Gå til innhold

Jobb i butikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å jobbe i butikk, og helst en bokhandel eller klesbutikk. Hvordan får man egentlig jobb i en slik butikk?

Møter man bare opp og snakker med butikksjefen med en CV eller ringer man for å høre om de trenger flere ansatte?



Anonymous poster hash: 326c5...854
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva sier man egentlig?

Ber man om å få snakke med butikksjefen for så å spørre om de har noen ledige stillinger?

Skal man ta dem i hånda og si navnet sitt først?

Merker at jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Er det noen som har noen tips på hvordan jeg burde gå fram?



Anonymous poster hash: 326c5...854
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen fasit, se deg frem. Gå inn og be om å få snakke med butikksjefen. Så sier du at du vil levere en søknad, og håndhils gjerne, men se an om sjefen virker interessert/gjør det først etc. Det viktigste er å virke utadvendt, ordentlig og høflig, tror jeg.



Anonymous poster hash: 29ea8...d23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen fasit, se deg frem. Gå inn og be om å få snakke med butikksjefen. Så sier du at du vil levere en søknad, og håndhils gjerne, men se an om sjefen virker interessert/gjør det først etc. Det viktigste er å virke utadvendt, ordentlig og høflig, tror jeg.

Anonymous poster hash: 29ea8...d23

Holder det ikke å ta med en cv ettersom stillingen jeg eventuelt er interessert ikke er utlyst?

Jeg føler det blir litt dumt å komme dit med en søknad.

Synes de som jobber i butikk at det er plagsomt at folk kommer innom slik og spør om de trenger flere folk, eller er dette den vanligste måten å få jobb i butikk på?

Anonymous poster hash: 326c5...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det ikke å ta med en cv ettersom stillingen jeg eventuelt er interessert ikke er utlyst?

Jeg føler det blir litt dumt å komme dit med en søknad.

Synes de som jobber i butikk at det er plagsomt at folk kommer innom slik og spør om de trenger flere folk, eller er dette den vanligste måten å få jobb i butikk på?

Anonymous poster hash: 326c5...854

Du må helt klart levere en søknad. En CV er bare en oversikt over utdanning og erfaring, mens det er i søknaden at du har mulighet til å få frem hvorfor du er egnet for å jobbe der, og hvorfor du er motivert.

Nei, man synes ikke det er rart :) Det er helt normalt, og viser at man vil jobbe akkurat der. Ofte blir de liggende en stund, men når man først ansetter er man mer interessert i de som kommer med en søknad enn de som trenger jobb og har funnet annonsen i en kategori på finn.no. Jeg har fått 2/3 av jobbene jeg har hatt i butikk ved hjelp av åpne søknader, og 1/3 ved hjelp av stillingsannonse. I akkurat butikk er det faktisk veldig vanlig å levere åpent. Det er derfor de mest populære butikkjedene sjeldent legger ut stillinger på nett, fordi de har søkere hele tiden.

Anonymous poster hash: 29ea8...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine og utfyllende svar, dere :)

Jeg tar gjerne i mot flere råd og erfaringer hvis flere har. :)



Anonymous poster hash: 326c5...854
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må helt klart levere en søknad. En CV er bare en oversikt over utdanning og erfaring, mens det er i søknaden at du har mulighet til å få frem hvorfor du er egnet for å jobbe der, og hvorfor du er motivert.

Nei, man synes ikke det er rart :) Det er helt normalt, og viser at man vil jobbe akkurat der. Ofte blir de liggende en stund, men når man først ansetter er man mer interessert i de som kommer med en søknad enn de som trenger jobb og har funnet annonsen i en kategori på finn.no. Jeg har fått 2/3 av jobbene jeg har hatt i butikk ved hjelp av åpne søknader, og 1/3 ved hjelp av stillingsannonse. I akkurat butikk er det faktisk veldig vanlig å levere åpent. Det er derfor de mest populære butikkjedene sjeldent legger ut stillinger på nett, fordi de har søkere hele tiden.

Anonymous poster hash: 29ea8...d23

I den søknaden, skrev du bare hvilke egenskaper du har som gjør at du er egnet for jobben, eller skrev du noen om den spesifikke butikken du ønsket å jobbe i?

Anonymous poster hash: 326c5...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den søknaden, skrev du bare hvilke egenskaper du har som gjør at du er egnet for jobben, eller skrev du noen om den spesifikke butikken du ønsket å jobbe i?

Anonymous poster hash: 326c5...854

Den med utlyst stilling? Du må jo forsøke å tenke over hvilke egenskaper du har, og kombinere dem med de egenskapene som er relevante for jobben. Er du utadvendt og det passer, sleng med det. Har du stå-på-vilje, så sleng med det. Ofte er det ganske enkelt å se for seg hvilke egenskaper som er relevante for slike jobber. Søker du jobb for Body Shop er det for eksempel fint å være interessert i etiske verdier og kroppspleie, men det er ikke relevant om du søker jobb i Match. Det viktigste er å vise at du er motivert. For eksempel at du er veldig glad i plaggene Match selger og at du trives med å komme i kontakt med andre.

Anonymous poster hash: 29ea8...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenkte mer på den som ikke er utlyst, men takk for svaret likevel :)



Anonymous poster hash: 326c5...854
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenkte mer på den som ikke er utlyst, men takk for svaret likevel :)

Anonymous poster hash: 326c5...854

Det blir det samme :)

Anonymous poster hash: 29ea8...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i prat med eieren av butikken, og spurte underveis i samtalen om de trengte flere ansatte etter hvert. Hadde flaks, for de hadde planer om å lyse ut en stilling akkurat da, så da ble det oss :laugh:

Hos oss blir det lagt vekt på en ryddig cv og kortfattet søknad (gjerne åpen søknad når det ikke er noe ledig) levert på en ryddig måte. Dvs av noen som hilser og smiler og virker seriøse og genuint interesserte. Kommer du fnisende inn sammen med tre venninner og går og fjaser rundt i butikken mens du manner deg opp til å levere papirene dine, blir søknaden din arkivert som uinteressant med det samme.

Husk på at folk bruker sju sekunder i gjennomsnitt på å gjøre seg opp en mening om mennesker de treffer, så førsteinntrykket er megaviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i prat med eieren av butikken, og spurte underveis i samtalen om de trengte flere ansatte etter hvert. Hadde flaks, for de hadde planer om å lyse ut en stilling akkurat da, så da ble det oss :laugh:

Hos oss blir det lagt vekt på en ryddig cv og kortfattet søknad (gjerne åpen søknad når det ikke er noe ledig) levert på en ryddig måte. Dvs av noen som hilser og smiler og virker seriøse og genuint interesserte. Kommer du fnisende inn sammen med tre venninner og går og fjaser rundt i butikken mens du manner deg opp til å levere papirene dine, blir søknaden din arkivert som uinteressant med det samme.

Husk på at folk bruker sju sekunder i gjennomsnitt på å gjøre seg opp en mening om mennesker de treffer, så førsteinntrykket er megaviktig!

Heldig du var :)

Nå krysser jeg bare fingrene for at noen velger meg :)

Jeg skrev en åpen søknad der jeg oppga noen av egenskapene mine som kunne være relevante for jobben. Jeg holdt den kortfattet, som du sier. :)

Anonymous poster hash: 326c5...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...