Gå til innhold

Funnet noe som fungerer! Her slankes det : Kosthold!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare dele noe med dere. Kanskje ikke så hokkus pokkus, men jeg er en svart/hvitt person og må ha en plan for at noe skal fungere for meg. Har prøvd lenge å gå ned i vekt både med lavkalori og lavkarbo - Har gått ned, men klarer aldri å holde meg nede.

De siste månedene har jeg og min samboer oppdaget magien ved å variere alle slags salater!

Hovedprinsippet er mest mulig salat, mest mulig variert.

Vi er ikke flinke til å ha i oss grønnsaker og hadde ofte store fete middager.

Hvorfor disse middagene? Vi er ikke så aktiv at vi trenger dette store måltidet midt på dag. Før i tiden var middagen høydepunktet. Man jobbet gjerne hardt ute hele dagen og gledet seg til dagens fettrike måltid gjort av kona.

Men hvorfor holder vi på dette fremdeles?

Vi har hvertfall styrt kursen i en litt annen retning og hatt veldig suksess med det.

Vi har hovedfokus på salater som sagt - Da snakker jeg om salat med kyllingfillet, mager svinekjøttdeig, laks, karbonadedeig etc...

"fest måltidet" er taco salat! Salat og grønnsaker av mange slag, karbonadedeig, litt nachochips knust over og mager kesam ved siden av. Det er himmelsk og virkelig mye sunnere enn tacolefser og skjell. når vi knuser chips over er det kanskje snakk om tre chips, bare for smaken sin skyld, og istedet for lettrømme, byttet vi til mager kesam (Vi sparer maaange kalorier bare på dette)

Ellers går det i hjemmelagde knekkebrød eller rugbrød med magert pålegg (alltid med grønnsaker på), magre supper, Cottage cheese med bær og har vi/jeg lyst på noe søtt tar jeg fram mager kesam og drypper et par dråper vanilje-stevia oppi og tilsetter nøtter og bær. Nydelig godt :)

Dette er altså hva vi spiser og vi har gått ned 10 kg ca hver på to måneder. Dette er kun ved å endre kostholdet og jeg tror salaten skal få mesteparten av æren i.o.m at vi aldri bli lei av dette pga variasjonen. Vi får også i oss det meste av næringsstoffer gjennom dette (noe vi ikke gjorde før)

Middagen er kastet ut av hus (Det skal sies at vi ikke har barn, forstår at det blir en annen problemstilling da), vel selvsagt har vi ikke helt kuttet ut middager, i.o.m at salater i aller høyeste grad kan kalles en middag, men det er ikke på langt nær slike middager vi brukte å ha. Og rundstykker, foccatia og hvitløksbaguetter er eliminert fra salat-måltidene for lengst.

Tenkte bare å fortelle om dette, siden jeg er så glad for at det har gått opp et lys ;)

Endelig!

Ha en fin dag alle sammen! Hilsen salatglade Cecila! ;)

Anonymous poster hash: 614b2...f1d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legger til at vi har kuttet ut juice og melk ;) Her går det i vann og noen ganger pepsi max

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig lavkalori, mener du?

Anonymous poster hash: dc08b...307
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig lavkalori, mener du?

Jepp! Med en ny vri (for oss)

AnonymBruker
Skrevet

Jepp! Med en ny vri (for oss)

Ja. Sunt og godt!

Gjest Heartbeat
Skrevet

Men middag med salat eller brokkoli.. hva er forskjellen i kalorier?

om du har salat med svinestrimler i og jeg svinestrimler og brokkoli, går vel for det samme? Bare atmitt måltid er varmt og ditt kaldt?

• Liker 2
Gjest *kokos*
Skrevet

Gratulerer! Godt jobba! Dette hørtes fint ut, ja. Bare pass på at det blir nok fett, og at vekttapet ikke skjer for raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette kostholdet. Det er jo godt også :)

Jeg foretrekker å ha hovedvekten i salat på tallerkenen. Det er jo egentlig slik vi er bygget for også - mest mulig grønt og litt kjøtt. At salaten er hoveddelen og kjøttet er tillegg. Idag er det for de fleste kjøtt, som står på menyen, og føler de seg skikkelig flinke en dag, slenger de på et salatblad :P

Anonymous poster hash: bd101...c40
Skrevet

Så bra da! Det fungerer ikke her,i og med at jeg har barn.Men vi spiser mye grønnsaker,frukt og bær da til middagen vår.

AnonymBruker
Skrevet

Middag er godt. Blir heller litt overvektig enn å kutte den jeg om det skulle være valget! :)

Anonymous poster hash: aae81...680
AnonymBruker
Skrevet

Enig i dette kostholdet. Det er jo godt også :)

Jeg foretrekker å ha hovedvekten i salat på tallerkenen. Det er jo egentlig slik vi er bygget for også - mest mulig grønt og litt kjøtt. At salaten er hoveddelen og kjøttet er tillegg. Idag er det for de fleste kjøtt, som står på menyen, og føler de seg skikkelig flinke en dag, slenger de på et salatblad :P

Anonymous poster hash: bd101...c40

Det er jo ikke noe næring i salatbladene i seg selv. Null protein og fett. Mulig det er bittelitt karbohydrater, men jeg er jammen ikke sikker... Å ha blader med litt klorofyll som hoveddelen i en middag, er umulig i lengden.

Anonymous poster hash: 8c7c6...77f

Gjest nicola
Skrevet

Det er jo ikke noe næring i salatbladene i seg selv. Null protein og fett. Mulig det er bittelitt karbohydrater, men jeg er jammen ikke sikker... Å ha blader med litt klorofyll som hoveddelen i en middag, er umulig i lengden.

For en tåpelig kommentar. Siden du fokuserer på salatbladene, kan jeg fortelle deg at den er absolutt næringsrik. Men spørs hva du legger i næringsrik da? (Husk at i en salat er det masse andre grønnsaker også)

RUCCOLA:

Inneholder: Jern, C-vitamin og karoten.

Rik på betakarotener som kroppen omdanner til vitamin A, som igjen kan beskytte mot kreft. Inneholder sulforafan, et stoff som også kan beskytte mot kreft. Ruccola inneholder også mye fiber.

SPINAT:

Inneholder: C-vitamin, folsyre, og antioksidantene lutein og zeaxantin (ti ganger så mye som i isbergsalat). Disse antioksidantene beskytter huden og øynene mot solskader.

Spinat er rik på karotenoider som kroppen omdanner til vitamin A.

FRISÉESALAT

Fyldig, aromatisk og bitter smak. Inneholder: Folsyre, karoten og kalium. (Bra for væskebalansen, muskelfunksjon og blodtrykk)

ENDIVIE/SIKORI SALAT Inneholder mer fiber enn de fleste andre salater og er en av de mest kalorifattige. Inneholder bitterstoffer som stimulerer fordøyelsen og stimulerer leveren til å kvitte seg med giftstoffer. Rik på betakaroten som omdannes til A-vitamin i kroppen. Smaken er krydret og bitter.

Synes TS sin måte å spise på er meget fornuftig og grønnsakshyllene har mange ulike og deilige salat-typer å velge mellom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om næring i form av energi. Altså makronæringsstoffer. Dvs fett og/eller karbohydrater (proteiner kan ikke brukes til energi på samme måte som de to førstnevnte). Salat inneholder neppe særlig mye av noen av disse, og er derfor uegnet som basismat.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om næring i form av energi. Altså makronæringsstoffer. Dvs fett og/eller karbohydrater (proteiner kan ikke brukes til energi på samme måte som de to førstnevnte). Salat inneholder neppe særlig mye av noen av disse, og er derfor uegnet som basismat.

Om man spiser kun salatblader og ingenting annet, så ja. Men det er ikke det det er snakk om her. Det valgte du å overse i din iver etter å kverulere.

Anonymous poster hash: 4a4da...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Om man spiser kun salatblader og ingenting annet, så ja. Men det er ikke det det er snakk om her. Det valgte du å overse i din iver etter å kverulere.

Anonymous poster hash: 4a4da...b0c

Jeg bare opplyser om at salatblader er dårlig basismat. Det er et godt og sunt tilbehør, ja. Men som hovednæringskilde er det verdiløst, fordi det ikke inneholder energi. :) Derfor bør man ty til noe fettholding (evt karbohydratholdig) som hoveddelen i måltiden, og heller la grønnsakene være et rikelig og variert tilbehør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...