AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #1 Del Skrevet 18. juni 2013 Så en tråd i sted hvor det var snakk om nordlendinger, og tenkte nå å få svar på en ting jeg har lurt på en stund! Dere nordlendinger, hvor går søring-grensen? Er ALLE sør for nordland søringer? Vil en trønder betraktes som en søring, eller gjelder dette begrepet kun folk i Oslo-området? Hvor går grensen? Anonymous poster hash: 19af9...4bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #2 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg betrakter alle sør for Nord-Trøndelag for søringer Anonymous poster hash: 3c5a7...8cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Archeress Skrevet 18. juni 2013 #3 Del Skrevet 18. juni 2013 Der jeg kommer fra gjelder det alle fra trøndelag og sørover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meh Skrevet 18. juni 2013 #4 Del Skrevet 18. juni 2013 Sør for Trondheim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #5 Del Skrevet 18. juni 2013 Så en tråd i sted hvor det var snakk om nordlendinger, og tenkte nå å få svar på en ting jeg har lurt på en stund! Dere nordlendinger, hvor går søring-grensen? Er ALLE sør for nordland søringer? Vil en trønder betraktes som en søring, eller gjelder dette begrepet kun folk i Oslo-området? Hvor går grensen? Anonymous poster hash: 19af9...4bb "Søring" er ikke noe begrep som brukes i det meste av Norge, men evt. et eksonym som nordlendinger bruker om majoritetsbefolkningen i Norge. Jeg bor i Oslo, men jeg er ikke "søring", men østlending. Jeg vet derfor ikke hvem som er "søringer", det må nesten nordlendingene svare på selv. Derimot vet jeg hvor grensen til Nord-Norge går, og det er fylkesgrensen mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Trøndelag er Midt-Norge, alt syd for det er Sør-Norge. Nord-Norge er altså Nordland, Troms og Finnmark. Anonymous poster hash: 116ce...6ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MockingJay Skrevet 18. juni 2013 #6 Del Skrevet 18. juni 2013 Alle som bor sør for Nordland er i mine øyne søringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 18. juni 2013 #7 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg bor i Oslo, men jeg er ikke "søring", men østlending. Jeg vet derfor ikke hvem som er "søringer", det må nesten nordlendingene svare på selv. Ja, og derfor spurte TS: Dere nordlendinger, hvor går søring-grensen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #8 Del Skrevet 18. juni 2013 Så en tråd i sted hvor det var snakk om nordlendinger, og tenkte nå å få svar på en ting jeg har lurt på en stund! Dere nordlendinger, hvor går søring-grensen? Er ALLE sør for nordland søringer? Vil en trønder betraktes som en søring, eller gjelder dette begrepet kun folk i Oslo-området? Hvor går grensen?Anonymous poster hash: 19af9...4bb Jeg er nordlenning. Men kaller ikke folk for "søringer". Nordlenninger, trøndere, østlendinger, sørlendinger og vestlendinger. Synes "søring" blir ett litt for vidt begrep!Anonymous poster hash: 6b2ef...ea3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine88 Skrevet 18. juni 2013 #9 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg bruker det ikke selv, men de jeg kjenner som bruker ordet, bruker det kun om østlendinger. Jeg har aldri hørt noen kalle vestlendinger, sørlendinger (merkelig nok) eller trøndere for søringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mandel92 Skrevet 18. juni 2013 #10 Del Skrevet 18. juni 2013 Er nordlendig, bruker aldri ordet "søring". Deler inn i nordlending (Nordland, Troms og Finnmark), trønder (Trøndelag), Østlending (Oslo, Akershus, Buskerud, området rundt Oslo), Vestlending (Området rundt Bergen og sånt) og Sørlending (Da tenker jeg i hovedsak på Kristiandsand og området der..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 18. juni 2013 #11 Del Skrevet 18. juni 2013 (endret) for meg, og de fleste jeg kjenner som bruker det ordet, er alle sør for nordnorge søringer. det inkluderer også trøndere. Endret 18. juni 2013 av Solsmil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #12 Del Skrevet 18. juni 2013 Søring, det betyr jo alle som bør sør for deg, så det gjelder vel ganske mange. Anonymous poster hash: 1ca4e...214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. juni 2013 #13 Del Skrevet 18. juni 2013 Synes dere kan overta trøndere, det er det minste dere kan gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sophia21 Skrevet 18. juni 2013 #14 Del Skrevet 18. juni 2013 Søringer = sør for sør-trøndelag og nordmøre. Bruker det selv bare på tull for å provosere normalt går det i "fra trøndelag, vestlandet, sørlandet, østlandet". Men "oslo-folk" begrepet mitt er ganske bredt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 18. juni 2013 #15 Del Skrevet 18. juni 2013 Etter å ha bodd endel år nordpå og har masse venner derifra er deres oppfatning alt sør for Trøndelag. Er vel en kulturell greie. Heimbrent banning og bred dialekt som er litt lik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørkeris Skrevet 18. juni 2013 #16 Del Skrevet 18. juni 2013 Søring er på en måte et skjellsord. Som i jævla søring. Det er noe man bruker når man vil være slem og ekkel, en slags hersketeknikk. En metode for å føle seg bedre selv. Som da søringan nekta Tromsø å ha OL og nå vil ha det sjøl. Da er de søringa. Distraksjon: Da jeg flyttet hit kom jeg over noe jeg ikke har vært borti før. Folk her relaterer lokale steder som "der nord" og "der sør". Har bodd her i snart ti år og er enda ikke helt vant med den måten å se ting på. Det krever blant annet at du vet hvor den du snakker med bor, og som innflytter i ei pittelita bygd hverken vet jeg eller bryr jeg meg om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 18. juni 2013 #17 Del Skrevet 18. juni 2013 Jeg kaller alle sør for Trøndelag for søringer, med Vestlandet som unntak... Det er litt på samme måte som når dere "søringer" kaller alle i Nord-Norge for "nordlendinger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #18 Del Skrevet 18. juni 2013 Har også inntrykk av at trøndere og nordlendinger går godt over ens og er "samme folkeslag" i stor grad. Har inntrykk av at nordlendinger kaller folk sør for Trøndelag for søringer, mye på grunn av at de er fra Sør-Norge, men også fordi mange sørpå har ganske anti-nordnorske holdninger, slik at en som offentlig hater på nordnorge og nordlendinger blir kalt "søring" i mye større grad enn en som er fra Sør-Norge, men som er nordnorge-vennlig. Anonymous poster hash: 19af9...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 19. juni 2013 #19 Del Skrevet 19. juni 2013 (endret) Det er litt på samme måte som når dere "søringer" kaller alle i Nord-Norge for "nordlendinger" Det er jo et interessant spørsmål, det. Fra hvilke områder i Nord-Norge mener du man må være fra for å ikke bli regna som nordlending? Endret 19. juni 2013 av Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandkri01 Skrevet 19. juni 2013 #20 Del Skrevet 19. juni 2013 Jeg kaller ingen for søringer egentlig, men jeg kan tenke meg at søringer er de som bor SØR i Norge? haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå