AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #1 Skrevet 16. juni 2013 Har funnet ut at datteren min har forhørt seg om å selge medisiner på nettforum. Hun har et par diagnoser som gir henne god tilgang på både sterke smertestillende og andre "populære" medisiner. Tenkte jeg skulle gi henne svar på de forumene hun har spurt på. Noen som vet om konsekvenser av å selge medisiner på en slik måte? Og om noen dør blir det vel uaktsomt drap?Anonymous poster hash: 8933e...607
Adhara Skrevet 16. juni 2013 #2 Skrevet 16. juni 2013 Politianmeldelse. Hun gjør seg jo til langer når du selger medisiner som er tiltenkt henne.
Elanore Skrevet 16. juni 2013 #3 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Dette må da være ulovlig... Dessuten kan hun ta livet av noen. Det er på sin plass å true med å varsle helsevesenet om henne, for da kan hun miste muligheten til å få en del sterke medikamenter, noe hun neppe ønsker at skal skje... Hvis hun er okay med at de tar fra henne medisinene, hadde hun ikke trengt dem i utgangspunktet. Edit: skrev ulovElig... tror det er feil. Endret 16. juni 2013 av Elanore 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #4 Skrevet 16. juni 2013 Politianmeldelse. Hun gjør seg jo til langer når du selger medisiner som er tiltenkt henne. Vet du hvilke lover dette kommer under? Narkotiske stoffer vil vel bli det samme som å være vanlig narkolanger? Hva med andre medisiner? Skulle gjerne hatt noe konkret og skummelt å slå i bordet med. Hun har flere ganger fått bekreftet at man ikke alltid blir straffet (henlagte småsaker bl.a.). Anonymous poster hash: 8933e...607
Tabudrue Skrevet 16. juni 2013 #5 Skrevet 16. juni 2013 (endret) Litt avhengig om det er A, B eller C preparater, men narkotiske stoffer, A preparater går under disse. Forøvrig står det mye bra her. Legemiddelloven § 24, jr. § 31 omfatter de mindre alvorlige forhold, bruk og besittelse av narkotiske legemidler ervervet på illegal måte. Strafferammen er inntil 6 måneders fengsel. Straffelovens § 162 rammer følgende narkotikalovbrudd: tilvirkning, innførsel, utførsel, erverv, oppbevaring, forsendelse og overdragelse. Overtredelsen av § 162 har en strafferamme mellom 2 og 21 års 16 fengsel, avhengig av arten og omfanget av forbrytelsen. Endret 16. juni 2013 av Tabudrue
Gjest Gunfreak Skrevet 16. juni 2013 #6 Skrevet 16. juni 2013 Kommer ann på hva som er virkestoffet i pillene, har de opider i seg, går det under samme straff som å selge herion, har hun stoffer med amfentemin i seg får hun straff etter det osv. Hun vil også kunne få straff for å missbruke legerklæring osv.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #7 Skrevet 16. juni 2013 Har funnet ut at datteren min har forhørt seg om å selge medisiner på nettforum. Hun har et par diagnoser som gir henne god tilgang på både sterke smertestillende og andre "populære" medisiner. Tenkte jeg skulle gi henne svar på de forumene hun har spurt på. Noen som vet om konsekvenser av å selge medisiner på en slik måte? Og om noen dør blir det vel uaktsomt drap?Anonymous poster hash: 8933e...607 Det er brudd på legemiddelloven/narkotikalovgivningen og det kan føre til at hun blir rapportert inn, dvs taushetsplikten gjelder ikke, og ikke får hun disse medikamentene lenger, evt kun får det aller nødvendigste et par ganger i uken, i tillegg til at det venter bøter og fengselsstraff. § 24. Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn. Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til. Endret ved lov 24 juni 2011 nr. 28 (ikr. 1 juli 2011 iflg. res. 24 juni 2011 nr. 638). § 25. Lovbestemt taushetsplikt er ikke til hinder for at opplysninger om mulig misbruk av narkotika gis til Statens helsetilsyn. Leger, tannleger, veterinærer, apotekere og apotekbestyrere, psykologer, edruelighetsnemnder og politiet er pliktig til på anmodning å gi Statens helsetilsyn opplysninger om bestemte personers mulige misbruk av narkotika, eller om andre bestemt angitte tilfeller av misbruk eller overtredelse av bestemmelser i lov eller forskrifter om disse varer. I sak om straff eller inndragning p.g.a. overtredelse av slike bestemmelser kan retten uten hinder av straffeprosessloven § 119 motta vitneprov om disse forhold. Opplysninger om misbruk som er gitt til Statens helsetilsyn i henhold til denne paragraf, eller som det på annen måte har fått kjennskap til, kan uten hinder av taushetsplikt gis til leger, apotek, psykologer, edruelighetsnemnder og, dersom det foreligger mistanke om lovstridig handling, til politiet. Endret ved lover 13 des 2002 nr. 78 (ikr. 1 jan 2003 iflg. res. 13 des 2002 nr. 1600), 24 juni 2011 nr. 28 (ikr. 1 juli 2011 iflg. res. 24 juni 2011 nr. 638).Anonymous poster hash: de627...a42 1
OPIgirl Skrevet 17. juni 2013 #8 Skrevet 17. juni 2013 (endret) Kommer ann på hva som er virkestoffet i pillene, har de opider i seg, går det under samme straff som å selge herion, har hun stoffer med amfentemin i seg får hun straff etter det osv. Hun vil også kunne få straff for å missbruke legerklæring osv. Opioider og amfetamin heter det. Endret 17. juni 2013 av OPIgirl 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #9 Skrevet 17. juni 2013 Hun kan straffes for brudd på narkotikaloven, ja. Og det er litt kjipt, for det kan ødelegge mange fremtidsdrømmer, f.eks. vil hun ikke kunne bli lege, politi, militær, farmasøyt, dyrlege, apotektekniker, bioteknolog, sykepleier og en haug med andre ting der man er i kontakt med legemidler. Anonymous poster hash: 0a8ee...166
amonyn Skrevet 20. juni 2013 #10 Skrevet 20. juni 2013 Hun kan straffes for brudd på narkotikaloven, ja. Og det er litt kjipt, for det kan ødelegge mange fremtidsdrømmer, f.eks. vil hun ikke kunne bli lege, politi, militær, farmasøyt, dyrlege, apotektekniker, bioteknolog, sykepleier og en haug med andre ting der man er i kontakt med legemidler. Anonymous poster hash: 0a8ee...166 Slik loven er idag, så kan man bli lege med narkodom.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2013 #11 Skrevet 20. juni 2013 Hva med legemidler uten narkotiske stoffer? ts Anonymous poster hash: 8933e...607
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #12 Skrevet 21. juni 2013 Hva med legemidler uten narkotiske stoffer? ts Anonymous poster hash: 8933e...607 Det er uansett ikke lov å selge medikamenter til andre, som er skrevet ut til seg selv. Men hvor strengt det straffes når vi snakker om C preparater vet jeg ikke. Men hvem vil ha C preparater? Det gir jo ikke noen rus. Anonymous poster hash: 1b7ac...bb9
Tabudrue Skrevet 23. juni 2013 #13 Skrevet 23. juni 2013 Hva med legemidler uten narkotiske stoffer? ts Anonymous poster hash: 8933e...607 Definer narkotiske stoffer? Eller bare gi oss noe konkret å gå på^^ Du skriver jo selv "sterke smertestillende" da tror jeg de fleste automatisk tenker opioider. Andre populære medisiner kan forsåvidt være så mangt, første som poppa opp i mitt hode var adhd medisiner, som forsåvidt blir regnet for å være narkotika de også^^
Kraula Skrevet 23. juni 2013 #14 Skrevet 23. juni 2013 (endret) Sterke smertestillende, da regner jeg kanskje med at det kan vere noe á eks. paraglin forte, som inneholder kodein, som er i samme kategori som morfin, heroin (opioider). Det er også et avhengigdannende stoff, og det er svært skadelig i lengden/mengden. edit: i tillegg skal det sies at det er en grunn til at medisiner blir skrevet ut av legen og ikke gitt fritt over apotek-disken, det er fordi personen som skal innta medisinene kanskje ikke tåler det (fordi stoffet kan gå hardt utover eks. lever). Dersom datteren din selger stoffet til en person som ikke tåler det, og denne personen dør, kan datteren din bli stilt til ansvar. Endret 23. juni 2013 av jolia
Tabudrue Skrevet 23. juni 2013 #15 Skrevet 23. juni 2013 Sterke smertestillende, da regner jeg kanskje med at det kan vere noe á eks. paraglin forte, som inneholder kodein, som er i samme kategori som morfin, heroin (opioider). edit: i tillegg skal det sies at det er en grunn til at medisiner blir skrevet ut av legen og ikke gitt fritt over apotek-disken, det er fordi personen som skal innta medisinene kanskje ikke tåler det (fordi stoffet kan gå hardt utover eks. lever). Rettelse, når folk skriver sterke smertestillende tenker _jeg_ automatisk på opioider da paralgin forte er noe av det mildeste smertestillende jeg deler ut i min arbeidshverdag;) Alt er skadelig i for store mengder. Likevel er det litt ironisk at toppen av alle leverdrepende smertestillende faktisk er helt vanlig paracet som selges uten resept i både matbutikk og apotek. Ibux er forøvrig også en ganske skummel smertestillende som folk propper i seg helt uvitende om alt vondt den kan forårsake, magesår og økt blødningstendens ser ut til å være spesielt populært om dagen. Poenget mitt var, jeg klarer ikke helt å se for meg en smertestillende som er populær på nettet som ikke inneholder noen form for narkotiske/opioide stoffer, når som du sier, selv paralgin forte gjør det^^ Sitter liksom igjen med voltaren, og jeg kan ikke se for meg at de har den helt store gateverdien akkurat... Straffen for å selge paralgin forte er forøvrig det samme som folk tidligere har nevnt her oppe^^ Og at hun mister muligheten til å gå dem utskrevet eller retten til å administrere tablettene på egenhånd er heller ikke usannsynlig. Kjempekult å ha hjemmesykepleien som kommer innom med multidose og _påser_ at du tar tablettene dine til riktig tid opptil flere ganger om dagen i en alder av 15-16-17 forresten;)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2013 #16 Skrevet 23. juni 2013 Poenget mitt var, jeg klarer ikke helt å se for meg en smertestillende som er populær på nettet som ikke inneholder noen form for narkotiske/opioide stoffer, når som du sier, selv paralgin forte gjør det^^ Sitter liksom igjen med voltaren, og jeg kan ikke se for meg at de har den helt store gateverdien akkurat... Straffen for å selge paralgin forte er forøvrig det samme som folk tidligere har nevnt her oppe^^ Og at hun mister muligheten til å gå dem utskrevet eller retten til å administrere tablettene på egenhånd er heller ikke usannsynlig. Kjempekult å ha hjemmesykepleien som kommer innom med multidose og _påser_ at du tar tablettene dine til riktig tid opptil flere ganger om dagen i en alder av 15-16-17 forresten;) Hun har tilgang på både opioider, søvnmedisiner og sentralstimulerende til tider. Jeg har begynt å låse dem inne, men hun klarer tydeligvis å samle opp siden hun forhører seg om dette på nett. Virker som de skal selges til jevnaldrende. Eksempel på C-preparat som kan ha verdi er Vallergan. Har gitt henne svarene deres der hun har postet. Virker kanskje som snoking, men det er eneste metoden jeg har for å vite hva hun tenker og gi råd som hun hører på. Hun bryr seg ikke om hva jeg mener, men fremmede på nett bryr hun seg om. TsAnonymous poster hash: 8933e...607
Tabudrue Skrevet 23. juni 2013 #17 Skrevet 23. juni 2013 Høres ut som ungdom i beste alder ja, skjønner dilemmaet ditt. Alternativt blir det å sette henne ned hvorpå hun må svelge tablettene(som du i etterkant sjekker at er borte) hver gang hun trenger dem. Slik som rusmisbrukerne på substitusjonsbehandling må. Eller at du rett og slett melder henne til fastlegen, hvis hun selger tablettene trenger hun dem ikke. I værste fall kan noen dø av tablettene hun selger. Høres drastisk ut, men det har dessverre skjedd før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå