Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å forklare, og jeg skjønner egentlig ikke hva som feiler meg. Jeg lurer på om jeg kanskje har en personlighetsforstyrrelse eller om det er helt normalt. Det er så sykt vanskelig å vite hvem jeg er. Altså, for å prøve å forklare det på en enkel måte;

Jeg sliter med å kjøpe klær, fordi om jeg kjøper noe og bruker det, føler jeg etter en stund at det ikke er "meg", og da blir det kanskje ikke brukt mer. Er lenge siden jeg har kjøpt et eneste klesplagg nå, og alt er bare vanskelig.

På en side vil jeg bruke rosa. Masse rosa klær, rosa tilbehør og ja være rosa da. Ha rosa stripe i håret, og masse sånt. Ikke fjortis, men dere skjønner sikkert. Ikke scenestil eller noe heller.

På en annen side vil jeg være sånn rockete, eller ikke akkurat det men finner ikke noe ord. Lær, skinn osv, og for det meste mørke, svarte klær. Ikke sånn goth-aktig, men ja.

Den siste "siden" er helt normal. Normalt kledd, liksom ikke sånn veldig spesielt kledd hvis dere skjønner... ingen "spesiell" stil.

Det er litt vanskelig å forklare og sånt, men jeg sliter altså. Tror ikke det er normalt å slite så mye at man ikke kan kjøpe klær osv lengere pga sånne problemer. Høres dette "vanlig" ut eller høres jeg syk i hodet ut. Jeg vet ikke hva jeg liker, vet ikke hvem jeg er.

Hjelp?

Anonymous poster hash: b63be...66c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du bør kanskje søke litt personlighets forstyrrelser for det d ubeskriver, har ikke noe med personlighets forstyrrelse å gjøre. Det virker mer som du har en identitets krise, men igjen, det er ikke unormalt at folk har ønske om flere ulike stiler, det er heller ikke uvanelig at noen prøver ut disse stilene for å se om det er dem eller ikke.

Anonymous poster hash: a3a1a...2ac
  • Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

du bør kanskje søke litt personlighets forstyrrelser for det d ubeskriver, har ikke noe med personlighets forstyrrelse å gjøre. Det virker mer som du har en identitets krise, men igjen, det er ikke unormalt at folk har ønske om flere ulike stiler, det er heller ikke uvanelig at noen prøver ut disse stilene for å se om det er dem eller ikke.

Anonymous poster hash: a3a1a...2ac

Du tok ordene ut av munnen min.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Det kan handle om angst og usikkerhet. Har du vært deprimert noen gang?

Anonymous poster hash: 739ab...5d3
Skrevet (endret)

Å være litt ubestemmelig og føle seg forvirret i klesstilen sin, har ingen ting med personlighetsforstyrrelse å gjøre.

Det skal du være glad for, og så fortsetter du å forsøke å finne noe du liker. Tror det er ganske vanlig for mange å ha det slik...

og det er jo egentlig ikke noe rart heller når det finnes så mye å velge mellom. :) Lykke til på leit.

Endret av Hoppetaujenta
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Det kan handle om angst og usikkerhet. Har du vært deprimert noen gang?

Har veldig mye angst og har vært deprimert lenge. Er 17.

AnonymBruker
Skrevet

Har veldig mye angst og har vært deprimert lenge. Er 17.

Dra til legen din, helsesøster eller snakk med lærer eller rådgiver om hvordan du har det.

Snakker du med legen sende han deg nok til psykolog. Det trenger du. Jeg tviler på at du har en personlighetsforstyrrelse. Usikkerhet som det du beskriver om klær kommer av angst. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver fra da jeg var yngre, har nå fått diagnosen bipolar type 2.

Gjest Gjest
Skrevet

...du er ikke personlighetsforstyrra fordi du ikke klarer å bestemme deg for en klesstil. Klesstiler er overvurdert; gå i det du føler for på det tidspunktet. Du trenger ikke låse deg fast i et miljø, til tross for at mange gir uttrykk for at det er livets mening. Det er helt normalt å være usikker på sin egen identitet i tenårene.

For angsten og depresjonen drar du til helsesøster/lege og blir henvist til psykolog.

Hilsen person som faktisk har en personlighetsforstyrrelse.

Gjest Gjest
Skrevet

Hm.. sånn har jeg alltid vært, og jeg liker det godt. Noen dager klar jeg meg vanlig, andre dager metal, andre dager igjen retero og så har du preppy. Det er da bare gøy? Jeg liker mote, klær og liker å skille meg ut og uttrykke humøret mitt slik. Har aldri falt meg inn at dette har sammenheng med noe annet enn at jeg liker klær..

Skrevet

Det der høres ut som meg. Jeg klarer heller ikke å holde meg til en klesstil, og jeg er over 20!

Høres ikke ut som en personlighetsforstyrrelse, uansett er det noe det tar lang tid å utgreie (hos meg tok det et og et halvt år, er frisk nå) og ikke noe du skal drive å prøve å diagnosere selv. Om du føler du trenger det, så snakk med lege om det.

Gjest Anonym
Skrevet

Tenker mer at du kanskje sliter litt med ambivalens? Kanskje du også er perfeksjonist- at du blir sliten av og leite etter klær for det skal være sånn eller sånn, at det skal passe med identiteten din...

Skrevet

Bare fordi du har variert klesstil eller identitetskrise betyr ikke det at du har en personlighetsforstyrrelse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...