AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #1 Skrevet 13. juni 2013 I barnehagen kreves det at vi jobber 10 timer dugnad per år, eller vi må betale 450 kr per time vi ikke har jobbet. Dugnadsarbeid i seg selv er jo positivt, fordi vi gjør nyttige ting som å rydde opp på området, reparerer ting som trengs reparasjon etc. På den andre siden, er det barnehagen som sitter igjen med den økonomiske gevinsten av "tvangsdugnadsarbeidet" i den forstand at de slipper å betale for tjenestene foreldrene utfører gratis. Hva syntes dere om dette? Jeg er litt delt på en måte, og syntes vel egentlig at barnehagen selv ( som er privat i dette tilfellet) bør være den som betaler for vedlikeholdsarbeidet som må gjøres på barnehagen iløpet av året. Anonymous poster hash: 8dc11...bed
Gjest Magdalene Skrevet 13. juni 2013 #2 Skrevet 13. juni 2013 Jeg syns det er bra jeg. Bhg til venninnen min går med masse overskudd hvert år, som igjen kommer alle barna til gode. De drar på turer, kino, teater, museer etc... Noe de jo ikke kunne gjort om de måtte brukt de pengene på vedlikehold. Når det er sagt så driver jo de som driver private bhg for å tjene mest mulig penger selv. Det er jo ingen som driver en bedrift for å være snille.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Vi har også barna i privat barnehage. Det er MYE dugnad der, og om vinteren må alle foreldrene brøyte og strø sand en hel uke hver. Jeg synes dette høres veldig tvilsomt ut. De har rett og slett ikke vaktmester. Så presenterte de årsmeldinger og budsjett, og var så stolte over at barnehagen går en mill i pluss. Synes det er rart at dette er lov. Men når vi prøver å fiske hos de andre foreldreparene, hva de synes om all denne dugnaden, er alle andre så himla positive, bra med dugnader, å engasjere seg i barnas hverdag i barnehagen, etc. :-P Anonymous poster hash: de8ef...4c5 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Sjekket listene.. var masse vasking innvending på avdelingene som var en del av dagens dugnadsarbeid. Godt det da, så sparer de vel en del penger på å leie et rengjøringsbyrå til å vaske. Tror mange private barnehager gjemmer seg bak, at dugnadsarbeidet gagner barna. Det gjør det selvfølgelig til en viss grad, men dem det gagner aller mest er de som virkelig eier barnehagen, DVs de som tar ut all profitten som blir spart inn på å ha foreldrene jobbende gratis i en barnehage som allerede mottar millionvis i driftstilskudd av staten. Anonymous poster hash: 8dc11...bed 6
flickan Skrevet 13. juni 2013 #6 Skrevet 13. juni 2013 Vår barnehage er privat, men foreldreeid. Dvs at det er foreldre som sitter i styret og bestemmer den driften i grove trekk. Her er det vel ca 8 dugnadstimer i året, og det synes jeg er supert. Det frigir midler som kan brukes på barna. Hadde det vært en privat barnhehage som betalte ut utbytte til eierne, hadd ejg ikke stilt meg så positiv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Vår barnehage er privat, men foreldreeid. Dvs at det er foreldre som sitter i styret og bestemmer den driften i grove trekk. Her er det vel ca 8 dugnadstimer i året, og det synes jeg er supert. Det frigir midler som kan brukes på barna. Hadde det vært en privat barnhehage som betalte ut utbytte til eierne, hadd ejg ikke stilt meg så positiv. En annen måte å få dekket inn det barna trenger, er at barnehagen betaler for det og trekker det ifra inntektene sine, slik at profitten som tilfaller eierne blir mindre . Anonymous poster hash: 8dc11...bed 4
Gjest Magdalene Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 En annen måte å få dekket inn det barna trenger, er at barnehagen betaler for det og trekker det ifra inntektene sine, slik at profitten som tilfaller eierne blir mindre .Anonymous poster hash: 8dc11...bed Og da ender det med st eierene ikke tjener nok penger på dette, og legger ned hele barnehagen
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Jeg mente det ikke var lov å ta betalt av folk om de ikke stiller opp til dugnad. Enten det er i borettslag eller i barnehager. http://www.dinepenger.no/bruke/dugnadsbot-er-ulovlig/20363996 Anonymous poster hash: a6280...bd1 5
flickan Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 En annen måte å få dekket inn det barna trenger, er at barnehagen betaler for det og trekker det ifra inntektene sine, slik at profitten som tilfaller eierne blir mindre . Anonymous poster hash: 8dc11...bed Ja, det var vel akkurat det jeg sa og? Her er det vi foreldre som eier barnehagen, og det er dermed ingen profitt å snakke om. Og da synes jeg det er bra at pengene kan brukes til å f eks ha bedre bemanning.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Ja, det var vel akkurat det jeg sa og? Her er det vi foreldre som eier barnehagen, og det er dermed ingen profitt å snakke om. Og da synes jeg det er bra at pengene kan brukes til å f eks ha bedre bemanning Det er forskjell på eierandelene, noen eiere er berettiget deler av overskuddet. Andre er ikke. Jeg tipper på at alle foreldrene tilhører den delen som ikke er berettiget utbetaling av deler av utbytte Hører jeg du si at du har fått utbetalt penger fra barnehagen du bruker eller at du for eksempel har fått betalt tilbake mer for din andel enn det du betalte inn, noe du skulle hatt, dersom du hadde fått din del av verdiøkningen barnehagen har hatt på bakgrunn av gratisarbeidet til alle foreldrene. Anonymous poster hash: 8dc11...bed
flickan Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Det er forskjell på eierandelene, noen eiere er berettiget deler av overskuddet. Andre er ikke. Jeg tipper på at alle foreldrene tilhører den delen som ikke er berettiget utbetaling av deler av utbytte Hører jeg du si at du har fått utbetalt penger fra barnehagen du bruker eller at du for eksempel har fått betalt tilbake mer for din andel enn det du betalte inn, noe du skulle hatt, dersom du hadde fått din del av verdiøkningen barnehagen har hatt på bakgrunn av gratisarbeidet til alle foreldrene. Anonymous poster hash: 8dc11...bed Det er ingen innskudd. Og det er ingen andre eiere enn foreldrene. Foreldreeid, ikke-innskuddsbasert foretak. Når barnet ikke lenger går i barnehagen har man ingen andeler lenger. Man har en andel for hver barn. Daglig leder tar seg av den daglige driften, mens styret har det overordnede ansvaret. Alle større beslutninger tas av valgt styre, bestående av foreldre og en ansatterepresentant, eller årsmøtet, som er alle foreldrepar. En genial modell som jeg er meget fornøyd med. Endret 13. juni 2013 av flickan
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Det er ingen innskudd. Og det er ingen andre eiere enn foreldrene. Når barnet ikke lenger går i barnehagen har man ingen andeler lenger. Man har en andel for hver barn. Daglig leder tar seg av den daglige driften, mens styret har det overordnede ansvaret. Alle større beslutninger tas av valgt styre, bestående av foreldre og en ansatterepresentant, eller årsmøtet, som er alle foreldrepar. En genial modell som jeg er meget fornøyd med. Med s Med bot størrelse på 4500 per barn og 100 barn, tilsvarer dette en gevinst for eierne ( de utbytteberettigede) på nesten en halv million i året. Men selvfølgelig, fint hvis du er fornøyd med å gjøre eierne av barnehagen rikere på frivillig basis . For å presisere, det er ikke foreldrene som blir rikere av dette og, men den delen av eierne som eier andelene som er berettiget del av overskuddet. Anonymous poster hash: 8dc11...bed 4
flickan Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Med bot størrelse på 4500 per barn og 100 barn, tilsvarer dette en gevinst for eierne ( de utbytteberettigede) på nesten en halv million i året. Men selvfølgelig, fint hvis du er fornøyd med å gjøre eierne av barnehagen rikere på frivillig basis . For å presisere, det er ikke foreldrene som blir rikere av dette og, men den delen av eierne som eier andelene som er berettiget del av overskuddet. Anonymous poster hash: 8dc11...bed Hehe, hvilken del av "ingen andre andeleiere enn foreldre" var det du ikke skjønte? Herremin, jeg har jo sittet og stemt over regnskap og budsjett, og vet at det er budsettert med et overskudd på ca 4000 kr i 2013. Wow, litt av et overskudd. VI foreldre har valgt å la de gå inn i driften for de neste årene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Hehe, hvilken del av "ingen andre andeleiere enn foreldre" var det du ikke skjønte? Herremin, jeg har jo sittet og stemt over regnskap og budsjett, og vet at det er budsettert med et overskudd på ca 4000 kr i 2013. Wow, litt av et overskudd. VI foreldre har valgt å la de gå inn i driften for de neste årene. Det er mange måter å redusere et overskudd i en bedrift på. For eksempel kan leieavtalene til de som leier ut bygningene gjøres ekstra gunstige. Ledere kan ta ut høyere lønn. Andre tjenester som kostnadsføres, kan gjøres dyrere enn markedspris spesielt hvis det gjøres av andre firmaer med tilknytning til de som tar ut profitten i barnehagen. Men selvfølgelig forutsetter jo det at det finne midler i barnehagen å hente ut slike ekstra gevinster fra, og med en halv million spart til diverse.... blir det jo en del ekstra til overs for slikt . Anonymous poster hash: 8dc11...bed 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Bare ser her: private barnehager er bra business det . Masse tilskudd fra det offentlige og enda mere penger blir det jo, hvis en kan få foreldrene til å komme å vaske i barnehagen, reparere utstyr, gjøre elektriker arbeid og diverse. http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5203834.ece Anonymous poster hash: 8dc11...bed 1
flickan Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Det er mange måter å redusere et overskudd i en bedrift på. For eksempel kan leieavtalene til de som leier ut bygningene gjøres ekstra gunstige. Ledere kan ta ut høyere lønn. Andre tjenester som kostnadsføres, kan gjøres dyrere enn markedspris spesielt hvis det gjøres av andre firmaer med tilknytning til de som tar ut profitten i barnehagen. Men selvfølgelig forutsetter jo det at det finne midler i barnehagen å hente ut slike ekstra gevinster fra, og med en halv million spart til diverse.... blir det jo en del ekstra til overs for slikt . Anonymous poster hash: 8dc11...bed Hehe, du har visst vondt for det, så jeg tror jeg skal la det ligge. Styret står fritt til å forhandle frem de avtalene de mener er best for barnehagen. Daglig leder er ansatt av styret. Styret velges av det høyeste organet, som er årsmøtet bestående av kun foreldre. Vi har full innsikt i driften, og det er ingen stygge bakmenn som ta en skjult profitt. Lokalene leies billig av et vellag mot drifting av bygningsmassen. Husleien brukes i sin helhet til vedlikehold av bygningsmassen. Kommunen eier tomta, ingen leie.
Gjest Magdalene Skrevet 13. juni 2013 #18 Skrevet 13. juni 2013 Bare ser her: private barnehager er bra business det . Masse tilskudd fra det offentlige og enda mere penger blir det jo, hvis en kan få foreldrene til å komme å vaske i barnehagen, reparere utstyr, gjøre elektriker arbeid og diverse. http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5203834.eceAnonymous poster hash: 8dc11...bed Hva er galt med det? Tjener de ikke penger, så legger de ned. Legger de ned så får vi færre bhgplasser... Selvfølgelig vil de tjene penger. Det vil vel alle som driver en bedrift?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #19 Skrevet 13. juni 2013 Hehe, du har visst vondt for det, så jeg tror jeg skal la det ligge. Styret står fritt til å forhandle frem de avtalene de mener er best for barnehagen. Daglig leder er ansatt av styret. Styret velges av det høyeste organet, som er årsmøtet bestående av kun foreldre. Vi har full innsikt i driften, og det er ingen stygge bakmenn som ta en skjult profitt. Lokalene leies billig av et vellag mot drifting av bygningsmassen. Husleien brukes i sin helhet til vedlikehold av bygningsmassen. Kommunen eier tomta, ingen leie. Du trenger ikke å bli ufin, bare fordi noen foreldre ikke syntes det er ok å jobbe gratis for at andre skal tjene mer penger . Jeg tror det er ganske mange som reagerer på praksisen, hvis de hadde visst hvordan dette egentlig fungerer i forhold til hvem som tjener på det, og det er dette jeg ønsker å få frem i denne tråden. Hvis du føler deg truffet, er det vel egentlig bra . Anonymous poster hash: 8dc11...bed 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #20 Skrevet 13. juni 2013 Hva er galt med det? Tjener de ikke penger, så legger de ned. Legger de ned så får vi færre bhgplasser... Selvfølgelig vil de tjene penger. Det vil vel alle som driver en bedrift? Det er bra å tjene penger, men det er ikke bra å tjene penger på foreldrene som allerede har betalt for en tjeneste. Anonymous poster hash: 8dc11...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå