AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Noen som vet om kløe ved leversykdom er et symptom på at leververdiene har steget? Eller er det bare en del av sykdommen uten at verdiene har steget? Har ingen andre plager, kun kløe over hele kroppen, spesielt leggene. Gjerne litt dårlig formulert, håper dere skjønner hva jeg mener.Anonymous poster hash: 315f8...e7c
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Noen som vet om kløe ved leversykdom er et symptom på at leververdiene har steget? Eller er det bare en del av sykdommen uten at verdiene har steget? Har ingen andre plager, kun kløe over hele kroppen, spesielt leggene. Gjerne litt dårlig formulert, håper dere skjønner hva jeg mener.Anonymous poster hash: 315f8...e7c Kroppskløe som skyldes leversykdom, kommer som regel pga defekt utskillelse av galle slik at det hoper seg opp med gallesalter som gir kløe. Samtidig med dette hoper det seg opp bilirubin, hvilket gir gulsott når bilirubinnivået i blodet stiger over ca 40. Dette trenger ikke være ledsaget av endringer i "leverenzymene" (ALAT, ASAT), men "gallestaseenzymene" GT og ALP vil som gjerne stige. Ved sviktende leverfunksjon pga langtkommen leversykdom vil som regel bilirubin stige, og en kan få kløe, men dette vil også ses om en gallestein stenger utløpet for galle. Leversvikt med defekt produksjon av albumin vil kunne gi ødemer, bl.a. i leggene, og dette kan forårsake kløe. Andre årsaker til hovne legger er likevel vanligere. Ellers er det utallige andre årsaker til kløe, enten en har leversykdom eller ei.
Tabudrue Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 Hvorvidt kløe er et tegn på at dine leververdier har økt eller ikke er det virkelig bare en måte og finne ut på; gå å ta noen blodprøver. Noen har kløe ved stabile verdier, noen får kløe når verdiene øker, det er helt svært individuelt
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Kroppskløe som skyldes leversykdom, kommer som regel pga defekt utskillelse av galle slik at det hoper seg opp med gallesalter som gir kløe. Samtidig med dette hoper det seg opp bilirubin, hvilket gir gulsott når bilirubinnivået i blodet stiger over ca 40. Dette trenger ikke være ledsaget av endringer i "leverenzymene" (ALAT, ASAT), men "gallestaseenzymene" GT og ALP vil som gjerne stige. Ved sviktende leverfunksjon pga langtkommen leversykdom vil som regel bilirubin stige, og en kan få kløe, men dette vil også ses om en gallestein stenger utløpet for galle. Leversvikt med defekt produksjon av albumin vil kunne gi ødemer, bl.a. i leggene, og dette kan forårsake kløe. Andre årsaker til hovne legger er likevel vanligere. Ellers er det utallige andre årsaker til kløe, enten en har leversykdom eller ei. Tusen takk for utfyllende svar.Anonymous poster hash: 315f8...e7c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 Hvorvidt kløe er et tegn på at dine leververdier har økt eller ikke er det virkelig bare en måte og finne ut på; gå å ta noen blodprøver. Noen har kløe ved stabile verdier, noen får kløe når verdiene øker, det er helt svært individuelt Hadde tenkt å ta blodprøver om en ukes tid, men hvis ikke kløen gir seg får jeg heller ta prøvene litt tidligere enn planlagt.Anonymous poster hash: 315f8...e7c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå