Gå til innhold

En uke i Kroatia - men hvor?

Anbefalte innlegg

sarama

Jeg og samboeren har akkurat bestillt oss flybilletter til Split. *Hurra!* Vi skal være en uke og tenker å ha to overnattinger i Split før vi reiser ut til en av øyene. Men hvilken øy skal vi velge?

Vi ønsker å være et sted med gode bademuligheter, koselige restauranter og avslappet stemning. Ønsker ikke å reise til et typisk partysted, men må ikke være helt dødt heller.. Har sett på Hvar, men hvor på øya er det best å bo? Eller er Brac bedre? Eller bør vi ta turen et annet sted?

Ang overnatting - ser mange leier leilighet fremfor å bo på hotell. Noen erfaringer med dette?

Håper på gode tips! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Novacane

Har anbefalt Hvar By flere ganger på forumet og gjør det gjerne igjen. Passe med uteliv, mange koselig restauranter, romantisk, vakkert.. jeg har vært der to ganger allerede, skal nok dit igjen en eller annen gang i fremtiden. Bodde på leilighet sist gang, utrolig koselig! Fikk til og med kake av hun som eide stedet! Et stykke unna strand og sentrum, men vi satte bare pris på den gåturen :) Villa Mili het det, dersom det skulle være av interesse.

Men, dersom du ønsker lange badestrender og det er det viktigste, ville jeg heller gått for Brac hvor de har den lange og utrolig vakre stranden Zlatni Rat. Har bare vært på dagstur til Brac, utrolig vakkert der også!

På Hvar går det mer i klipper(er selvfølgelig plenty av solsenger så man slipper å ligge på steinen), ønsker man å unngå disse klippene er det noen små steinstrender rundt om kring, tror den største ligger ved hotel Amfora(fantastisk hotell btw). Hvar By er i alle fall magisk, kan selvfølgelig bli litt party stemning der ut på kvelden, noe jeg bare syns er flott :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sarama

Takk for svar og tips om leilighet/hotell! :)

Etter å ha google endel virket Hvar som det som passer oss best, og nå overbeviste du meg ytterligere :) Så tror vi går for det! *gledeseg* :danse:

Men hvordan er det å komme seg dit fra flyplassen? Lurer på om vi skal ta de to overnattingene i Split først eller sist.. Den dagen vi kommer lander vi ca 19.00, og flyet tilbake til Norge går ca kl 11 på formiddagen.

Er det lett å komme seg fra Split til Hvar på kveldstid? Og fra Hvar til flyplassen om morgenen? Tar forresten gjerne i mot tips om hotell i Split også! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Novacane

Yey! Dere burde gleder dere! Dere er nødt til å komme dere fra flyplassen til havnen og ta en båt derfra. I høysesong går det båt ofte, og tror heller ikke det skal være vanskelig å komme seg fra Split til Hvar på kveldstid, det kommer jo ann på om det er på svarteste natta det er snakk om eller ikke. Anbefaler å sjekke ferge tider på forhånd, da vi reiste begge gangene var det med følgende:

her ser du oversikt over tidene: http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1632

Ser ut som om båtene går forholdshvis tidlig om morgenen, men tror ikke de går så altfor sent! Finnes sikkert også andre båter man kan ta inn, nå postet jeg bare de jeg har erfaring med, men enkle søk på google gir deg flere alternativer, kanksje noen med andre tider også :)

Har ikke bodd på noe særlig hotell i Split, så blir vanskelig for meg å anbefale noe der, men har vært på ferie i Kroatia 5/6 ganger, aldri hatt dårlige erfaringer med noe som helst egentlig! Så, igjen, gled dere! Dere kommer til å få en fantastisk tur!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Drar frem denen tråden jeg. Jeg ble litt nysgjerrig på disse øyene? Kan noen fortelle litt?

Anonymous poster hash: cd702...d30
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Drar frem denen tråden jeg. Jeg ble litt nysgjerrig på disse øyene? Kan noen fortelle litt?

Anonymous poster hash: cd702...d30

Var i Split en uke med samboeren. Om det er typisk Syden-ferie man er ute etter er den allerede nevnte stranden Zlatni Rat ved byen Bol på øya Brach det absolutt ultimate. Vi tok en dagstur dit, og burde vel helst vært der hele tiden, men noen bortgjemte strender med få folk som Bene ved Split var også bra. Selv vi som ikke liker strender med for mye folk (som stranden Bacvice i sentrum av Split hvor det var helt håpløst med folk) synes Zlatni Rat var helt topp, rett og slett fordi den samlede strandlinjen er så lang. Men det er nok det dyreste strandområdet i disse traktene.

zlatni-rat-air-2.jpg

Anonymous poster hash: b3dc6...3b1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

pinar

Vet noen om det går båter til Hvar fra Split flere ganger daglig? Jeg har prøvd å finne info om det, men finner kun ar det går båt :P ikke når og hvor ofte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...
Gjest Novacane

Vet noen om det går båter til Hvar fra Split flere ganger daglig? Jeg har prøvd å finne info om det, men finner kun ar det går båt :P ikke når og hvor ofte.

Her finner du tabeller. I høysesong skal det gå båt daglig

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pinar

Her finner du tabeller. I høysesong skal det gå båt daglig

Takk, men nå har jeg allerede vært der :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...