Gå til innhold

Undervektig? Overvektig?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurte litt på dette med BMI. Tallene for "normalvekt", er det noe slags gjennomsnitt i befolkningen, eller er det rett og slett der man bør holde seg for å unngå div. helseplager knyttet til vekt?

Jeg var litt nysgjerrig, og fant ut at om jeg går ned ETT kilo bare, så blir jeg såkalt undervektig. Noen som vet hva det innebærer? Eller er man bare litt under snittet i vekt?

Nå har jeg ikke planer om å gå ned i vekt, men vil jo passe ekstra på dersom det på toppen kan være skadelig for meg.



Anonymous poster hash: 87b18...360
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg lurte litt på dette med BMI. Tallene for "normalvekt", er det noe slags gjennomsnitt i befolkningen, eller er det rett og slett der man bør holde seg for å unngå div. helseplager knyttet til vekt?

Jeg var litt nysgjerrig, og fant ut at om jeg går ned ETT kilo bare, så blir jeg såkalt undervektig. Noen som vet hva det innebærer? Eller er man bare litt under snittet i vekt?

Nå har jeg ikke planer om å gå ned i vekt, men vil jo passe ekstra på dersom det på toppen kan være skadelig for meg.

Anonymous poster hash: 87b18...360

Hei, jeg lurte litt på dette med BMI. Tallene for "normalvekt", er det noe slags gjennomsnitt i befolkningen, eller er det rett og slett der man bør holde seg for å unngå div. helseplager knyttet til vekt?

Jeg var litt nysgjerrig, og fant ut at om jeg går ned ETT kilo bare, så blir jeg såkalt undervektig. Noen som vet hva det innebærer? Eller er man bare litt under snittet i vekt?

Nå har jeg ikke planer om å gå ned i vekt, men vil jo passe ekstra på dersom det på toppen kan være skadelig for meg.

Anonymous poster hash: 87b18...360

BMI = Body Mass Index

Er å anse som anbefalt vekt for å opprettholde god helse, og bruker for å finne ut om man er over/eller undervektig.

Selv er jeg som deg, såvidt innenfor normalvekt og på kanten til undervektig.

Jeg gjør alt jeg kan for å spise mest mulig (så mye jeg klarer - men min spiseforstyrrelse vel og merke) for å ikke dette mer ned vekt.

Er ikke for ingen grunn at det er farlig med undervekt, det kan bli skader på indre organer osv.

Skulle helst vært 10 kg større, og jeg veier 56.

Skrevet (endret)

Hei, jeg lurte litt på dette med BMI. Tallene for "normalvekt", er det noe slags gjennomsnitt i befolkningen, eller er det rett og slett der man bør holde seg for å unngå div. helseplager knyttet til vekt?

Jeg var litt nysgjerrig, og fant ut at om jeg går ned ETT kilo bare, så blir jeg såkalt undervektig. Noen som vet hva det innebærer? Eller er man bare litt under snittet i vekt?

Nå har jeg ikke planer om å gå ned i vekt, men vil jo passe ekstra på dersom det på toppen kan være skadelig for meg.



Anonymous poster hash: 87b18...360

En må huske på at det å være undervektig og det å være underernært ikke nødvendigvis er det samme.

Jeg har et -to kilo i undervekt og har nesten bestandig vært det, samtidig har det aldri vært tvil om når jeg er til legen at jeg er sunn og frisk. Jeg mangler ingen viktige stoffer eller vitaminer, spiser regelmessig og variert og kroppen min er i tipp topp stand, kunne selvsagt bli sunnere men det har ingenting med mat i seg selv å gjøre. Jeg har aldri slitt med spiseforstyrrelser, aldri hatt mangelsykdommer, underernæring, alltid hatt en ganske regelmessig menstruasjon, alle disse tingene sier mye mer om en person er frisk enn et enkelt kilo og undervektig normalvektig klassen. Så jeg føler bmi på mange måter er en latmannsmetodikk, du plotter inn et par tall på en kalkulator for å følge slavisk for å finne ut om du er sunn og frisk, når man egentlig bør ta seg tid til å finne ut av slikt på en annen måte.

PS: Med dette svaret vil jeg ikke hylle undervekt, anoreksi eller noe som helst annet om noen skulle legge de ordene i munnen på meg (vi er jo tross alt på kg, så det er kanskje viktig å understreke) men jeg mener at bmi sier slett ikke alt om en person sin helse.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Enig med hu over her i det! :danse:

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Ja, BMI er en indikator i helsevesenet, men er langt i fra korrekt i de fleste tilfeller. Jeg er "undervektig" i følge BMI, men er langt ifra verken underernært eller har lite muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...