Gå til innhold

sosialhjelp med penger i banken

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kort fortalt; Jeg har gått på en skikkelig smell, og har rett og slett ikke penger for øyeblikket. Lønnskontoen er tom, sparekonto er tom, til og med sparegrisen og tomflaskene er utnyttet.

Skjønner nå at jeg må søke om hjelp fra et eller annet sted, og skal ordne med dagpenger så fort som mulig. Men, jeg trenger litt med en gang! Husleia har forfalt, og jeg har ikke engang mat her..

Vil tro at jeg kanskje kan få hjelp fra sosialkontoret, men det er her spm mitt ligger. Jeg har 100 000 på en bsukonto, som jeg har spart i opp gjennom årene. Så, jeg har jo penger, men disse er jo "avsatt" til bolig. Vil jeg få sosialstøtte selv med de pengene, eller vil banken være behjelpelig med å få "åpnet" kontoen sånn at jeg kan ta ut noen tusenlapper for å overleve.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow

Regner med de vil kreve at du tar ut derfra. For jeg vet at om du eier bolig så får du ikke hjelp men beskjed om å selge boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Om man skal a ut penger fra BSU må man tilbakebetale det manhar fått i skattefradrag. Jeg ville hørt med sosialkontoret, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du begynner å bruke av bsu-pengene kan du ikke spare mere, og om du bruker dem til annet en bolig så vil du få en skikkelig skattesmell. Å åpne opp for å bruke pengene på noe annet enn bolig er derfor veldig lite lurt, og alle mulige andre utveier bør prøves. Vet ikke hvilken praksis sosalen holder seg til her, men du har i alle fall gode argumenter for IKKE å ta hull på bsu'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Sosialkontoret vil ikke utbetale deg noen penger så lenge du har BSU-penger. De vil kreve at du bruker av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke skjønne at du er kvalifisert til sosialhjelp med 100.000 i banken!

Min venninne er sosialkurator. Hun opplevde en gang at en godt voksen dame kom på kontoret hennes for å søke om økonomisk støtte i en vanskelig periode. Da de skulle gå gjennom økonomien til denne damen, viste det seg at hun nettopp hadde kjøpt seg ny bil! Damen fikk da beskjed om at det første hun måtte gjøre, var å selge den nye bilen og skaffe seg en eldre og billigere bil. Men damen syntes dette var ganske vanskelig. Hun var nemlig vant med å ha ny bil! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi søkte sosialhjelp for en del år siden. Jeg hadde 5000 kr. på BSU og måtte ta dem ut for å få hjelp.

Nå er det jo veldig greit med at jeg ikke har sjanse til å få det igjen, og penger da måtte vi ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Regner med de vil kreve at du tar ut derfra. For jeg vet at om du eier bolig så får du ikke hjelp men beskjed om å selge boligen.

Det er ikke alltid de krever at du skal første selge bolig. De ser på boutgiftene du har med å sitte med den boligen, og hva du eventuelt kan få andre steder. Sitter du med mindre i boutgifter på din egen bolig aksepterer de at du beholder boligen.

Men jeg tviler på at de godkjenner 100 000 kr på en BSU konto. De bryr seg katta om du får en skikkelig skattesmell eller hva annet du kan få av å ta ut de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i bank i Oslo og der har det vært flere fortvila mennesker som måtte ta hull på BSU'n for å få penger fra sosialen.

Men det er litt ulik praksis. Har venninner på mindre steder i Nord-Norge som har sluppet å ta hull på BSU for å komme over en kneik så lenge de ikke hadde verdier andre steder.

Men, har du satt inn noe på BSU'n i år, så kan du fritt ta det ut.

Hva med å spørre om å få en midlertidig kreditt på kontoen din. Billig er det ikke, men for en kort periode... Eller et lite forbrukslån.

Du har ikke noe familie du kan spørre om et lite lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må ta hull på bsu-konto trenger man vel ikke hjelp fra sosialen lengere, vel??

Da har man jo penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man går så langt som til å bruke av bsu'en er det kanskje lurt å snakke med banken om et lite lån eller kreditt....

Eller kanskje familie eller venner som kan hjelpe til med et lite lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må bruke BSU pengene dine så får må du tilbakebetale 3000 kr per 15000 kr som du har spart opp. Det vil si du får en baksmell på 20 000kr. Og hvordan skal du da ha råd til å betale den?

Da vil det nok bli billigere med et forbrukslån til du kommer deg over den verste kneika eller får dagpenger.

Jeg vet dessverre ikke hvordan reglene er for å få trygd. Men å bruke BSU pengene ville er overhodet ikke smart.

Samboerene min mistet jobben for et par år siten og fikk da dagpenger. Han ble ikke bedt om å BSU pengene eller lignende. Så har du krav på dagpenger trenger du ikke bruke pengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må bruke BSU pengene dine så får må du tilbakebetale 3000 kr per 15000 kr som du har spart opp. Det vil si du får en baksmell på 20 000kr. Og hvordan skal du da ha råd til å betale den?

Hvis hun har 100 000 på BSU og må betale 20 000 tilbake, så er det fortsatt 80 000 igjen, da. Sosialhjelp får man ikke med 80 000 i banken. Men jeg er enig i at et forbrukslån for en kortere periode kanskje er lurere enn å ta hull på BSU-pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dagpenger må ikke forveksles med sosialhjelp.

Dagpenger er noe alle som har vært i arbeid har krav på, uansett om du har null eller hundre millioner i banken.

Det er heller ikke sosialkontoret som behandler dagpenger, det gjør A-etat.

Sosialkontoret er absolutt siste nødhjelp før du omtrent "sulter i hjel".

Er ellers enig med de som sier at du bør prøve andre utveier enn å ta hull på BSU- kontoen. Hvis du kan låne av famile/ venner, gjør det! Eller snakk med banken. Du virker jo som en relativt stødig ung person, som har klart å spare så mye!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du kan ta ut rentene på BSU-kontoen uten at det ødelegger noe for videre sparing. Det hjelper kanskje litt i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialkontoret vil ikke utbetale deg noen penger så lenge du har BSU-penger. De vil kreve at du bruker av disse.

Men, h*n kan ikke bruke disse pengene til annet enn boligkjøp.

BSU-kontoer gir ganske gode skattefordeler, bruk av penger på konto til annet enn å kjøpe bolig, kan få ganske store skattemessige konsekvenser.

Men, prøv nå bare å snakke med noen på sosialkontoret, de kan nok gi bedre råd enn de vi kan her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei igjen, og takk for alle svarene.

Ser at det ikke bare er jeg som er forvirret her.. Har krøpet til korset og spurt bestemoren min om litt hjelp, noe som skar meg dypt i hjertet, for hun har ikke stort selv. I tillegg har jeg klart å kare til meg en bitteliten deltidsjobb, sånn at jeg tjener nesten nok til husleie. Er i gang med å ordne med dagpenger, og jeg tror at jeg skal klare meg på lånet fra bestemor + at sjefen min ga meg et bittelite forskudd. (En kamerat som eier firma, de hadde nok egentlig ikke behov for hjelp tror jeg, men gud så takknemlig jeg er for å ha sånne venner.)

Så, får håpe at jeg slipper sosialkontoret! Tviler på at jeg har veldig mye bedre økonomi til neste år, så tør ikke ta sjansen på en enorm skattesmell. Og jeg har ingen betalingsanmerkninger, så får evt heller få meg et lite forbrukslån om alt skulle skjære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De kan ikke kreve det. Om du forklarer de vilkåra for sparingen din.

Jo selvfølgelig kan og vil de kreve at du skal bruke av penger du har, uansett vilkår for sparing, i stedet for å gi deg sosialhjelp :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...