AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 Hei dere! Planen for meg og min lille familie var å være hjemme å kose oss i sommer. Men i dag bestillte vi en spontan sydentur, å vi reiser om ganske nøyaktig en mnd. Babykiloene mine sitter enda igjen, å magen min er temmelig slapp. Noen som har noen tips å råd om hvordan jeg kan gå i hvert fall litt ned i løpet av en mnd, eller er det for sent?? Alle tips mottas med stor TAKK Anonymous poster hash: 44f19...7bf
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 Det er snakk om på en sunn måte håper jeg? Usunne måter vil jeg ikke tipse om en gang. Den mest effektive sunne måten er LCHF. En tråd på lavkarbo.no til alle nybegynnere. Anonymous poster hash: 8faca...686 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 ja har ikke tenkt å sulte meg eller noe slikt ;p TS Anonymous poster hash: 44f19...7bf 1
Gjest Bond Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Ville nå tenke at alle raske kurer og ekstremdietter over en kort periode gjør stort sett mer skade enn bra. Og sluttresultatet er stort sett verre over tid, siden man gjerne legger på seg igjen, mister mye muskelmasse, og så videre. Heller ha et bra og sunt opplegg og gjør dette på en skikkelig måte? Så jeg ville fokusere på en livsstilsendring og heller tenke at akkurat den sydenturen trenger man ikke å være helt perfekt og at det kommer flere sydenturer? Så jeg hadde heller tenkt langsiktig. Spørsmålet er jo hva du gjør nå? Med mage som er kanskje noe slappere enn man trenger etter baby, er jo mageregionen i alle fall noe du burde fokusere på. Men hva som lønner seg mest er jo veldig avhengig av hva som er utgangspunktet. Vil man stramme opp men trenger ikke å gå ned fryktelig mye ville jeg foksuere på styrke, mens for en som trenger å gå ned en god del mer er det kanskje mer lurt å kombinere det med en god del kardio også. Kosthold er jo stor del av det hele og det finnes nok alle slags gospler rundt dette, men jeg er sterk tilhenger av enkel sunn balansert kosthold. Hverken lavkarbo eller ekstrem lavkalori er noe jeg synes er spesielt bra, men trenger jo heller ikke overspise av raske karbs. Grovt korn, mye grønnsaker og frukt, belgfrukter, magert kjøtt og nok fet fisk (med forbehold til de nye kostholdsrådene) og gode oljer.
Gjest *MaggieQ* Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 (endret) Snu om på livsstilen i dag så trenger du aldri å tenke på bikiniformen igjen. Spis rene sunne råvarer og hold deg på ca. 1500 kalorier om dagen. Start å trene 3 ganger i uka. Kardio er det mest effektive for å gå ned raskt i fettprosent. Så tøm skapene for dritt og fyll opp med kylling, fisk, egg, frukt, grønnsaker, villris, grove kornprodukter, nøtter etc. Invester i et par gode joggesko og kom deg ut. Er du dedikert kan du fint miste 2 kg, om ikke litt mer, på 1 mnd Endret 17. juni 2013 av *MaggieQ* 1
Gjest Sengaia Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Åhh, takk for at noen kan anbefale noe annet enn lavkarbo, og si at det er sundt og bra med noe annet enn det! Jeg var redd for at alt jeg spiste av korn, grovt brød, frukt, havregrøt osv ikke var bra, ifølge mange lavkarboere. Da fortsetter jeg som før Hva er egentlig kardiotrening?Hva spiser du nå, TS? Da vil jeg jo anbefale som de andre her; å spise sundt, magert, grønnsaker og grovt. Og være mer aktiv. Kan jeg spørre om hvor mye du veier? Selv skulle jeg gjerne tatt av et par kilo selv også, men jeg er ikke overvektig og prøver å tenke at jeg er så fin som jeg føler meg uavnehgig av vekt 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 TS her. Nå veier jeg 101 kg og er 1.75, så har litt å ta av ja. Jeg spiser vanlig norsk mat, svært sjeldent godteri og brus. Problemet er vell brødskivene og potetene jeg putter i meg. og halvferdig fabrikamat. Anonymous poster hash: 44f19...7bf
Gjest Bond Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 Problemet er nok ikke brødskivene og potetene per definisjon. Det er nok lavkarbo-tanken som gjør at man synes potetene er grunnen for at man legger på seg. Potetene er relativt kalorifattige og faktisk sunne - spørsmålet er hvordan du tilbreder de - det er ikke bra med fløtepoteter eller chips. Men kokt potet er ikke usunt. Det samme gjelder brød - spiser du half loff om dagen er dette usunt, spiser du noen skiver med godt grovt brød er det kjempebra for å få fiber og holde deg mett. Usikker hva du mener med vanlig norsk mat også. Fløtepoteter og biff? Grandiosa? Taco? En del av disse tingene er virkelig kaloririke og usunne. Halvfabrikata er nok en stor synder her vil jeg tro - slik mat inneholder ofte mye sukker, salt, usunn fett og lite næringsstoffer - noe som betyr at man spiser større mengder og blir fortere sulten igjen. Det er ikke vanskelig å lage mat selv! Selvlaget saus tar ikke noe mer tid enn å røre sammen en posesaus. Det samme gjelder alt av supper og gryter. Man får mye bedre smak, man har kontroll over innholdet, og det er faktisk ikke vanskeligere! Det du burde se kritisk over er også mengdene - det er fort gjort å få i seg for mye mat hvis man tenker at maten er sunn. Men man legger på seg av sunn mat også om man spiser for mye. I grunn er det kcal inn og kcal ut som teller, men det er jo viktig å gi kroppen riktig næring for å holde kroppen frisk! Jeg ville nok fokusere på en del kardio om jeg var deg. Siden du har litt å få av, kanskje også først spinning/sykling - det er mindre belastende på knærne, og man bygger opp kondis. Etter hvert også ta opp løping - men jeg mener det kan være litt mye å begynne på løping med en gang. Jeg var også tyngre før og løping var så slitsomt at det bare gikk ikke an - fikk jo ikke trent noe særlig siden jeg dauet med en gang. Trente da meg opp på spinningsykkelen, og begynte nå etter hvert å løpe ca to måneder siden. Og kan nå løpe halvmaraton uten å måtte stoppe etter kun 7-8 uker med løping (jepp, er nyfrelst og skrytete!). Så jeg vil påstå at bra grunnleggende kondis betyr en del, selv om man bruker litt forskjellig muskler og jeg mener at man kan bra utbytte av å begynne med spinning. Begynner man å løpe med en gang blir det fort sånn at man ikke får trent nok rent tidsmessig fordi man ikke å løpe noe særlig langt - var i alle fall min erfaring. Og stakkars knærne da som får virkelig bank når man er tyngre. Spinning er mildere, men samtidig heller ikke noe lett trening om man tar det seriøst og pusher seg selv - man kan virkelig slite seg ut! Men det er enklere å holde seg gående med små pauser og klare en times slitsomme økter. Og tar du saltimer med spinning kan en god instruktør være gull verdt! I tillegg ville jeg prøve å jevnlig trene kjernemuskulatur for magen - for eksempel planken kan du alltid ta hjemme og variere en god del. Jeg mener nok også det er viktig å trene styrke, men om man har nok å ta av er nok kardio den mest effektive måten å brenne opp det som er ekstra. Men det er også viktig å ha muskler for å øke det grunnleggende energiforbruket. Så begge deler er i grunn viktige, men balansen er avhengig av målene dine. Hvor mye av hva du skal trene er også avhengig hva som er realistisk treningsmengde for deg. Ikke vits å si at man skal ha tre kardio-økter og to ganger styrketrening om du ikke trener så ofte fra før. Det er viktigere å bygge opp treningsvame og treningsglede enn å trene flest antall ganger i uken fra starten. Begynner man med for mye trening, gir man fortere opp - som jeg tidligere opplevde. Man kan alltid trene mer etter hvert som man føler at man vil mer. Er i alle fall min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Hei TS Jeg vil komme med en litt enklere løsning til deg. Selv om du kanskje ikke greier å opprettholde en slik løsning over tid, kan jeg love deg at det hvertfall har vært effektivt for meg (Dette er dog et kosthold jeg ønsker å ha, mulig du også blir frelst? ) Det er rett og slett vanlig lavkalori, som mange andre her har foreslått, men jeg synes det har blitt litt enklere ved å gjøre noen få grep. Les tråden min om det her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=751671 Anonymous poster hash: 3d9a6...4bb
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #10 Skrevet 17. juni 2013 Hei TS Jeg vil komme med en litt enklere løsning til deg. Selv om du kanskje ikke greier å opprettholde en slik løsning over tid, kan jeg love deg at det hvertfall har vært effektivt for meg (Dette er dog et kosthold jeg ønsker å ha, mulig du også blir frelst? ) Det er rett og slett vanlig lavkalori, som mange andre her har foreslått, men jeg synes det har blitt litt enklere ved å gjøre noen få grep. Les tråden min om det her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=751671 Anonymous poster hash: 3d9a6...4bb Må også legge til at jeg også er ganske stor (109 kg) Gikk ned 5 kg på en måned på dette kostholdet Siden du også har mye å ta av, regner jeg med du går ned fort. Mye er selvsagt væske og kanskje muskelmasse, men holder du deg innenfor disse rammer, skal det ramle av en del fett vil jeg tro. Jeg har gått ned helt uten trening (Har en skade som gjør at jeg ikke kan trene) Men om du trener litt kondisjon, vil jo det selvsagt være enda bedre Men husk at mat er 70% og trening 30%. Så om du synes trening er demotiverdende, ta kostholdet først! Anonymous poster hash: 3d9a6...4bb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #11 Skrevet 18. juni 2013 Problemet er nok ikke brødskivene og potetene per definisjon. Det er nok lavkarbo-tanken som gjør at man synes potetene er grunnen for at man legger på seg. Potetene er relativt kalorifattige og faktisk sunne - spørsmålet er hvordan du tilbreder de - det er ikke bra med fløtepoteter eller chips. Men kokt potet er ikke usunt. Det samme gjelder brød - spiser du half loff om dagen er dette usunt, spiser du noen skiver med godt grovt brød er det kjempebra for å få fiber og holde deg mett. Usikker hva du mener med vanlig norsk mat også. Fløtepoteter og biff? Grandiosa? Taco? En del av disse tingene er virkelig kaloririke og usunne. Halvfabrikata er nok en stor synder her vil jeg tro - slik mat inneholder ofte mye sukker, salt, usunn fett og lite næringsstoffer - noe som betyr at man spiser større mengder og blir fortere sulten igjen. Det er ikke vanskelig å lage mat selv! Selvlaget saus tar ikke noe mer tid enn å røre sammen en posesaus. Det samme gjelder alt av supper og gryter. Man får mye bedre smak, man har kontroll over innholdet, og det er faktisk ikke vanskeligere! Det du burde se kritisk over er også mengdene - det er fort gjort å få i seg for mye mat hvis man tenker at maten er sunn. Men man legger på seg av sunn mat også om man spiser for mye. I grunn er det kcal inn og kcal ut som teller, men det er jo viktig å gi kroppen riktig næring for å holde kroppen frisk! Her så det ut til å være mye ønsketenkning fra din side. Lavkarbo-tankene? Du tror altså at det ikke ligger noe fakta bak lavkarbo? Hvordan forklarer du da folk som går ned i vekt selv om de spiser samme antall kalorier? Hvis det bare er å telle kalorier og karbohydratene har ingenting å si? Og du sier at kokt potet ikke er usunt... Du er klar over at stivelse bare er en lang kjede med sukkermolekyler? Nesten alle karbohydratene i poteten er stivelse. Varmebehandlet stivelse har løse bindinger og blir veldig lett brutt ned til monosakkarider (enkle sukkerarter). Faktisk så lett at kokt potet har høyere GI enn rørsukker. Noe som betyr at karbohydratene som er i kokt potet påvirker blodsukker fortere enn om du spiste samme mengde rørsukker. En potet veier vel sånn 100g? Avhengig av om det er vårpotet eller høstpotet (høstpotet har enda mer stivelse), så ser det ut til at potet har 10-15g karbohydrater per 100 gram. Det vil altså si at tar du en 100g kokt høstpotet på tallerkenen din, så får du en shot med 15g sukker. Dette tilsvarer ca 3 ts med sukker. Normalt og ønskelig blodsukkernivå er ca 1 ts sukker fordelt på de ca fem literne vi har. Og så har man kanskje en potet til? Jeg vet i alle fall at jeg pleide å ha 2-3 poteter til middagen da jeg ikke visste bedre. Joda, poteten har bittelitt vitaminer og mineraler, men det finnes så utrolig mange bedre alternativ med mer vitaminer og mineraler og mindre blodsukkerpåvirkning at jeg går ikke med på at potet er sunt. Og du ser ut til å kun se på kaloriinnhold for å bestemme om noe er sunt eller usunt. Nøtter har mye fett og kalorier. Usunt? Avocado har mye fett og kalorier (faktisk er så mye som 95% av energien fett). Usunt? Egg har mye fett og kalorier. Usunt? En papp-plate har lite kalorier (som vi klarer å ta opp) og mye fiber (faktisk ca kun fiber). Sunt? Og ikke skyld på fettet når man spiser for mye. Det er karbohydratene sin feil. Hva gjør en kake mektig? Det er fettet. Karbohydratene gir høyt insulin som blokker for metthetssignalene. Jeg kan spise 2000 kcal smågodt uten problemer. 2000 kcal av en mektig kake og jeg blir kake. Anonymous poster hash: 8faca...686 2
Gjest Bond Skrevet 18. juni 2013 #12 Skrevet 18. juni 2013 Nei - potetene er ikke usunne. At folk som begge spiser like mange kcal av forskjellige type matvarer går ned forskjellig kan stort sett begrunnes med individuelle forskjeller i hvileforbrenning. At begge veier 75kg betyr heller ikke at begge har samme hvileforbrenning og behov for kaloriinntak. Angående det med GI er det nok ikke helt klart ennå i selve forskningsresultatene. Det finnes studier som viser at lav GI er viktig, men det finnes også en mengde motstridende resultater: "I et større gjennomgang av 31 relevante studier (Obesity, 2002) ble det ikke funnet noen sammenheng mellom hvilken GI en matvare har og metthetsfølelse, matinntak eller vekttap. Det skal understrekes at disse funnene er i tråd med forskning av nyere dato." Referanselisten til påstanden du finne her. Og om du har lyst å lese studiet selv - her er linken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12458971 Så det er nok lite sikker evidens å anse poteten som den store synderen i de fleste tilfeller, og mye som spres rundt i media angående GI er nok ikke direkte forskningsbasert, og det er mange myter som spres rundt. Stivelse er heller ikke helt det samme som sukker - at de er laget av monosakkarider betyr ikke at det er farlig - polysakkaridene er faktisk langsomt fordøyelige og gir bra metthetsfølelse. Og de fleste leger og forskere viser til at stivelsesrik mat er både bra og viktig for kroppen. Men - foreslår vi kan ta dette videre i en separat potet-tråd, så TS sin tråd ikke blir helt overtatt av potet-debatten
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2013 #13 Skrevet 18. juni 2013 Nei - potetene er ikke usunne. At folk som begge spiser like mange kcal av forskjellige type matvarer går ned forskjellig kan stort sett begrunnes med individuelle forskjeller i hvileforbrenning. At begge veier 75kg betyr heller ikke at begge har samme hvileforbrenning og behov for kaloriinntak. Angående det med GI er det nok ikke helt klart ennå i selve forskningsresultatene. Det finnes studier som viser at lav GI er viktig, men det finnes også en mengde motstridende resultater: "I et større gjennomgang av 31 relevante studier (Obesity, 2002) ble det ikke funnet noen sammenheng mellom hvilken GI en matvare har og metthetsfølelse, matinntak eller vekttap. Det skal understrekes at disse funnene er i tråd med forskning av nyere dato." Referanselisten til påstanden du finne her. Og om du har lyst å lese studiet selv - her er linken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12458971 Så det er nok lite sikker evidens å anse poteten som den store synderen i de fleste tilfeller, og mye som spres rundt i media angående GI er nok ikke direkte forskningsbasert, og det er mange myter som spres rundt. Stivelse er heller ikke helt det samme som sukker - at de er laget av monosakkarider betyr ikke at det er farlig - polysakkaridene er faktisk langsomt fordøyelige og gir bra metthetsfølelse. Og de fleste leger og forskere viser til at stivelsesrik mat er både bra og viktig for kroppen. Men - foreslår vi kan ta dette videre i en separat potet-tråd, så TS sin tråd ikke blir helt overtatt av potet-debatten Jeg snakker om samme person som spiser for eksempel 1500 kcal på lavfett uten å gå ned i vekt og så spiser 1500 kcal på lavkarbo og går ned i vekt. Hvordan forklarer du det hvis det ikke har noe å si for vekta hva man spiser bare hvor mye? Her er et bilde av en tabell tatt fra Andreas Eenfeldt sin bok Matrevolusjonen: Jeg vil nå si at lavkarbo har noe for seg når man sammenligner dataene. Jeg skulle gjerne sett dataene på studien og ikke bare abstraktet. Jeg stoler ikke på konklusjonen. Jeg har sett 40% karbohydrater bli kalt lavkarbo i studier (se bildet over)... Men lav GI er IKKE det samme som lavkarbo. Det kan være, men det trenger ikke å være. Snakker vi om GB derimot så kommer forskjellene bedre frem. GI er ikke det eneste man må se på, nei. For eksempel har fruktose en veldig lav GI fordi den går rett til leveren og er faktisk den verste sukkertypen. GB har mye mer for seg enn GI. Og så er jeg absolutt enig i at ikke alt som media skriver om er riktig. Jeg holder på å rive av meg håret i frustrasjon ganske ofte. Den ene dagen er lavkarbo redningen og neste dag har lavkarberne en sikker tidlig død i vente. Når skal folk våkne og skjønne at de ofte skriver sensasjonelt for å få lesere? Jeg sa heller ikke at stivelse er det samme som sukker. Men det er nesten det samme. Polysakkarider er forresten ikke bare stivelse. Fiber er også polysakkarider. Anonymous poster hash: 8faca...686 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå