Gå til innhold

Psykisk syk

Fremhevede innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Hei!

Jeg er psykisk syk/borderline.

Jeg hører stemmer, det gjør jeg veldig mye og det går greit så lenge jeg klarer å holde de i bakgrunnen. Da fungerer jeg helt "greit". Men i perioder så kan det ta helt overhånd, og jeg kommer litt i en annen verden, og jeg kan gjøre merkelige ting og jeg er ikke sånn jeg pleier å være. Det er en stemme som forteller meg vonde ting, om vonde ting som skal skje osv. Jeg kan på en måte merke at jeg holder på å "skli inn" i det nå.

Psykologen vet om dette, men jeg føler han tar så lett på det, og sier at det er noe jeg på en måte jeg går inn i på egenhånd, og at jeg kan bruke min egen vilje på å komme ut av det. Og at det er dissosiative stemmer. Men sånn er det ikke for meg. For stemmen kommer ikke fra meg, den kommer fra det onde. Psykologen prøver å foklare meg ting om det, og hva jeg kan gjøre osv, men det er ikke sånn at jeg kan styre det overhodet. Jeg føler ikke at jeg blir tatt helt på alvor når han sier at jeg må snakke med andre om det om jeg ikke "følger hans tanker" om det. Jeg er veldig redd. Alt blir så bunnløst håpløst og svart. Jeg får idèer og tanker som stort sett ikke er der til vanlig. Jeg vil jo ikke ha det sånn eller være sånn. Men jeg vet ikke hva det kan være. Psykologen sier at jeg "lar meg selv ha det sånn", og at jeg "velger" å tro på dette, for det er "enklere" enn å jobbe seg ut av det. Jeg blir veldig oppgittt, redd og lei meg. For det er ikke jeg som som styrer dette. Jeg kunne godt ha gjort absolutt hva som helst om dette var viljestyrt. Og for mine andre plager så jobber jeg meg jo i hjel. Psykologen vet hvilke kamper jeg kjemper med viljen min. Men jeg blir redd og provosert når han sier dette. Det føltes så uendelig ensomt.

Hva tror dere det kan være?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst synes jeg du burde skaffe deg en psykolog som faktisk tar deg på alvor.

Når var det disse stemmene begynte, har du hatt de lenge?

Anonymous poster hash: adb20...4c4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som du sier psykisk sykdom. Mener du at du har borderline personality disorder? Det har jeg også hatt. Og jeg beklager å si det, men det er, selv om det ikke føles sånn, du som styrer det. Du må lære deg å kjempe i mot. Jeg hadde mange negative tanker jeg trodde var sanne, men lærte meg etterhvert å motbevise og motarbeide de, og er nå kvitt diagnosen. Du må bare fortsette å jobbe med deg selv.Ikke gi opp. Hør på psykologen din, ikke velg å gå inn i dette. Jeg vet det høres rart ut, men i dag ser jeg at det var jeg selv som skapte de tankene, og at de ikke var sanne. Du må IKKE overgi deg!

Anonymous poster hash: 016ab...013
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig tror jeg ikke at å høre stemmer er en del av borderline...kanskje du har feil diagnose?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at du burde få ny psykolog. Ta det opp med legen din.

Gjest Sengaia
Skrevet

Stemmene har jeg hatt i flere år. Men det kommer i perioder der det tar fullstendig overhånd og alt blir helt annerledes, jeg har konstante tanker om liv, død, sjel osv, og alt blir fullstendig meningsløst, jeg spiser ikke, vasker meg ikke, bryr meg ikke om sånne ting. Alt blir helt svart, og den onde stemmen "fanger" meg liksom.

Psykologen sier som sagt at det er dissosiative stemmer, men det er det ikke, -det ER det onde!

Jeg har fått borderline diagnose for flere år siden. Jeg fikk også schizofreni, som de har gått bort fra nå.

Jeg føler psykologen tar lett på det, og sier at alltid har det bare vært de dissosiative stemmene, og at jeg burde liksom skjønne at den stemmen ikke er det den er på en måte. Det er ikke noe jeg på noen som helst måte kan styre selv. Jeg vet at de dissosiative stemmene går an å gjøre noe med. Men ikke dette.

Psykologen tar meg veldig alvrolig på andre ting, men det kan hørtes så enkelt ut. Men akkurat dette er mer enn jævlig, for jeg blir så annerledes, jeg er ikke den jeg pleier, når jeg blir "fanga" i det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ikke påstå jeg vet hvordan du har det...det nærmeste jeg har kommet er negative tanker, ting jeg sier til meg selv, eller en "summing" som høres ut som klagende/kjeftende/masende stemmer uten at jeg kan oppfatte ord. Det første har jeg klart å jobbe med, sistnevnte har jeg faktisk ikke snakket med psykolog om, skjønner ikke hva det er, men venter bare på at det skal gå over, evt tar beroligende siden det gjerne kommer i stressende/angstfremkallende situasjoner. Men jeg tror ikke på at noen kan ta over kroppen din eller noe sånt, jeg tror alt sånt er psykisk, det betyr at det faktisk er du/hjernen din som produserer disse "stemmene". Ergo må det være mulig å jobbe med. Ikke ta lett på det du heller, motstå hva enn stemmene sier, prøv å nekte den å komme. Kanskje du skal nevne for psykologen din at du synes dette er et stort problem, og ikke føler deg tatt på alvor?

Dissosiative stemmer høres egentlig ganske rett ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...