AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #1 Skrevet 12. juni 2013 Nei, jeg mener ikke seksuelt - men på en hest Falt av hest da jeg var mindre, og selv om det er mange år siden nå, så virker det fremdeles litt skummelt. Jeg og kjæresten skal på bilferie til Østerrike i sommer, og kjøre ved Alpene. Vi har pratet om å leie hest og dra på en ridetur og se den fantastiske naturen, og det høres jo kjempekoselig ut. Men så har vi den lille murringen i magen da. Jeg har ikke tenkt å galoppere, bare en rolig ridetur. Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan forsikre meg om at hesten holder seg rolig? Hvor farlig er det egentlig å ri? Anonymous poster hash: dd00f...640
Monsterkid Skrevet 12. juni 2013 #2 Skrevet 12. juni 2013 Det er alltid en risiko ved alt man gjør. Men når man leier hester fra profesjonelle så er de som regel ganske stabile, og det bør gå bra. Om du ikke kommer deg opp på hesteryggen, så blir du nok aldri kurert for frykten din heller. Du kan jo eventuelt få spørre om å få ri litt på en bane først i en 10minutters tid, før du stikker ut på tur? Eller møte frykten her hjemme i norge først ved å låne en hest her eller betale for en drop-in ridetime. (:
Ruskemor Skrevet 12. juni 2013 #3 Skrevet 12. juni 2013 Oj, det hørtes romantisk ut! Å ri er ikke helt ufarlig, med tanke på at man sitter på hester som ofte veier rundt 500kg. Hvis du har veldig lyst å ri på ferien din, så tror jeg at hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med en rideskole. Fått en privattime sånn at du kan føle deg litt tryggere på ferie turen. Da får du ridd litt rolig rundt på en ridebane med en instruktør som kan hjelpe deg å føle deg litt trygg Ellers så syntes jeg du skal gripe sjansen å ri på ferien. Det er så fantastisk og dere trenger ikke å dra på en galopp tur. de fineste rideturene jeg har vært på har gått i skritt og noe trav.
Lille Solstråle Skrevet 12. juni 2013 #5 Skrevet 12. juni 2013 Det kan jo være farlig, men selv om du skulle falle av går det som oftest bra! Og personlig syns jeg det er verd å ta en risiko for det
Fandenivoldsk Skrevet 12. juni 2013 #6 Skrevet 12. juni 2013 (endret) Farlig? Det kan det være. Er sjansen stor for at man havner i en farlig situasjon? Nei. Jeg har leid hester rundt om i verden og aldri hatt noe annet enn fantastiske opplevelser gjør det, det kommer helt sikkert til å gå kjempefint. Er du nervøs, så kan du jo nevne det for de dere skal leie hester hos, de kommer garantert ikke til å sette deg oppå en hest de ikke tror du kan takle. Endret 12. juni 2013 av Fnisu
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #7 Skrevet 12. juni 2013 Er det dyrt for en enkel ridetime her i Norge da? Bare for å venne meg til det, liksom. Det er en veldig god idè, tusen takk for både den og andre gode svar her. Det er vel kanskje sånn at hesten kan merke det om jeg er skikkelig nervøs? Anonymous poster hash: dd00f...640
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2013 #8 Skrevet 12. juni 2013 Jeg har ridd i 35 år og aldri blitt skadet, og da har jeg ridd en del galopphester også *bankibordet* Så lenge man er fornuftig så går dette helt strålende. Jeg har selv tatt med helt uerfarne på rideturer i fjellet og det har gått bra, men de har blitt veldig slitne av en kort tur, siden det er uvant for dem. Anonymous poster hash: 735be...bc2
Fandenivoldsk Skrevet 12. juni 2013 #9 Skrevet 12. juni 2013 Priser for ridetimer varierer vel.. rundt 200, kanskje? Dyrere om du skal ha privat. Hester kan merke nervøsitet, men det er ikke sånn at de løper ut bare du er litt smånervøs bare slapp av og nyt det!
Gjest Snyltefluen Skrevet 13. juni 2013 #10 Skrevet 13. juni 2013 Det ville vært dårlig butikk å velge de mest trøblete hestene for utleie, så sjansen for at noe skal skje er jo der, men den er nok ikke så veldig stor. Gutter kan bli sterile. Man blir da ikke steril av en ridetur, tøysekoppen. Dessuten er det faktisk ganske gøy å ri, du burde prøve. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #11 Skrevet 13. juni 2013 Det ville vært dårlig butikk å velge de mest trøblete hestene for utleie, så sjansen for at noe skal skje er jo der, men den er nok ikke så veldig stor. Man blir da ikke steril av en ridetur, tøysekoppen. Dessuten er det faktisk ganske gøy å ri, du burde prøve. Det var nok dårlig med barn i gamledager da hest var et vanlig transportmiddel Jeg hadde nok tatt en ridetime eller to på forhånd. ta kobtakt med et ridesenter og forklar problemet, så ordner det seg helt sikkert Jeg skal også på ridetur i ferien i år og gleder meg som en lite unge. men jeg har ridd i mange år da, og har aldri blitt skadet selvom jeg har falt av mange ganger Anonymous poster hash: 01fb9...2a7
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #12 Skrevet 13. juni 2013 Jo mer nervøs og engstelig du er, jo farligere er det. Hesten merker sinnstemningen din, og blir smittet av den. Før øverig er det større risiko å ta en ridetur enn det er å ta en ectacy-tablett Anonymous poster hash: 1c9fa...8d9
Nowayback Skrevet 13. juni 2013 #13 Skrevet 13. juni 2013 Man blir da ikke steril av en ridetur, tøysekoppen. Dessuten er det faktisk ganske gøy å ri, du burde prøve. Godt mulig det er gøy, men kjenner ikke noen ridende hestejenter, desverre
Gjest Gaea Skrevet 13. juni 2013 #14 Skrevet 13. juni 2013 Jo mer nervøs og engstelig du er, jo farligere er det. Hesten merker sinnstemningen din, og blir smittet av den. Før øverig er det større risiko å ta en ridetur enn det er å ta en ectacy-tablett Anonymous poster hash: 1c9fa...8d9 Tja, strengt tatt burde hestene som brukes til slike turer være vant til nybegynnere (og dermed nervøsitet), og ikke la seg påvirke av sinnstemning alene. Som regel er de såpass ''ødelagte'', for å si det slik, at de ikke bryr seg nevneverdig om det dras i tøyler eller sparkes med sjenkler heller. Da jeg begynte å ri for rundt ti år siden hadde mange rideskoler drop-in timer i helgene, da også for voksne. Kostet 150. Men det er som sagt en stund siden, vet ikke om det er like vanlig lenger. Du kan jo google etter rideskoler nærme deg, så ringe og høre hva de kan tilby av enkelttimer.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #15 Skrevet 13. juni 2013 Bare be om de eldste økene de har og husk hjelm. Å kjøre bil er like farlig. Anonymous poster hash: cf8a9...696
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. juni 2013 #16 Skrevet 13. juni 2013 Det er så stor forskjell på hester, og de merker om de har en usikker rytter på ryggen. Noen hester tenker "hey nå kan jeg gjøre som jeg vil" mens andre tenker "oj her er et menneske jeg må passe godt på" og en stor dose hester bryr seg ikke da de er på jobb og gjør denne uten å mokke - de fleste brukt i turistnæring er av den trygge og gode typen, som gjerne vil passe på deg. Og de som jobber med å ta med turister på slike turer har gjerne et meget godt trent øye. Jeg har selv jobbet en del med rideturer i fjellet og har hatt med urutinerte ryttere. Man skal ha øyne i nakken og følge med. Da vil man ha en viss kontroll på alle hestenes sinnstemning og kan derfor avverge evnt ulykker. Så dette her går så bra så
Santflows Skrevet 13. juni 2013 #17 Skrevet 13. juni 2013 Jeg ville ha lett rundt etter hvilke staller som er seriøse, som tenker på sikkerhet og har healthy hester. Du tar somsagt lenger opp, tar du en risiko når du rir. Men det er egentlig som alt annet - sykler du kan du risikere å bli påkjørt, kjører du kan du risikere å kollidere osv. Hester er ikke farligere enn andre generelle ting i verden. Det kan være lurt å både bruke ridehjelm og sikkerthetsvest hvis du er redd - da vil du garantert føle deg tryggere (selvom sikkerhetsvest kanskje ikke ser så fint ut). Husk også at usikkerheten din bør du kvitte deg med, for hesten kan merke det og evt. begynne å teste deg ut.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2013 #18 Skrevet 14. juni 2013 Hvor i Norge holder du til? Om du bor i nærheten, kan du komme å prøve en av mine snille gutter! Jeg hadde en ulykke med hest, som skremte meg veldig og det holdt meg unna hesteryggen lenge. Men jeg satte meg opp igjen, noe jeg er veldig glad for! Anonymous poster hash: 8b176...2c6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2013 #19 Skrevet 15. juni 2013 Hvor i Norge holder du til? Om du bor i nærheten, kan du komme å prøve en av mine snille gutter! Jeg hadde en ulykke med hest, som skremte meg veldig og det holdt meg unna hesteryggen lenge. Men jeg satte meg opp igjen, noe jeg er veldig glad for! Anonymous poster hash: 8b176...2c6 Bor i Nordland, er det langt unna deg? Har søkt litt på nettet, og rundt meg er det ikke mange rideskoler. Og jeg kan ikke se at de tilbyr noe sånt som 1 eller 2 ridetimer heller, det er helgekurs og sesongkurs. Men jeg vil gjerne gjøre det, for jeg er skeptisk til å dra på ridetur med fremmed hest i utlandet når det har gått så lang tid. Vil jo bli trygg før turen.. ts Anonymous poster hash: dd00f...640
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2013 #20 Skrevet 17. juni 2013 Bor i Nordland, er det langt unna deg? Har søkt litt på nettet, og rundt meg er det ikke mange rideskoler. Og jeg kan ikke se at de tilbyr noe sånt som 1 eller 2 ridetimer heller, det er helgekurs og sesongkurs. Men jeg vil gjerne gjøre det, for jeg er skeptisk til å dra på ridetur med fremmed hest i utlandet når det har gått så lang tid. Vil jo bli trygg før turen.. ts Anonymous poster hash: dd00f...640 Jeg bor i Hedmark, så det blir veldig langt unna. Men, om du ikke får til en ridetur før turen - syns jeg du skal hoppe på ryggen allikevel. Du kan forklare hvordan situasjonen er, så er de mest sannsynlig forståelsesfulle og greie. Anonymous poster hash: 8b176...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå