Gå til innhold

Nyutdannet fagarbeider og lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Besto nylig fagprøven som helsefagarbeider, og er derav fagarbeider. Jeg har ikke fått papirene fra fylkeskommunen enda, og har derfor heller ikke fått søkt om autorisasjon.

Saken er den at jeg nylig signerte en arbeidsavtale hvor stillingsbenevnelsen var assistent, og lønnen deretter. Der og da tenkte jeg at dette ville endres når jeg kunne fremvise tilstrekkelig dokumentasjon på min kompetanse, men stemmer det? Jeg vil få fagarbeiderlønn når jeg sender inn papirene, til tross for avtalen? Og vil jeg ha rett på å få etterbetalt differansen mellom fagarbeiderlønn og assistentlønn fra den tiden før alle papirene var i orden? Arbeidsgiver er fullstendig klar over at jeg er fagutdannet.



Anonymous poster hash: 1d9b1...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil gjerne ikke få etterbetalt for noe tidligere enn den dagen du fremsatte krav om fagarbeiderlønn.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt en prat med leder om dette. Stillingen din er en assistent stilling og du har egentlig ikke krav på noe mer betalt enn assistentlønn uansett hvilke utdannelse du har. Du må få bragt på det rene at du faktisk får fagarbeiderlønn/at stillingen din blir omgjort til fagarbeiderstilling.

Dette går nok i orden, men lurt å være på den sikre siden. Rådgiv deg gjerne med fagforeningen din (om du ikke er medlem, så meld deg inn!).



Anonymous poster hash: 9ffce...19a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fagarbeiderlønn fra autorisasjonsdato, ikke fra fagprøvedato.

Leverte dokumentasjon til lønningskontoret.



Anonymous poster hash: 0b0dc...5e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i svaret over her. Du har fått en assistentstilling, ikke helsefagarbeiderstilling. Da får du assistent lønn uansett.

Har du noen avtale at du skal over i en helsefagarbeiderstilling? Kommunen er ganske så strenge på stillingsbenevnelsen. De kan ikke gjøre om en stillingen din, de har et visst antall stillinger assistenter, helsefagarbeidere og sykepleiere. Har de ikke flere stillinger som helsefagarbeider så ansettes det ikke flere helsefagarbeidere, men det kan ansettes assistenter.

Snakk med lederen din og hør hvordan dette blir ordnet opp i.



Anonymous poster hash: 09f5d...7bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra hovedtariffavtalen:

5.4
Prinsip
per for lønnsfastsettelse
Ved lønnsfastsettelsen skal det bl.a. tas hensyn til stillingens kompleksitet, og den enkelte ansattes kompetanse, ansvar,
innsats, resultatoppnåelse og behov for å rekruttere og beholde arbeidstakere.
Det kan avtales lokalt at ul
empetilleggene inkluderes i stillingens lønn.
Det skal være en naturlig sammenheng mellom arbeidstakerens kompetanse, kompetanseutvikling og lønnsutvikling.
Relevant etter-/videreutdanning skal vektlegges.

Burde ikke dette i seg selv være argument nok til at arbeidsgiver må hoste opp fagarbeiderlønn når dokumentasjon fremvises?



Anonymous poster hash: 1d9b1...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra hovedtariffavtalen:

Burde ikke dette i seg selv være argument nok til at arbeidsgiver må hoste opp fagarbeiderlønn når dokumentasjon fremvises?

Anonymous poster hash: 1d9b1...fbe

Argument ja, men ikke uten videre en rettighet. Det kommer an på hvilken avtale du har gjort med arbeidsgiver samt stillingens innhold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...