Gå til innhold

Norsk muntlig eksamen!


kristinehen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet opp i norsk muntlig eksamen og skal fremføre på fredag, altså i morgen. Fikk temaet talemål og trenger litt hjelp da det er to av oppgavene jeg sliter litt med. Kommer ikke på noe mer å skrive. Så jeg håper at det er noen her som kan hjelpe meg litt.
Setter pris på alle svar :-)

Oppgavene.
1. Hvilke faktorer påvirker en persons talemål? (geolekt, sosiolekt og etnolekt)
2. Hvordan ser du på utviklingen av det norske språket i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet er det lite populært med sånne hjelpetråder, men siden jeg digger temaet ditt, så kan jeg gi deg et gullkorn:

Drøft begrepet dialekt, og se på smal og vid tilnærming til det. Tidligere har man f.eks. begrensa dialektbegrepet til det som nå ofte kalles geolekt. Hvorfor tror du flere og flere bruker dialektbegrepet på alle typer språklige varieteter dvs. at de inkluderer sosiolekter og (multi-)etnolekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det lite populært med sånne hjelpetråder, men siden jeg digger temaet ditt, så kan jeg gi deg et gullkorn:

Drøft begrepet dialekt, og se på smal og vid tilnærming til det. Tidligere har man f.eks. begrensa dialektbegrepet til det som nå ofte kalles geolekt. Hvorfor tror du flere og flere bruker dialektbegrepet på alle typer språklige varieteter dvs. at de inkluderer sosiolekter og (multi-)etnolekter?

Hm, liker vinklingen! Har ikke tenk på det :-) takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...