørsmål, men har dere vært hos øre/nese/hals spesialist? Min niese kunne nesten ikke snakke før de fjernet polypper, mandler etc. Det står i HI at de har vært hos ØNH
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #14 Skrevet 18. juni 2013 Asbergers?Anonymous poster hash: 0dc46...c50
linzzy30 Skrevet 19. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 19. juni 2013 h*n før hjelp fra statped fra 15 septemper 2013 ..ting tar tid. ppd er også innblandet. det glemte jeg vel å skrive. de har spesialister i det fylket vi bor i også. slektningen det er snakk om har eller ingen diagnose. det som de sier er at han har språk forstyrelser noe mer spesifikt har jeg ikke fått svar på. jeg står på hver dag for h*n.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #16 Skrevet 19. juni 2013 Det er fryktelig knotete å lese når du hele tiden skriver h*n Anonymous poster hash: 6bfc4...5c5 1
Gjest Skrevet 19. juni 2013 #17 Skrevet 19. juni 2013 Du glemte deg et sted i hovedinnlegget og skrev han. Det gjør ingenting at vi vet at barnet er en gutt. Det er mange gutter rundt om som sliter. Du blir ikke identifisert på så tynt grunnlag. Jeg har ikke så mye å tilføye i forhold til hva du kan gjøre og hvor du får hjelp, men sender deg en klem. 3
Hedda-78 Skrevet 19. juni 2013 #18 Skrevet 19. juni 2013 Jeg vet ikke noe om slike adferdsvansker, jeg ville bare si at jeg synes du håndterte episoden der han slo et annet barn helt riktig. Hvis mitt barn oppfører seg slik, gjør jeg det samme. Tar han bort fra situasjonen, forklarer og prater med han til han roer seg ned og skjønner alvoret, og så krever jeg at han sier unnskyld. Men det er jo ikke så rart at andre folk kikker hvis det er et opptrinn, uansett hvordan du håndterer det.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #19 Skrevet 19. juni 2013 høres veldig ut som asperger spør du meg! Jeg ville fått en ny utredning! Anonymous poster hash: 564c3...47e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2013 #20 Skrevet 19. juni 2013 Virker mer som adhd og ville begynt med efalex eller eyeQ som kosttilskudd, det er en fiskeolje som skal styrke hjernen, øke konsentrasjonen,også de med dysleksi hjelper dette mot. Ellers ville jeg ikke gitt meg på ppt, forlange at dere får mer hjelp og gjerne en asistent i barnehagen. Når man tydelig ser barnet ikke er slik de andre så må en bare stå på. Ikke gi så mye godteri med tilsetningsstoffer. Noen barn blir hypre av det. Helst ren mat og lite sukker. Anonymous poster hash: 1f409...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå