Gå til innhold

Nyutdannet fagarbeider og lønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Besto nylig fagprøven som helsefagarbeider, og er derav fagarbeider. Jeg har ikke fått papirene fra fylkeskommunen enda, og har derfor heller ikke fått søkt om autorisasjon.

Saken er den at jeg nylig signerte en arbeidsavtale hvor stillingsbenevnelsen var assistent, og lønnen deretter. Der og da tenkte jeg at dette ville endres når jeg kunne fremvise tilstrekkelig dokumentasjon på min kompetanse, men stemmer det? Jeg vil få fagarbeiderlønn når jeg sender inn papirene, til tross for avtalen? Og vil jeg ha rett på å få etterbetalt differansen mellom fagarbeiderlønn og assistentlønn fra den tiden før alle papirene var i orden? Arbeidsgiver er fullstendig klar over at jeg er fagutdannet.



Anonymous poster hash: 1d9b1...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil gjerne ikke få etterbetalt for noe tidligere enn den dagen du fremsatte krav om fagarbeiderlønn.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg tatt en prat med leder om dette. Stillingen din er en assistent stilling og du har egentlig ikke krav på noe mer betalt enn assistentlønn uansett hvilke utdannelse du har. Du må få bragt på det rene at du faktisk får fagarbeiderlønn/at stillingen din blir omgjort til fagarbeiderstilling.

Dette går nok i orden, men lurt å være på den sikre siden. Rådgiv deg gjerne med fagforeningen din (om du ikke er medlem, så meld deg inn!).



Anonymous poster hash: 9ffce...19a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fagarbeiderlønn fra autorisasjonsdato, ikke fra fagprøvedato.

Leverte dokumentasjon til lønningskontoret.



Anonymous poster hash: 0b0dc...5e6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i svaret over her. Du har fått en assistentstilling, ikke helsefagarbeiderstilling. Da får du assistent lønn uansett.