Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skjer om man bestiller et A-preparat fra utlandet og det blir stoppet i tollen? Venter det stor straff, eller blir det bare returnert?

Hva med B-preparater (C er jo lov å bestille fra EØS)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste A-preparater regnes som narkotika. Det sier seg selv at du da vil bli straffet hvis du blir tatt.

I tillegg er det idioti å bestille noe slikt på nett, fordi du ikke aner hva som er i pillene du får.

Anonymous poster hash: 9cf49...f03
  • Liker 3
Skrevet

De fleste A-preparater regnes som narkotika. Det sier seg selv at du da vil bli straffet hvis du blir tatt.

I tillegg er det idioti å bestille noe slikt på nett, fordi du ikke aner hva som er i pillene du får.

Ikke snakk om narkotika (Eller er det det? Spørs hvilken definisjon man bruker, tydeligvis.) og ikke snakk om "lugubre" internettsider. Men det er flott at du informerer :D

Skrevet

A-preparater er narkoriske jo så regner med at det blir slått hardt ned på (bør iallefall)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke snakk om narkotika (Eller er det det? Spørs hvilken definisjon man bruker, tydeligvis.) og ikke snakk om "lugubre" internettsider. Men det er flott at du informerer :D

Er det A-preparat, så er det narkotika.

Skrevet (endret)

Er det A-preparat, så er det narkotika.

A-preparater er narkoriske jo så regner med at det blir slått hardt ned på (bør iallefall)

Har derw kilde på dette? Preparatet er ikke vanedannende og gir ikke rus.

Er det ikke narkotikalisten som definerer hva narkotika er i juridiske saker?

Endret av amonyn
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen i det hele tatt vurderer å bestille sterke medikamenter på nett. Trenger dere noe, gå til legen! Det er en grunn til at ting er reseptbelagt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har et A-preparat du ikke finner på narkotika- eller dopinglisten, ville jeg kontaktet legemiddelverket og spurt. Det er en grunn til at det er plassert i gruppe A (påvist eller mistenkt risiko for ulovlig bruk, misbruk eller avhengighet), og jeg ville vært forsiktig med å anta at det var fritt frem for å importere.

Skrevet

Hvis du har et A-preparat du ikke finner på narkotika- eller dopinglisten, ville jeg kontaktet legemiddelverket og spurt. Det er en grunn til at det er plassert i gruppe A (påvist eller mistenkt risiko for ulovlig bruk, misbruk eller avhengighet), og jeg ville vært forsiktig med å anta at det var fritt frem for å importere.

Det er derfor jeg spør her. Vil heller stå på venteliste i 6-8 mnd enn å få en narkodom ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært mye enklere å svare på hvis du sier hvilket medikament det er snakk om.

Skrevet

A-preparater er ikke alltid narkotika, men også midler med høy grad av avhengighet samt smalt terapeutisk vindu kommer innunder her. F.eks legemidler det er lett å overdosere med fatale følger.

AnonymBruker
Skrevet

A preparater kalles ofte for narkotika og da menes spesielt morfinpreparater som det finnes mange forskjellige typer av.

Jeg er helt sikker på at det ikke er lov til å bestille det over nett her i Norge. Det går som smugling inn i landet.

Hvis du f.eks kjøper med deg A eller B preparater i utlandet uten gyldig resept og tar det med deg inn i landet så blir det tatt i fra deg og du får bot om du blir stoppet i tollen. Å kjøpe over nett blir det samme.

Anonymous poster hash: 3e947...0ee
AnonymBruker
Skrevet

http://www.lommelegen.no/artikkel/b-og-c-preparater

"A-preparater
Dette er medisiner som er sterkt vanedannende. Eksempler er morfin og andre opiater som virker smertestillende. Alle a-preparater skrives ut på en egen respet og du må vise legitimasjon når medisinen hentes.

B-preparater
Dette er også medisiner som er vanedannende, men ikke fullt så sterke som A-preparater. Eksempler er valium, paralgin forte og sovemedisiner. Du må også vise legitimasjon når disse medisinene skal hentes.

C-preparater
C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater."

Anonymous poster hash: 1271b...7b4
  • Liker 1
Skrevet

http://www.lommelegen.no/artikkel/b-og-c-preparater

"A-preparater

Dette er medisiner som er sterkt vanedannende. Eksempler er morfin og andre opiater som virker smertestillende. Alle a-preparater skrives ut på en egen respet og du må vise legitimasjon når medisinen hentes.

B-preparater

Dette er også medisiner som er vanedannende, men ikke fullt så sterke som A-preparater. Eksempler er valium, paralgin forte og sovemedisiner. Du må også vise legitimasjon når disse medisinene skal hentes.

C-preparater

C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater."

Anonymous poster hash: 1271b...7b4

No shit, Sherlock...

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det er definert som et A-preparat så kan du anta at det ikke vil være lovlig å innføre uten spesiell tillatelse.

Det er en grunn til at legemiddelet du vil innføre befinner seg i samme kategori som morfin, og da er det ikke akkurat lurt å innføre dette ulovlig. Ettersom A-preparater generelt sett er definert som narkotika dersom de inntas illegalt, så vil du i verste fall risikere å få en narkodom på deg.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som mener at ikke alle A-preparater er narkotika: kan dere komme med eksempler på dette? Jeg klarer ikke å komme på et eneste selv...

• Liker 1
Skrevet

Dere som mener at ikke alle A-preparater er narkotika: kan dere komme med eksempler på dette? Jeg klarer ikke å komme på et eneste selv...

Ikke jeg heller...

Skrevet

Var det noe du ville si?

Det er det eneste som kommer opp når man søker og en grov forenkling. Skulle ønske det fantes en liste ett sted. Har felleskatalogen her, men kan ikke se at det er klassifisert etter denne skalaen.

Skrevet

All den tid A-preparater skrives ut på spesielle resepter med spesielle håndteringsegler og på særskilt tillatelse, så spiller det liten rolle om det du skal innføre vil klassifiseres som narkotika eller ikke. Legemiddelet er satt under de strengeste tiltakene som finnes, og det er ikke uten grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Narkotika

Ved inn - eller utreise kan reisende til personlig bruk medbringe begrensede mengder av legemidler med innhold av narkotika m.v. Dette gjelder ikke narkotika m.v. som ifølge narkotikalisten er forbudt.

Vedkommende må overfor tollvesenet kunne dokumentere at legemidlet er forskrevet til eget bruk.

Legemidler som medbringes må ikke overstige én ukes forbruk etter den angitte dosering, dersom de inneholder narkotika m.v. som det kreves innførsels- eller utførselssertifikat for. Av andre narkotika m.v. kan man bringe med seg rimelig mengde til høyst én måneds forbruk.

En person kan ikke med post eller annen forsendelsesmåte innføre til personlig bruk, stoffer eller legemidler med innhold av stoffer som omfattes av narkotikaforskriften.

Anonymous poster hash: e6177...8e5

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...