AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #1 Skrevet 15. juni 2013 Er det noen her som har vært på Olafiaklinnikken før? Det står på nettsiden dems at de har "drop-in" på hverdager. Betyr det at man ikke behøver å bestille time på forhånd, men bare kan stikke innom? Hadde sex i helga og brukte kondom, men ikke ved munnsex . Er nærvøs nå og føler meg ikke helt bra. Vil dem teste meg for "alt" inkludert HIV eller hvordan fungerer dette? Jeg vil gjerne vite om jeg er 100% ren eller ikke. Hjelp. Anonymous poster hash: 2bbaa...e74
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #2 Skrevet 15. juni 2013 Du kan bare stikke innom ja, men lønner seg å være tidlig ute. Du må imidlertid vente noen uker før du kan ta en hiv-test, man kan ikke påvise smitte så tidlig.Anonymous poster hash: 285f2...78c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #3 Skrevet 15. juni 2013 De tester forøvrig for alt, får svar innen en uke. De er veldig hyggelige og hjelpsomme.Anonymous poster hash: 285f2...78c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #4 Skrevet 15. juni 2013 Takk for svar. Er direkte kvalm nå. Siste gang jeg har sex med ukjente. Anonymous poster hash: 2bbaa...e74
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #5 Skrevet 15. juni 2013 Takk for svar. Er direkte kvalm nå. Siste gang jeg har sex med ukjente.Anonymous poster hash: 2bbaa...e74 Vet hvordan du har det, har vært der du er. Husk at hiv er lite smittsomt og sannsynligheten for smitte i Norge ikke er stor. Prøv å ikke tenke for mye på det de neste ukene. Lykke til, sender deg en klem http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>Anonymous poster hash: 285f2...78c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #6 Skrevet 15. juni 2013 TS her. Et lite oppfølgingsspørsmål; tar jeg med meg en urinprøve eller må tisse "på stedet"? Anonymous poster hash: 2bbaa...e74
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #7 Skrevet 15. juni 2013 TS her. Et lite oppfølgingsspørsmål; tar jeg med meg en urinprøve eller må tisse "på stedet"? Anonymous poster hash: 2bbaa...e74 Jeg tok ikke noen urinprøve, chlamydia tester de med bomullspinne på kvinner. Hvis du er mann tar du urinprøve, det vanlige er vel å tisse der, men sikkert mulig å ta med hvis du foretrekker det.Anonymous poster hash: 285f2...78c
kristian82 Skrevet 15. juni 2013 #8 Skrevet 15. juni 2013 Er det noen her som har vært på Olafiaklinnikken før? Det står på nettsiden dems at de har "drop-in" på hverdager. Betyr det at man ikke behøver å bestille time på forhånd, men bare kan stikke innom? Hadde sex i helga og brukte kondom, men ikke ved munnsex . Er nærvøs nå og føler meg ikke helt bra. Vil dem teste meg for "alt" inkludert HIV eller hvordan fungerer dette? Jeg vil gjerne vite om jeg er 100% ren eller ikke. Hjelp. Anonymous poster hash: 2bbaa...e74 Du må jo vente til inkubasjonstiden går ut da - skal det være noe vits å teste seg. Ellers lurer du jo bare deg selv - og potensielt andre. En hiv test regnes ikke som sikker før cirka 3+ måneder etter mulig smitte. 4 dager etter vil testen være negativ selv om du er smittet. Man sier bare at man vil testes for kjønnssykdommer OG infeksjonssykdomer - hiv og hepatitt. Det at du føler deg dårlig er nok kun p.g.a. nerver for at du er redd du har fått en sykdom. Uansett hva du skulle/ikke skulle fått gir det i utgangspunktet ikke noen symptomer dagen etter. Selv om alt kan smitte via oralsex, så er det er lavere smittesannsynlighet enn ved ubeskyttet vaginal-analsex. Lykke til - det gikk sikkert bra! 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #9 Skrevet 15. juni 2013 Du må jo vente til inkubasjonstiden går ut da - skal det være noe vits å teste seg. Ellers lurer du jo bare deg selv - og potensielt andre. En hiv test regnes ikke som sikker før cirka 3+ måneder etter mulig smitte. 4 dager etter vil testen være negativ selv om du er smittet. Man sier bare at man vil testes for kjønnssykdommer OG infeksjonssykdomer - hiv og hepatitt. Det at du føler deg dårlig er nok kun p.g.a. nerver for at du er redd du har fått en sykdom. Uansett hva du skulle/ikke skulle fått gir det i utgangspunktet ikke noen symptomer dagen etter. Selv om alt kan smitte via oralsex, så er det er lavere smittesannsynlighet enn ved ubeskyttet vaginal-analsex. Lykke til - det gikk sikkert bra!Tror ikke man regner 3 måneder lenger med de nye testene, etter noen uker kan man være rimelig sikker. Anonymous poster hash: 285f2...78c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #10 Skrevet 15. juni 2013 Moderne hivtester er 99% sikre etter 3 uker, og regnes som sikre etter 6 uker. Anonymous poster hash: c6405...9b7
kristian82 Skrevet 15. juni 2013 #11 Skrevet 15. juni 2013 Tror ikke man regner 3 måneder lenger med de nye testene, etter noen uker kan man være rimelig sikker.Anonymous poster hash: 285f2...78c Moderne hivtester er 99% sikre etter 3 uker, og regnes som sikre etter 6 uker. Anonymous poster hash: c6405...9b7 http://www.lommelegen.no/legesvar/om-hiv-testing-9 Etter 3 uker er overhodet ikke testen 99% sikker nei. Referanselaberatoriet på Ullevål har satt 12 uker = endelig sikker negativ.
Gjest gjest17 Skrevet 15. juni 2013 #12 Skrevet 15. juni 2013 Tror ikke man regner 3 måneder lenger med de nye testene, etter noen uker kan man være rimelig sikker. Anonymous poster hash: 285f2...78c Det er feil, kristian82 har nok rett.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #13 Skrevet 16. juni 2013 Ts her. Sier dere at jeg må vente 3 måneder med å gå til smittetest? Anonymous poster hash: 2bbaa...e74
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #14 Skrevet 16. juni 2013 Ts her. Sier dere at jeg må vente 3 måneder med å gå til smittetest?Anonymous poster hash: 2bbaa...e74 Ring og spør dem. Jeg mener de sa 4-6 uker til meg.Anonymous poster hash: 285f2...78c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2013 #15 Skrevet 16. juni 2013 Ja, det er bare å gå inn. Man fyller ut et skjema og venter i gangen. Men HIV test må man vente minst 3 måneder før det evt kan påvises. Dette vil de heller helst ikke teste med mindre man har hatt sex med en afrikaner. Mener både HIV og syfilis tester de bare i særlige tilfeller. Mener man må vente 2 uker med å teste seg for klamydia. De tester selvfølgelig også for gonore og mycoplasma der. Anonymous poster hash: 1690a...c41
kristian82 Skrevet 16. juni 2013 #16 Skrevet 16. juni 2013 Ts her. Sier dere at jeg må vente 3 måneder med å gå til smittetest? Anonymous poster hash: 2bbaa...e74 Klamydia, gonore mener jeg det er 7-9 dagers inkub.tid for. og lest flere steder at man bør vente 2 uker før man tester seg for dette. Hiv test anses ikke som sikker før det er gått 3 måneder nei. Men en negativ test etter 4-6 uker gir jo en pekepinn på at det trolig har gått bra. Hepatitt B kan ha en inkubasjonstid fra 2 - 6 måneder.Hepatitt C har en inkubasjonstid på 4-12 uker. Jeg er usikker på hva som anses som sikkert testtidspunkt for disse. Møter du på leger som anonymbruker overfor her forteller om "som mener man ikke trengs å testes for sånt om du ikke har vært med en afrikaner" vil jeg råde deg til å bytte lege. Han/henne har jo da et uansvarlig forhold til smittelæren. Hvorfor skal du bli sjekket for hiv om du skal gi blod til en ukjent? men så skal du ikke sjekke deg for hiv før du har sex med en ny kjæreste (en person du virkelig bryr deg om og er glad i) ? Helsedirektorat etc. og alt av tilgjenglig saklig info råder at ved ubeskyttet sex med en person man ikke vet hiv statusen på skal det testes for klamydia og Hiv - nettopp disse to er jo gjerne helt symptomfrie. Det sier seg selv at det er den eneste måten å vite at man ikke har hiv. Tester man seg ikke så har man kun sannsynligheten for at man ikke har det på sin side - vite kan man ikke. Men du har nok svært liten grunn til å bekymre deg for disse heavy sykdommene i alle fall TS. Smittesjangs ved oralsex er langt mindre enn vaginal og analesex. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå