Gå til innhold

"Språknazi"


Marcia

Anbefalte innlegg

Jeg ser ofte at folk som er over gjennomsnittet opptatt av språk, kaller seg selv for "språknazi". Jeg stusser litt på dette - burde det ikke hete "språknazist" eller "språknazistisk" på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg ser ofte at folk som er over gjennomsnittet opptatt av språk, kaller seg selv for "språknazi". Jeg stusser litt på dette - burde det ikke hete "språknazist" eller "språknazistisk" på norsk?

Jeg har heller inntrykk av at dette uttrykket brukes på en foraktelig måte av andre for å gjøre narr av eller hetse dem som er opptatt av språk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nazinazi m1 (ty. fork. for Nationalsozialist) tilhenger av nasjonalsosialismen

Anonymous poster hash: 8c259...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller inntrykk av at dette uttrykket brukes på en foraktelig måte av andre for å gjøre narr av eller hetse dem som er opptatt av språk.

Mitt inntrykk er at jo det kan sikkert oppfattes slik av de som er opptatt av språk , men ordet språknazi brukes vel først om "besservissikus perfektus" (0.34 i videoen) som kommer inn i en tråd og påpeker gramatikkfeil for å gjøre narr av folk eller sette de på plass

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wDuNPAacgOg

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at "språknaziene" egentlig ikke kan så mye om språk, og at det eneste de gjør er å rette på andres skrivefeil. De framstår egentlig bare som selvgode og nedlatende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at "språknaziene" egentlig ikke kan så mye om språk, og at det eneste de gjør er å rette på andres skrivefeil. De framstår egentlig bare som selvgode og nedlatende.

Mitt inntrykk også, de virker svært nedlatende mot folk og prøver å ta igjen der de øyner håp for en morsomhet eller to

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ofte at folk som er over gjennomsnittet opptatt av språk, kaller seg selv for "språknazi". Jeg stusser litt på dette - burde det ikke hete "språknazist" eller "språknazistisk" på norsk?

Jeg lo faktisk så jeg grein da jeg så HI - ingen andre som ser ironien her??

...ikke for å være nedlatende altså!

Endret av Flair
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo faktisk så jeg grein da jeg så HI - ingen andre som ser ironien her??

...ikke for å være nedlatende altså!

Hva er det jeg har tabbet meg ut på nå, Flair?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Hva er det jeg har tabbet meg ut på nå, Flair?

Du sier du lurer på disse språknaziene, samtidig er du "språknazi" selv, da du mener det burde hete språknazist eller noe annet :P

Enig med Flair, var artig ironi ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som omtaler seg selv som, eller som blir omtalt som, "språknazier" er ikke interessert i språk, etter mine begreper. De er derimot veldig opptatt av skrivefeil, kommaregler og sånn, og det er jo ganske forskjellig fra det å være interessert i språk.

Jeg oppfatter meg selv som språkinteressert, og jeg leser derfor bøker om språkhistorie, om språk og samfunn, og ellers det meste som omhandler språket og dets natur. Men akkurat det med skrivefeil,er ikke akkurat interessant. Selvfølgelig finnes det folk som skriver dårlig, på samme måte som at det finnes folk som er lite flinke i jobben sin, eller som kler seg stygt, som har smakløse hjem, som foretrekker frossenpizza framfor mer ordentlig mat, som rølper på byen hver helg. Og hvis det å være språkinteressert er det samme som å irritere seg over andres feil, er også det å være vininteressert det samme som å irritere seg over folk som drikker seg altfor fulle på dårlig vin.



Anonymous poster hash: 7d1c9...0d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...