Gjest Sengaia Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Hei! Jeg bruker en del energi på å tenke på hva jeg spiser, og på om det er bra nok. Og trening, om jeg trener nok (styrketrening hjemme 4 ganger i uka à 30 min) Jeg er 1.67 høy og veier 64 kg. Jeg er vant til å veie et par kilo mindre, men det er mest magen som plager meg. Den er myyye større enn resten av kroppen, men det kan nok komme av oppblåsthet... og den er ganske "slapp" siden jeg veide veldig mye før, og har gått ned. Jeg vet at lavkarbo skal være bra hvis man vil gå litt ned i vekt, og kanskje det er bra å spise mindre karbo for å unngå oppblåst mage, men jeg er FOR glad i havregrøt, bær, osv, så jeg vil ikke gå på lavkarbo, jeg vil heller finne andre metoder. Det jeg spiser iløpet av en dag, er; FROKOST: smoothie laget av masse bringebær, blåbær, jordbær, yohurt uten sukker og fett, og en ørliten bananbit, og en kopp kaffe. LUNSJ: salat med kylling, tunfisk og egg. MIDDAG: mye forskjellig, men spiser stort sett rene råvarer, grønnsaker, lite poteter, pasta og ris osv. KVELDS: havregrøt laget med vann. MELLOMMÅLTIDER: det kan være litt havregrøt, kornblanding, smoothie, mer salat, e.l. og litt mandler og nøtter uten salt. Knekkebrød med makrell i tomat. Jeg spiser også en del gulerøtter og brokkolig, og et glass grønnsaksjuice hver dag. Ellers drikker jeg bare vann. Om jeg spiser et rundstykke med ost, får jeg dårlig samvittighet med en gang. Jeg spiser utrolig sjeldent sjokolade, potetgull osv. Om jeg gjør det en sjelden gang, bruser den dårlige samvittigheten over. Jeg klarer liksom ikke å kose meg med maten... En sjelden gang spiser jeg kake lagd med mandler og egg, med piska sjokoladekrem på, -den er så sinnsykt god! Men det er sjeldent. Jeg skulle ønske jeg kunne nyte den... Er dette et "greit" kosthold? Jeg kan spise dette litt her og der som "mellommåltider", men jeg holder meg nok under 2000 kalorier om dagen. Jeg tror dette er et sundt kosthold, men jeg er fortsatt redd for at det kan bli mye, eller feil... kanskje jeg er ekstra redd for dette siden jeg veide 100 kg for 4 år siden... Uansett er jeg hvertfall ikke fornøyd med magen min, den plager meg mye... Om noen har råd til kosthold og hva som er bra, evt en annen plan, så setter jeg utrolig stor pris på det!! Evt trening også... Om noen lurer på noe så bare spør, kanskje jeg kan gi dere svar på noe
masken Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Hei:) har du vært til legen, for å sjekke deg om matallergier, eller er følsom ovenfor noe? Jeg sliter mye med magen selv, og det jeg reagerer på er egg, kaffe, melkeprodukter,noe rå frukt og grønnsaker, og for grovt brød... melk egg, og kaffe blir jeg veldig oppblåst av! Det jeg gjorde var å teste ut matvarer litt etter litt, for å finne ut hva jeg tålte... Prøvde meg på egg... Kjente jeg at jeg ble mer oppblåst, og fikk smerter - ja da var jeg følsom for det. Det går ganske bra å hardkokte eggene,mens våt plomme er døden for magen min... Drikk laktosefri melk istede for vanlig. jordbær og banan kan være hardt til magen... alt dette er så individuelt, hva man tåler å ikke... dra først til lege så du får sjekket deg.. Og foresten så UTROLIG flink du har vært <3
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #3 Skrevet 13. juni 2013 Hei masken! Tusen takk for svar Tusen takk for gode råd, jeg skal teste det ut Jeg har begynt i det små med å koke grønnsakene, istedenfor å spise rå gulerøtter og brokkoli, jeg har kutta ut tyggisen (jeg hadde tyggis i munnen konstant), og jeg bruker vann istedenfor melk i havregrøt, og i dag kutter jeg ut kaffen og bytter det ut med te Og jeg skal kutte ut jordbær i smoothien, og yogurten med søtstoffer er bytta ut med yogurt naturell fra biola med melkesyrebakterier. Takk for den siste tilbakemeldinga der, det er veldig koselig å høre
masken Skrevet 13. juni 2013 #4 Skrevet 13. juni 2013 Bare hyggelig du får bare prøve deg litt frem skal u eller har du vært til lege for å finne ut om du vet har noen matallergier osv?
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #5 Skrevet 13. juni 2013 Ja, jeg tenkte å ta en tur til legen og teste (blodprøve?) om jeg har noen allergier. Kan det gi oppblåst mage?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #7 Skrevet 13. juni 2013 Jeg ser litt proteiner, en del karbohydrater... og mer eller mindre null fett. Dette er ikke et sunt kosthold. Og det er definitivt under 2000 kalorier, sannsynligvis altfor mye under 2000... Om kroppen din på sikt skal fungere, er du helt nødt til å få i deg litt fett. Ta omega3 hver dag, og bytt ut fettfri yoghurt i smoothie med litt kremfløte! Avocado er også fantastiske saker. Spiser du skikkelig, vil du ikke ha behov for mellommåltider siden du får i deg nok næring. og holder blodsukkeret ditt stabilt. Hva trening angår, så er tung helkroppsstyrke (hva du gjør er mye viktigere enn hvor lenge du trener totalt sett) 2 til 3 ganger i uken + en frisk gåtur helst hver dag, flott. Aldri tren styrke på samme muskel to/flere dager på rad. Spis mer, spesielt mer fett. Og om du "må" ha havregrøt hver dag, hadde jeg ihvertfall droppet knekkebrød og andre kornprodukter resten av dagen. Korn inneholder antinæringsstoffer, og er ikke menneskemat. Anonymous poster hash: 6b136...28a 3
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #8 Skrevet 13. juni 2013 Jeg ser litt proteiner, en del karbohydrater... og mer eller mindre null fett. Dette er ikke et sunt kosthold. Og det er definitivt under 2000 kalorier, sannsynligvis altfor mye under 2000... Om kroppen din på sikt skal fungere, er du helt nødt til å få i deg litt fett. Ta omega3 hver dag, og bytt ut fettfri yoghurt i smoothie med litt kremfløte! Avocado er også fantastiske saker. Spiser du skikkelig, vil du ikke ha behov for mellommåltider siden du får i deg nok næring. og holder blodsukkeret ditt stabilt. Hva trening angår, så er tung helkroppsstyrke (hva du gjør er mye viktigere enn hvor lenge du trener totalt sett) 2 til 3 ganger i uken + en frisk gåtur helst hver dag, flott. Aldri tren styrke på samme muskel to/flere dager på rad. Spis mer, spesielt mer fett. Og om du "må" ha havregrøt hver dag, hadde jeg ihvertfall droppet knekkebrød og andre kornprodukter resten av dagen. Korn inneholder antinæringsstoffer, og er ikke menneskemat. Anonymous poster hash: 6b136...28a Takk for råd og svar! Jeg tar omega 3 hver dag, og spiser makrell i tomat på knekkebrødet. Gjennomsnittlig spiser jeg MAX to knekkebrød om dagen med makrell i tomat. For å være ærlig er jeg litt redd for fett siden det inneholder så mye kalorier. Hvertfall da siden jeg ikke spiser lavkarbomat. Men litt får jeg i meg da. Nå har jeg kjøpt hel kylling istedenfor kyllingfilet til salaten. Hel kylling inneholder dobbelt så mye kalorier. Og animalsk fett er vel heller ikke veldig sundt? Det jeg spiser av fett kommer fra litt nøtter, eggeplomme er det jo litt fett i, makrell i tomat, mørk sjokolade (kakaofett) Det er ikke mye fett jeg spiser, jeg syns karbohydrater smaker bedre også, og jeg blir ikke så "tung" i magen av det. Jeg spiste nettopp salat med masse helstekt kylling, og avokado, og ble veldig tung i magen av det. Jeg prøver å spise minst mulig det er mye kalorier i, som f. eks. at jeg bruker vann i havregrøten istedenfor melk. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ha kostholdsplanen min siden jeg er så glad i karbohydrater/havregrøt, og er redd for mat det er mye kalorier i :-S Altså; jeg vil gå ned bare et par kilo, jeg tror ikke jeg vil trives med lavkarbomat, men vil gjerne spise sundt, hva enn det måtte være, man hører jo så mye forskjellig.. En del fett i et kosthold som har mye karbohydrater er vel kanskje ikke så heldig? Tenker da at det blir voldsomt mye kalorier..
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #9 Skrevet 13. juni 2013 Det er bedre å spise masse fett enn masse frukt når du skal ned i vekt. Anonymous poster hash: ff613...68d 3
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Men i forhold til kaloriene; i en stooor smoothie med bær, så er det ca 200 kalorier. Vitaminer, antioksidanter, og det smaker kjempegodt. Hva av fett skal jeg spise? Kan kan jeg kombinere fett og karbohydrater om jeg skal litt ned i vekt?
Gjest Spirula Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Men i forhold til kaloriene; i en stooor smoothie med bær, så er det ca 200 kalorier. Vitaminer, antioksidanter, og det smaker kjempegodt. Hva av fett skal jeg spise? Kan kan jeg kombinere fett og karbohydrater om jeg skal litt ned i vekt? Min regel er at jeg alltid spiser proteiner sammen med karbohydrater! Dette for å redusere den glykemiske belastningen (på blodsukkeret).
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Hva spiser du da? Jeg aner ikke hvordan jeg skal "sette sammen" maten :-/ skulle ønske jeg hadde en kostholdsplan jeg kunne fulgt istedenfor å vimse meg frem til et eller annet jeg ikke vet om er bra... :-/
Gjest Spirula Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Hva spiser du da? Jeg aner ikke hvordan jeg skal "sette sammen" maten :-/ skulle ønske jeg hadde en kostholdsplan jeg kunne fulgt istedenfor å vimse meg frem til et eller annet jeg ikke vet om er bra... :-/ Jeg er egentlig ikke den rette til å gi kostholdsråd, andre har mer kunnskap enn meg på dette området Men hvis du for eksempel beriker smoothien med en neve havregryn, så vil dette, sammen med yogurten gi et noe høyere protein- og fiberinnhold. Endret 13. juni 2013 av Spirula 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Det er først og fremst lurt å tenke at hvert måltid bør inneholde noe proteine. Proteiner er byggesteiner for kroppen. Men får å få i deg "energi" så trenger man enten karbohydrater eller fett. Fordelen med å legge inn mer fett er at fett metter mer og det påvirker ikke blodsukkeret i like stor grad som karbohydrater gjør. Sier ikke at du trenger å spise streng lavkarbo, men å legge inn mer fett i kosten er lurt på grunn av det jeg nettopp skrev. Baser måltidene på proteiner og fett og så kan du spe på med noe karbohydrater innimellom, en frukt eller to, og litt havregryn gjør ingenting. F.eks. Anonymous poster hash: ff613...68d 2
Gjest Sengaia Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Jeg spiser både smoothie og havregrøt, så det går nok bra sånn sett Jeg syns jeg spiser veldig sunt, men det er kanskje litt lite fett... Men jeg syns det er vanskelig dette med å kombinere både karbo og fett uten å overstige kaloribehovet :-S Også hører man så mye forskjellig om forskning osv, det er ganske lett å gå i surr der.. men jeg spiser mye grønnsaker, mye bær, havregrøt kokt på vann, korn, jeg bruker sukrin istedenfor sukker yogurt uten fett og sukker, drikker bare vann + ørlite kaffe og et glass grønnsaksjuice om dagen, jeg spiser salat med tunfisk, egg, kylling, spinat, tomater, selleri, redikk, agurk, jeg spiser mørk sjokolade og nøtter uten salt, knekkebrød med makrell i tomat,
Gjest winston Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Jeg spiser både smoothie og havregrøt, så det går nok bra sånn sett Jeg syns jeg spiser veldig sunt, men det er kanskje litt lite fett... Men jeg syns det er vanskelig dette med å kombinere både karbo og fett uten å overstige kaloribehovet :-S Også hører man så mye forskjellig om forskning osv, det er ganske lett å gå i surr der.. men jeg spiser mye grønnsaker, mye bær, havregrøt kokt på vann, korn, jeg bruker sukrin istedenfor sukker yogurt uten fett og sukker, drikker bare vann + ørlite kaffe og et glass grønnsaksjuice om dagen, jeg spiser salat med tunfisk, egg, kylling, spinat, tomater, selleri, redikk, agurk, jeg spiser mørk sjokolade og nøtter uten salt, knekkebrød med makrell i tomat, Jeg synes det høres sunt nok ut. Ikke bry deg om disse lavkarbofantastene som hele tiden skal misjonere for fett. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Jeg synes det høres sunt nok ut. Ikke bry deg om disse lavkarbofantastene som hele tiden skal misjonere for fett. Fantast er feil ord å bruke om en lavkarber. Fantast er en som ikke har bakkekontakt. Lavkarbo er bygget på fakta, mens lavfett er bygget på teorier. Prøve å gjøre en lang historie kort: Ancel Keys, en dårlig "vitenskapsmann", manipulerte data for å underbygge hans lipidhypotese at økt inntak av mettet fett øker kolesterol (noe det kan gjøre, men det bedrer kolesterolprofilen - mer HDL og mindre små LDL og triglyserider) og at økt kolesterol øker risiko for hjertesykdom (feil). Han prøvde å pushe dette videre og ble ledd av. Men han ga seg ikke så lett og klarte å komme inn i AHA (American Heart Association) og litt etterpå var hans råd anbefalingene fra pengesterke og innflytelsesrike AHA. Leger og forskere ristet på hodet fordi dataene sa noe annet. Litt etterpå kom de første kostholdsrådene fra staten (USA) og i høringene sa forskerne at rådene fra Ancel Keys og AHA ikke kan underbygges av fakta. Sitat fra senatoren George McGovern som hadde ansvar for rådene: "Well, I would only argue that senators don't have the luxury that a research scientist does of waiting until every last shred of evidence is in." Senatoren gikk altså imot forskerne og legene og anbefalte høykarbo lavfett til tross for at dette bare var en teori og ikke basert på fakta. Og så spredte det seg siden alle så opp til USA. Konklusjon: Du har blitt lurt til å tro at lavfett er sunt av dårlige vitenskapsmenn og politikere. Anonymous poster hash: d60b2...9db 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Jeg synes det høres sunt nok ut. Ikke bry deg om disse lavkarbofantastene som hele tiden skal misjonere for fett. Jeg var en av de som foreslo mer fett, men er ingen lavkarbofantast. Spiser faktisk ganske mye karbohydrater selv, men har fått en ahaopplevelse ved å innføre mer fett i kostholdet. Det innlegget du siterer fra ts her er jeg helt enig i at ser bra ut; her har man nøtter, makrell, tunfisk..dette er mat med fett Dessuten er det en veldig feil oppfatning å tro at det er noe som er "lavkarbomat". Det er helt vanlig sunn balansert mat, bare at kostholdet ikke i hovedsak er tuftet på brød, pasta og frukt. Det er i stor grad ofte "tomme kalorier" som ikke gir tilstrekkelig næring og energi, det bare øker blodsukkeret. Det er ikke snakk om at man skal spise "fett" i alle mulige former, men få inn litt mer av det, f.eks i form av fet fisk, avokado, ost etc. Anonymous poster hash: ff613...68d 2
Løvetanten Skrevet 14. juni 2013 #19 Skrevet 14. juni 2013 Når man begynner å spise mat som kroppen tåler og som gir energi istedet for å stjele energi (tomme karbohydrater) så vil man oppleve at det er et helt nytt nivå over "bra nok". Jeg mener, hvem elsker ikke karbohydrater?? Vi er jo hardwired til å ha lyst på og like alt som gir oss kjapp energi og som smaker søtt og mykt og deilig. Pasta, brød, kaker, frukt... Men når man da vet at det overhodet ikke er bra for oss, så blir det så teit å si at "jammen, jeg er såååå glad i karbohydrater". Vi er alle det, men det handler om å ta et helsemessig bra valg. Det er utrolig mye å hente på å spise skikkelig mat og å spise seg mett. Lettprodukter, mat der fettet er fjernet og matvaren fremstår som en ekkel hybrid, er ikke naturlig. Å gå rundt og sulte er overhodet ikke naturlig, og det finnes strengt talt ikke noe som heter "kaloribudsjettet". Å tro på at man kan bli overvektig om man bare spiser 25 ekstra kalorier daglig er en massiv feilslutning. Det som spiller den store rollen er ikke hvor mye du spiser, men HVA du spiser. Spiser du naturlig mat som du tåler så legger du ikke på deg. Du klarer ikke og vil ikke stappe deg med grønnsaker, kylling og egg hver eneste dag. Du kan ikke overspise laks og brokkoli så mye at du ender opp med overvekt. Spise du mat som er ubehandlet og som inneholder sin naturlig fettmengde så blir du mett uten å overspise. Den største tabben du gjør er å blande fett og sukker/carbs- det er rett vei til overspising. Skal du ned i vekt er det karbohydratene du må kutte, for det er de som trigger overvekten. Ikke fettet. Fettet gir deg bare energi. 2
Gjest Sengaia Skrevet 14. juni 2013 #20 Skrevet 14. juni 2013 Men frukt, bær, korn, - dette er vel ikke usundt, det er jo masse vitaminer, fiber ig mineraler i det... eneste ulermpe må vel være at det er karbohydrater, og øker blodsukkeret? Det er jo veldig mye forskning som sier at det er veldig sunt. Ser den at man ikke skal ha det på lavkarbokur, men for de som ikke spiser lavkarbomat må det vel være sundt? :-S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå