AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #1 Skrevet 17. juni 2013 har slitt psykisk en stund og merker det spesielt når det gjelder å ta avgjørelser. Det kan gjelde store avgjørelser som hvilken jobb man skal velge, til hva man skal ha til middag. Jeg får helt panikk når jeg må ta avgjørelser og er redd for å velge feil, angre osv. Når det blir for mye avgjørelser, er det akkurat som om jeg går i vranglås og ikke klarer å gjøre noe. Andre som har det sånn, er dette et typisk tegn ved depresjon? Anonymous poster hash: 6c8db...b47
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #2 Skrevet 17. juni 2013 lurer på om jeg bør utsette de avgjørelsene jeg kan eller om jeg bare må hoppe i det, for hører jo at man ikke skal ta avgjørelser når man ikke føler seg i balanse, samtidig som jeg føler at jeg lar redselen for avgjørelser gjøre at jeg utsetter og utsetter ting... Anonymous poster hash: 6c8db...b47
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2013 #3 Skrevet 17. juni 2013 Dette kalles for "tvangstanker". Hvilken konsekvens dette har i ditt liv er vanskelig for meg å si. ( du kan lese mer om dette her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/symptomer/tvangstanker-og-tvangshandlinger-veiviser-3094.html?page=1 ) Hvis disse tankene hindrer deg i å leve livet ditt sånn som du vil, så må du søke hjelp. (jeg skriver må, siden du har vanskelig med å ta avgjørelser )
Gjest gjest Skrevet 17. juni 2013 #4 Skrevet 17. juni 2013 Mener at det er et aller annet "syndrom" for det å utsette ting? Kjenner meg igjen i deg ts, jeg har veldig vasneklig for å ta avgjørelser!
pantora Skrevet 17. juni 2013 #5 Skrevet 17. juni 2013 For meg er det hvertfall noe som blir verre jo mer deprimert jeg er. Det jeg gjør, er å bare ta en besluttning så fort som mulig. Begynner jeg først å tenke på det, er løpet mer eller mindre kjørt. Da er det sånn at jeg omtrent ikke klarer bestemme meg hvilke sokker jeg skal ta på. For å klare å ha en besluttning kjapt, velger jeg det som er til høyre (dersom det er fysiske ting foran meg) eller det alternativet som begynner på den bokstaven som kommer først i alfabetet. Det høres sikkert merkelig ut, men det er noe som funker veldig bra for meg!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #6 Skrevet 17. juni 2013 Det har jo litt med personlighet å gjøre, samt at noen veier opp og ned. Får jeg spørsmål om jeg vil ha kaffe eller te, så synes jeg det kan være vanskelig å velge. Jeg begynner å veie opp begge deler for å se hva som "er best". Dette vr bare et lite eksempel, men det skjer daglig ting som dette der jeg ikke kan velge. Jeg er ikke deprimert. Anonymous poster hash: 7a06a...035
Gjest Thymus Skrevet 17. juni 2013 #7 Skrevet 17. juni 2013 Vanskeligheter med å ta beslutninger er et ganske vanlig problem ved depresjon. Har det sånn selv og er enig i at det er fryktelig irriterende! ALT skal tenkes gjennom om igjen og om igjen, og når valget først er tatt, så kommer angeren uansett hva jeg har valgt. Smart som det nevnes over her, å velge ut i fra en fast regel. Det er jo tross alt ikke valgalternativene som er så fryktelige, det er beslutningsprosessen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå