Gå til innhold

Omsorgsbolig eller kommunal bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en alvorlig kronisk sykdom og nå som jeg har rundet 20 vil foreldrene mine at jeg skal flytte ut. Jeg har minstesatsen AAP. Er det noe vits i å søke kommunal bolig? Hva koster det isåfall? Jeg har hørt om omsorgsbolig, men vet ikke hva det er. Er det kun for eldre? Eller også for syke?

Anonymous poster hash: bfce4...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å få deg en normal leilighet, kommunale boliger kan være så ymse. Mange triste skjebner som bor der.

Du har som oftest krav på bostøtte når du får AAP. Det hjelper jo litt på :)

Omsorgsboliger har jeg ikke så mye kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Omsorgsbolig betyr at det er tjenestetilbud knyttet til boligen, f.eks at det alltid er betjening der. De er beregnet for de som har behov - i større eller mindre grad - omsorg 24 timer i døgnet. Dette vil f.eks være typisk for handikappede eller for noen av de med psykisk utviklingshemming.

Kommunal bolig betyr at en leier bolig av kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale boliger er ikke billigere enn andre boliger. Tvert i mot kan de være dyrere, i tillegg til at de ligger i belastede områder og kan være i dårlig stand. Hvis du er i stand til å finne en bolig på det private leiemarkedet er nok det det beste.

En omsorgsbolig er beregnet på bl.a. syke som trenger litt ekstra hjelp eller tilsyn. Det kan være aktuelt hvis sykdommen din gjør det vanskelig å være 100% selvhjulpen, du trenger litt ekstra tilsyn, eller en ekstra sikkerhet i at det alltid finnes personale i nærheten som du kan kontakte ved behov.



Anonymous poster hash: 19293...e7b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk!

Men hvis kommunal bolig er like dyrt/dyrere, hva er vitsen da? På min kommunes nettsider står det at det er for økonomisk vanskeligstilte pgs nedsatt funksjonsevne +++.



Anonymous poster hash: bfce4...ce9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jeg forstår det ikke jeg heller...

Det er vel for de som har vanskelig for å komme seg inn på boligmarkedet (at ingen vil leie ut til deg), pga rus, sosialstønad el.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...