juni Skrevet 17. juni 2013 #21 Skrevet 17. juni 2013 CathFoto har selvfølgelig mye bedre kunnskap om dette enn meg, det sier seg selv. Jeg mener jeg har hentet informasjon fra gode kilder (les: proffe fotografer). Men jeg har kanskje for mye på redigeringstid, Cath har ihvertfall endel mindre. Det varierer jo sikkert endel fra fotograf til fotograf også. Og jeg gjentar at dette er et eksempel på dokumentarisk heldagsfotografi, ikke bare vielses/portrettbilder. "Tusenvis" var nok litt upresist, men når brudeparet får en CD med rundt 1000 bilder på, så virker det jo rimelig at det totale antallet bilder tatt nok er litt høyere. Men "over tusen" hadde sikkert vært en bedre formulering. Jeg synes Cath hadde for lite tid på etterarbeid, men dette kommer jo helt an på hvor mye man gjør og hvor mange bilder man leverer. Hvis man slipper å gjøre utvalg og bare slenger over 1000 stk råbilder, så sparer man jo masse tid, men det ville aldri jeg har gjort. Det er opp til hver enkelt. Fotografer er forskjellige, akkurat som kunder forventer forskjellige ting.
bambis Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #22 Skrevet 17. juni 2013 Men jeg lurer litt på hva denne redigeringa egentlig består av? Bør ikke brudeparet selv få være med å velge ut hva som er bra bilder eller ikke? Kan jo hende de har litt andre kriterier enn en fotograf? Eller er det mer fiksing av type røde øyne/lys/farger osv?
Gjest Adriane Skrevet 17. juni 2013 #23 Skrevet 17. juni 2013 Som jeg skrev så synes jeg man skal betale når noen gjør en jobb, selv om det er ei venninne. Jeg har ikke tenkt å si at jeg ønsker meg vennepris, men blir overrasket om hun ikke gir meg det, rett og slett fordi hun er en sånn type person. Men jeg skal la henne ta initiativet selv Hun tar bra bilder, og jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd med dem, men noe av grunnen til at hun blir spurt, og ikke en annen fotograf er tross alt at hun er en venninne. Jeg vet ikke helt hva slags priser man kan regne med hos "vanlige" fotografer, og synes det er greit å ha et sammenligningsgrunnlag hvis jeg skal diskutere pris med henne. Hun andre venninna har ikke gjort noen jobb for oss tidligere, men vi har diskutert det. Regner jo ikke med at det blir noe problem, men er fint å ha tenkt gjennom situasjonen på forhånd Kanskje jeg skal snakke med henne og forklare hvorfor vi har valgt som vi har valgt... Da har jeg nok misforstått litt, for jeg antok, siden du skriver "vennepris" i overskriften og "vennetjeneste" i HI at du nærmest forventer en bedre pris Da beklager jeg at jeg har misforstått Det er klart at det er en fordel å ha et sammenligningsgrunnlag ang pris. Jeg vil anbefale å heller betale litt ekstra så dere får alle rettigheter til bildene høyoppløst på cd eller nett, fremfor å betale mindre og måtte betale en sum hver gang dere har lyst til å bruke noen av bildene til noe.
CathFoto Skrevet 17. juni 2013 #24 Skrevet 17. juni 2013 CathFoto har selvfølgelig mye bedre kunnskap om dette enn meg, det sier seg selv. Jeg mener jeg har hentet informasjon fra gode kilder (les: proffe fotografer). Men jeg har kanskje for mye på redigeringstid, Cath har ihvertfall endel mindre. Det varierer jo sikkert endel fra fotograf til fotograf også. Og jeg gjentar at dette er et eksempel på dokumentarisk heldagsfotografi, ikke bare vielses/portrettbilder. "Tusenvis" var nok litt upresist, men når brudeparet får en CD med rundt 1000 bilder på, så virker det jo rimelig at det totale antallet bilder tatt nok er litt høyere. Men "over tusen" hadde sikkert vært en bedre formulering. Redigeringstid kommer veldig an på jobben, så du er ikke på noe jorde du. Det tar mye kortere tid å redigere bilder fra en vielse enn f.eks bryllupsbildene hvor man bruker mer tid på litt beautyretusj osv. Og redigeringstid varierer veldig fra fotograf til fotograf, både pga arbeifsrutiner og hvor mye man gjør med bildene.
CathFoto Skrevet 17. juni 2013 #25 Skrevet 17. juni 2013 Jeg synes Cath hadde for lite tid på etterarbeid, men dette kommer jo helt an på hvor mye man gjør og hvor mange bilder man leverer. Hvis man slipper å gjøre utvalg og bare slenger over 1000 stk råbilder, så sparer man jo masse tid, men det ville aldri jeg har gjort. Det er opp til hver enkelt. Fotografer er forskjellige, akkurat som kunder forventer forskjellige ting. Som sagt så var det ca tid, og vielsesbildene tar jo mye kortere tid enn bryllupsbildene. Jeg liker at folk ser ut som seg selv, så med mindre de ber om det så gjør ikke jeg reklame/magasinretusj på brudepar utover fjerning av de verste rynkene og litt hviting av tenner osv. Tror ikke det finnes noen som leverer fra seg råfiler? Kjenner i allefall ingen som gjør det.
bambis Skrevet 17. juni 2013 Forfatter #26 Skrevet 17. juni 2013 Da har jeg nok misforstått litt, for jeg antok, siden du skriver "vennepris" i overskriften og "vennetjeneste" i HI at du nærmest forventer en bedre pris Da beklager jeg at jeg har misforstått Det er klart at det er en fordel å ha et sammenligningsgrunnlag ang pris. Jeg vil anbefale å heller betale litt ekstra så dere får alle rettigheter til bildene høyoppløst på cd eller nett, fremfor å betale mindre og måtte betale en sum hver gang dere har lyst til å bruke noen av bildene til noe. Jeg forventer nok helt klart at hun skal gi meg en god pris, men ikke at hun skal gjøre jobben gratis. Og jeg har ikke tenkt å be henne om "vennepris". Jeg tror kanskje ikke du har misforstått helt, da jeg synes det må være lov til å forvente av gode venner at man får et bedre tilbud enn en tilfeldig person ville fått. Men jeg tenker likevel at dette må være en pris hun kan leve med
Bridezilla2013 Skrevet 17. juni 2013 #27 Skrevet 17. juni 2013 Samboeren min har en bekjent som er en proff fotograf. De ble enig om et par tusen og da er han med hele dagen og litt utover festen. Etterpå photoshopper han så de blir fine også sender han oss bildefilen. Jeg er VELDIG fornøyd med den prisen ja!
CathFoto Skrevet 17. juni 2013 #28 Skrevet 17. juni 2013 Men jeg lurer litt på hva denne redigeringa egentlig består av? Bør ikke brudeparet selv få være med å velge ut hva som er bra bilder eller ikke? Kan jo hende de har litt andre kriterier enn en fotograf? Eller er det mer fiksing av type røde øyne/lys/farger osv? Man blir fort overveldet hvis man ser så mange bilder, så det er mye bedre at fotografen gjør utplukket, brudeparet velger jo uansett hvilke av bildene de ønsker å bruke. Man må stole på at fotografen kan jobben sin så resultatet blir optimalt, man ber jo ikke om å få være med å velge enkeltiingredienser i bryllupskaken, man stoler på at bakeren vet hva som gjør at avtalt smak blir som den skal :0) Redigering kan bety så mangt og varierer voldsomt fra fotograf til fotograf men f,eks beskjæring, justering av kontrast, lysne noen områder, mørkne andre, gjøre tenner hvitere, fjerne litt rynker eller blå ringer under øynene, fjerne uønskede elementer, skarpne osv osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå