Gå til innhold

Er denne søknaden grei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tips om at jeg burde skrevet søknadene mine kortere. Og nå føler jeg at jeg har skrumpa de inn veldig,men alt av info står jo egentlig i cv'n min og jeg føler på en måte at jeg har fortalt for mye i søknaden slik at de ikke føler de trenger å ta meg inn til intervju for å få vite mer. Og dermed går glipp av muligheten til å komme å presentere meg personlig og kanskje dermed ville blitt en ja istedenfor en som går rett i nei bunken om dere skjønner. Blir så usikker fordi jeg syns den er så kort.

Søknad på stilling som sekretær

Viser til annonse på Zett.no og søker med dette på den ledige stillingen som sekretær.

Jeg søker på denne stillingen da jeg trives svært godt med jobber som innebærer kundebehandling og bruk av data som arbeidsverktøy.

Tidligere erfaring jeg kan vise til er blant annet jobber innen kundeservice, kundebehandling og saksbehandling.

Jeg har valgt å spesialisere meg innen administrasjon og ledelse igjennom utdannelse noe som utfyller arbeidserfaringen min.

Jeg er ei strukturert, fleksibel og samarbeidsvillig jente som trives i selskap med andre mennesker. Jeg jobber godt både selvstendig og i team og setter alltid kunden i fokus. Jeg liker nye utfordringer, er tålmodig , løsningsorientert og lærevillig. I tillegg har jeg solide data kunnskaper .

For nærmere opplysninger om utdanning og arbeidserfaring viser jeg til min vedlagte CV, og jeg møter gjerne til en utfyllende samtale.

Vennlig hilsen

XX



Anonymous poster hash: e36ac...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på stillingsannonsen. Det er ikke bar å ha en standard søknad som kan sendes til flere firmaer, men lurt å dra inn de ønskene bedriften har nevnt i annonsen. Det kan også være lurt å skrive noe om hvorfor du kan tenke deg å jobbe hos nettopp DEM, ikke bare hvorfor du søker en sånn type stilling. Søknaden er helt grei, men den skiller seg ikke ut, og du virker ikke veldig engasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Enig med hun over meg. I tillegg bør du ikke skrive at du er ei jente med mindre du faktisk er under 20.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Jeg er ikke under 20, men jeg anser mer mer som "jente" enn kvinne/dame. Jeg tenkte å prøve en ny vri, for i mine tidligere søknader har jeg tilpasset veldig til jobben, skrevet hvorfor de bør velge meg og vært svært engasjert. Noe som ikke har gitt meg hverken mange intervjuer eller jobb. Og tenker at kanskje de blir litt nysgjerrige og vil vite mer når jeg skriver lite, og derfor tar en prat med meg for å få se hvem er hun, hva står hun for. Eller er dette dumt?



Anonymous poster hash: e36ac...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Dersom du absolutt ikke vil definere deg som kvinne bør du unngå hele ordet. Når man er voksen er det ganske spesielt å definere seg selv som jente i profesjonell sammenheng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datakunnskaper skrives i ett ord. "Jeg har valgt å spesialisere meg innen administrasjon og ledelse igjennom utdannelse noe som utfyller arbeidserfaringen min." høres for meg ut som ei merkelig setning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: Så hvis de skal henge seg opp i noe ved søknaden så er det bruken av ordet jente/kvinne/dame. Hehe...ja da sier jeg meg fornøyd med søknaden jeg.=)



Anonymous poster hash: e36ac...ac5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for mye ''jeg'' her. Jeg, jeg, jeg, jeg, jeg :fnise:



Anonymous poster hash: f71ed...cd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt igjen med et bilde av en litt "resurssvak" person etter å ha lest dette (Noe jeg velger å tro at du ikke er ;) ). Du må jobbe med teksten. Språket ditt er veldig rart. Mye dårlig gramatikk.

"jeg trives svært godt med jobber som innebærer kundebehandling"

"Jeg har valgt å spesialisere meg innen administrasjon og ledelse igjennom utdannelse noe som utfyller arbeidserfaringen min."

"Jeg er ei strukturert, fleksibel og samarbeidsvillig jente som trives i selskap med andre mennesker. Jeg jobber godt både selvstendig og i team og setter alltid kunden i fokus. Jeg liker nye utfordringer, er tålmodig , løsningsorientert og lærevillig. I tillegg har jeg solide data kunnskaper .

Den siste delen her er tomprat. Ikke gap over for mye, da virker du useriøs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør skrive hvordan du er strukturert, fleksibel og samarbeidsvillig? Feks gjennom arbeidserfaringen. Jeg kan godt også ramse opp alt dette, men om jeg sier at jobben som kundebehabdler krevde av meg det og det, ser søknaden mer seriøs ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke skrevet jente. Skriv heller kvinne, uansett hva du definerer deg som. Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver ville jeg i hvert fall reagert på det.

Og pass på orddelingsfeil, for eksempel heter det: Datakunnskaper.

Høres forresten ut som om den nye strategien din om at du skal skrive mer generelle søknader høres ut som en dårlig idé, det er jo et av de viktigste tipsene i alle slike artikler om jobbsøking, ikke la søknadene se masseproduserte ut. Jeg tror ikke de blir nysgjerrige på deg, du kommer bare til å bli en i mengden.

Endret av Britt Banditt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til utlyst stilling i zett.no den 03.06.2013, og søker den ledige stillingen som *****. Undertegnede er en kvinne på 20 år som har stor interesse for å arbeide med ****.

Et eksempel som jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for mye tomprat og dårlige formuleringer. For mange avsnitt begynner med jeg.



Anonymous poster hash: b03c2...3ac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen ekspert, men tenker at du ikke greier å selge deg inn i de første avsnittene.

For meg høres det også ut som om du søker på en kundeservice jobb og ikke sekretær, men vet jo ikke hva slags sekretær det er snakk om heller, kan jo godt være en sekretær med mye kundekontakt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine søknader er betydelig lenger, og jeg føler at jeg legger sjela mi i dem. Jeg får veldig ofte høre at rekrutterere blir veldig interessert i å møte menneske bak søknaden som jeg har sendt inn, for de føler de blir veldig kjent med meg og at de ikke møter så mange som kan selge seg og sin utdannelse så bra :sjenert: Tror ikke det spiller noen rolle hvor lang den er (innenfor fornuftighetens grenser) så lenge du selger dine ferdigheter og egenskaper faktisk. Hvorfor er denne bedriften en attraktiv plass for deg? Hva er motivasjonen din til å søke på akkurat denne stilling? Det er spørsmål jeg ville trukket frem hos deg. Nå tenker jeg at den er altfor generell og standard - litt at du forsvinner i bunken for at du ikke kommer med noe "spesielt". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...