Gå til innhold

Permisjon i 6 mnd pga backpacking- vanskelig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har bestemt oss for å backpacke 6mnd neste høst, jeg har akkurat fått en stilling på 80% i rusomsorgen(kommunen), noe som er vanskelig siden jeg ikke har relevant utdanning.

Hvordan er arbeidsgivere til det med permisjon? Har du reist å fått permisjon? Hva sier de?

Er så utrolig redd for å si det, og tenker jeg venter litt iallefall, siden jeg akkurat fikk jobben..jeg vil jo gjerne ha jobben når jeg kommer tilbake også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ansetter vel folk fordi de trenger arbeidskraften, så å be om 6 mnd perm når man nettopp har begynt synes jeg høres rart ut. (Selvfølgelig noe annet om det var fødselsperm el. Men når det er for å reise så synes jeg det blir feil.)

S

• Liker 4
Skrevet

Ja, er kanskje det, men da har jeg jo jobbet 1,5år. Det er jo ikke før neste år, evt vår 2015.

Skrevet

Åja. Trodde du nettopp hadde fått jobben, men om du har jobbet et par år så er det vel lov å spørre om muligheten.

S

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært ansatt i et års tid da jeg fortalte min arbeidsgiver at vi planla en lengre reise, og ønsket å spare opp ferie kombinert med permisjon uten lønn for fire måneder. Jeg hadde ingen rett til det, arbeidsgiver kunne sagt nei. Heldigvis fikk jeg positiv tilbakemelding, og vi kunne planlegge fraværet utfra gitte vilkår på jobb. Dro når det likevel var litt "lavsesong" på jobb, og på et tidspunkt hvor få andre ansatte skulle ha ferie.

Tror det er lurt at du på et tidlig tidspunkt involverer din arbeidsgiver om planene. Vær også på tilbudssiden i forhold til å kunne være fleksibel, kan du yte litt ekstra i tida før? Jobbe inn noe? Imøtekomme behov for arbeidsgiver (kan du jobbe når resten av de ansatte har ferie, for å få hjulene til å gå rundt)? Forskyve arbeidsoppgaver/prosjekter? I løpet av et halvt års tid ville jeg nevnt det for min arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: b1af1...3df
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar, kommer likevel ikke til å si noe før etter jul. Det er ikke problem for de å leie inn vikarer, det er mange på "venteliste" på å få jobbe der, men det er det at jeg er redd de mister "tilliten" til meg, på en måte.

Jeg vet jo jeg gjør en bra jobb, og sier aldri nei til å stille opp ved sykdom o.l, så jeg får prøve å være mye på godssiden :)

Kom gjerne med flere innspill, ville være synd å si opp jobben for en backpacker-tur, og samboer sier at om det blir tilfelle, så blir vi heller hjemme (jeg har jobbet mye for å få denne jobben).

Skrevet

Flere som har søkt permisjon grunnet reise? :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har også fått ulønnet permisjon i 3, 5 måneder. Leder sa egentlig bare at hun skulle ønske hun hadde gjort noe selv da hun hadde mulighet. Samboeren min fikk også permisjon uten problemer. Jeg hadde jobbet der i ca 1/2 år.

Skrevet

Så bra noen skjønner det :) Sjefen min er grei, men er sånn typisk "sjef", så er så usikker på hvordan hun tar det.. Skal nevne 6mnd først, og om hun detter av helt, skal jeg spørre om fra 3mnd eller mer, tenkte jeg :)

Skrevet

Jeg vil tro du øker sjansene for at det går i boks hvis du tar det opp tidligst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...