Gå til innhold

Er PETA en terrorist organisasjon?

10 stemmer

1. 1. Er PETA en terrorist organisasjon?

• Ja
      3
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      1

Fremhevede innlegg

Gjest Morteno
Skrevet

Synes du PETA er en terrorist organisasjon, enkelt og greit?

Leste en tråd på et Amerikansk forum angående dette, og de har faktisk et poeng.

PETA er jo kjent for å støtte og gi penger til terrorister / kriminelle, de dreper hunder og katter fordi det er for dyrt å la dem leve. I 2012 drepte de 89,4% av de dyrene de mottok. Totalt 1647 dyr.

Terrorisme: "the use of violence and threats to intimidate or coerce, especially for political purposes."

Noe PETA er ganske kjent for å gjøre. Bare google "Peta terrorism", "Peta controversy" og så videre så kan dere lese litt om det.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra det jeg har lest så virker de som en terroristorganisasjon, for meg. Jeg kan forstå at man ønsker å kjempe for dyrs rettigheter, det er jeg ikke i mot, men jeg er grunnleggende uenig i deres metoder. Det at dyr blir drept rettferdiggjør ikke deres egne gale handlinger. Jeg søkte litt på answers.com (ikke verdens beste kilde, men fant ikke noe annet i farten da jeg er på vei ut døra), og jeg aner ikke om dette er sant, men hvis det er det så er det urovekkende:

3) PETA has given tens of thousands of dollars to convicted arsonists and other violent criminals. This includes a 2001 donation of $1,500 to the North American Earth Liberation Front (ELF), an FBI-certified “domestic terrorist” group responsible for dozens of firebombs and death threats. During the 1990s, PETA paid $70,200 to an Animal Liberation Front (ALF) activist convicted of burning down a Michigan State University research laboratory. In his sentencing recommendation, a federal prosecutor implicated PETA president Ingrid Newkirk in that crime. And PETA vegetarian campaign coordinator Bruce Friedrich told an animal rights convention in 2001 that “blowing stuff up and smashing windows” is “a great way to bring about animal liberation.”

Og jeg må si jeg finner dette kvalmende:

4) PETA activists regularly target children as young as six years old with anti-meat and anti-milk propaganda, often waiting outside their schools to intercept them as they walk to and from class-without notifying parents. One piece of kid-targeted PETA literature tells small children: “Your Mommy Kills Animals!” PETA brags that its messages reach over 2 million children every year, including thousands reached by e-mail without the permission of their parents. One PETA vice president told the Fox News Channel’s audience: “Our campaigns are always geared towards children, and they always will be.”

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

"One man's terrorist is another man's freedom fighter".

Gjest Gunfreak
Skrevet

Om de er terrorister kan diskuteres, med de er idioter, dobbelt moralske, galinger i hvertfall.

Skrevet

Jeg har ikke noe positivt inntrykk av PETA, men vil bare kommentere det med at så mange dyr avlives — det er ikke sikkert at det er en negativ ting.

Det hele kommer veldig an på omstendighetene. Hvis det er slik at det er langt flere hunder/katter enn det er eiere så er det et nødvendig onde at mange av dyrene avlives. Det koster dessuten å ha mange dyr boende over lengre perioder på kenneler/omplasseringssteder, så om økonomien skranter litt er man nødt til å ta livet av dyrene som har minst sjanse til å få nye hjem.

Trist for dyrene, men lite å gjøre med så lenge folk fortsetter å avle på dyrene sine uten å tenke konsekvenser.

(Nå aner jeg ikke hvodan PETA opererer altså, så denne kommentaren er veldig generell.)

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om jeg ville brukt ordet "terrorister", men jeg tar generelt avstand fra PETA. Jeg er absolutt for å kjempe for dyrs rettigheter, men jeg har inntrykk av at PETA gjør mer skade enn nytte. Ikke så kult å bli sett på som en trangsynt og tullete og få kommentarer som "åja, du er sånn PETA-menneske, du" når jeg for eksempel sier at jeg er vegetarianer.. :P for folk flest fremstår de nok som litt vel fanatiske, det gjelder for meg også.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ikke terrorister, men de er tankeløse fanatikere. Jeg har ikke sansen for en del av det de gjør.

Jeg er for å beskytte dyr men ikke på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke så mye om PETA, men synes kildebruken her var temmelig tafatt. "Informasjon" fra amerikanske forum? Amerikanere er jo eksperter på å dikte opp konspirasjonsteorier.

Anonymous poster hash: e3423...96a
Skrevet

Nå vet jeg ikke så mye om PETA, men synes kildebruken her var temmelig tafatt. "Informasjon" fra amerikanske forum? Amerikanere er jo eksperter på å dikte opp konspirasjonsteorier.

Anonymous poster hash: e3423...96a

Som sagt, jeg var på vei ut døra, og nå sitter jeg på jobb, så da har jeg ingen mulighet til å søke etter kilder. Det var det første jeg fant. Uansett, det er skremmende hvis dette stemmer, noe jeg ikke har sagt det nødvendigvis gjør.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

"One man's terrorist is another man's freedom fighter".

Paradokset her er at terrorisme så og si aldri fører til støtte og sympati for terroristenes sak, det er som regel en svært lite formålstjenlig framgangsmåte. Palestinske terrorister og opprørere har gjort drømmen om palestinsk statsdannelse svært fjern, terrorisme fra IRA skapte økt motstand mot irsk nasjonalisme og styrket unionistene, Utøya-angrepet førte til høyere oppslutning for AP, 9/11 førte til at Taliban ble knust osv.

Endret av meh
Skrevet

Paradokset her er at terrorisme så og si aldri fører til støtte og sympati for terroristenes sak, det er som regel en svært lite formålstjenlig framgangsmåte. Palestinske terrorister og opprørere har gjort drømmen om palestinsk statsdannelse svært fjern, terrorisme fra IRA skapte økt motstand mot irsk nasjonalisme og styrket unionistene, Utøya-angrepet førte til høyere oppslutning for AP, 9/11 førte til at Taliban ble knust osv.

Det er helt sant, men du har også eksempler på det motsatte. F.eks aksjonene til (blant andre) norsk motstandsbevegelse under krigen, og sabotører mot slaveholdere i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...