AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #1 Skrevet 14. juni 2013 Begynner å bli litt forvirret med hva som skjer her. Det hele startet for rundt ett år siden hvor jeg fikk veldig ustabil mens, den kunne utebli i nesten 3 måneder for så å komme punktlig to måneder og deretter ustabilt igjen. Så utpå høsten opplevde jeg en periode med skikkelige hetetokter. Tok blodprøver hos legen og disse viste ikke noe tegn på overgangsalder Dette begynte på igjen rett over nyåret med nye hetetokter og jeg fikk i mars tatt blodprøver som da ga utslag på overgangsalderen. Mensen uteble også fra tidlig januar til midten av april. Hetetoktene avtok rundt påsketider og etter den tid har mensen kommet helt regelmessig i 3 måneder. Blir rimelig frustrert av dette, men akkurat nå virker alt som det er ved normalen. Ble henvist av fastlegen min til gynekolog da dette sto på i mars, men det var lang ventetid og timen er først til neste uke. Nå er jeg nesten litt i tvil om jeg i det hele tatt skal ta timen da jeg gruer veldig for en slik undersøkelse. Noen andre som har vært borti det at overgangsalderen kommer og går...? Anonymous poster hash: 36406...6c4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #2 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde det slik som du beskriver med hetetokter og totalt ustabil mens. Kunne gå flere måneder mellom mens og plutselig bare dager også måneder igjen. Den forsvant helt da jeg var 41 og det var nesten en lettelse da jeg etterhvert innså at den var borte for godt. Anonymous poster hash: 7a98f...400
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #3 Skrevet 14. juni 2013 Har forresten ikke vært hos lege med dette så er det vanlig med GU i forbindelse med overgangsalderen? Anonymous poster hash: 7a98f...400
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #4 Skrevet 14. juni 2013 Nei, den kommer og går ikke, men du kan ha ustabil mens veldig lenge, ha hetetokter, svetterier og typiske overgangsplager leeeenge før mensen uteblir helt. Du er i overgangsalder så lenge det slo ut på blodprøver. Da jeg begynte med overgangsalder, var mensen ustabil i mange år før den opphørte helt.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2013 #5 Skrevet 14. juni 2013 Jeg hadde innvendig ultralyd for å fastslå overgangsalder, ikke noe vanlig GU.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #6 Skrevet 14. juni 2013 Jeg ble henvist til gyn. for å for å sjekke om det kunne være noe annet også siden mensen har vært såpass ustabil i flere perioder i det siste året. Men at de også da kunne ta Ultralyd for å fastslå overgangsalderen også. Kjenner jeg egentlig ikke har lyst til å gå dit, men det er kanskje lurt allikevel. Anonymous poster hash: 36406...6c4
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #7 Skrevet 14. juni 2013 Til dere som har vært/er i overgangsalderen. Er dette noe dere kan kjenne dere igjen i: Jeg har alltid hatt regelmessig mens, og forholdsvis kraftige blødninger. Sist mens kom som vanlig og varte i 5-6 dager (altså helt normal). Så var det opphold en ukes tid, før jeg begynte å få noe rødbrun utflod, og det har nå vart i om lag 14 dgr. Ikke så mye at jeg behøver å bruke bind, men jevnt og trutt hele dagen såpass at jeg bruker en 2-3 truseinnlegg. I tillegg har jeg de siste månedene vært ekstremt humørsyk. Er lett å irritere, og gråter lett. Jeg er også veldig trøtt til tross for at jeg sover ok, og har lettere "hjernetåke". Jeg skal selvsagt sjekke dette hos legen, men ville bare høre om det er noe gjenkjennelig for dere andre som har vært eller er i overgangsalderen. Er forresten 44 år. Anonymous poster hash: 097a6...243
Siri L. Skrevet 29. juni 2013 #8 Skrevet 29. juni 2013 Jeg har skrevet det et par ganger på forskjellige steder her inne: Prøv progesteronkrem! Legen skriver ut resept for deg på 1,7% bioidentisk progesteronkrem som lages av noen apotek i Norge. Boots lager det iallfall. Spør meg hvis du lurer på noe. Jeg har veldig god erfaring med å bruke det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå