Gå til innhold

Steforeldre og stipend?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Satt akkurat å leste om stipend til vanlig videregående utdanning, å prøvde meg på støttekalkulatoren.

Ett av spørsmålene der var bostedsforelder og steforelders inntekt. Regnes virkelig steforelders inntekt når man søker om stipend?

Situasjonen her er;

- min datter skal begynne på videregående til høsten.

- jeg er samboer, men vi har ikke felles økonomi.

- barnets far har aldri hatt samvær - hans eget ønske.

Jeg har sett fram til høsten der jeg regnet med at datteren ville få stipend å bidra til sine egne ting da jeg liten inntekt. Sliter hver mnd for å få endene til å møtes. Stefar har veldig god økonomi, men han har hverken forsørgerplikt eller bidrar med mer enn akkurat halvparten av våre fellesutgifter.



Anonymous poster hash: 9044d...ff4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

steforelders inntekt spiller nok inn ja, det er jo mer penger til husholdningen. At husholdningen har en skjevfordeling av inntektene må jo husholdningen selv stå for.

Det blir jo samme prinsipp som at man ikke får aleneforsørger stønader fra NAV om man har vært samboer (med noen andre enn barnets far/mor) i mer enn 12 mnd.



Anonymous poster hash: 3feff...6d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

steforelders inntekt spiller nok inn ja, det er jo mer penger til husholdningen. At husholdningen har en skjevfordeling av inntektene må jo husholdningen selv stå for.

Det blir jo samme prinsipp som at man ikke får aleneforsørger stønader fra NAV om man har vært samboer (med noen andre enn barnets far/mor) i mer enn 12 mnd.

Anonymous poster hash: 3feff...6d0

Har akkurat snakket med Lånekassen da det er teknisk feil ved elektronisk søknad. Spurte samtidig om dette med steforeldres inntekt, å hva den har å si for stipend.

Så lenge foreleren og steforelderen IKKE er gift, regnes ikke steforelderens inntekt.

Så stipendet regnes da utifra at jeg (mor) er enslig forsørger, lavtlønnet sådan...

-ts-

Anonymous poster hash: 9044d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Har akkurat snakket med Lånekassen da det er teknisk feil ved elektronisk søknad. Spurte samtidig om dette med steforeldres inntekt, å hva den har å si for stipend.

Så lenge foreleren og steforelderen IKKE er gift, regnes ikke steforelderens inntekt.

Så stipendet regnes da utifra at jeg (mor) er enslig forsørger, lavtlønnet sådan...

-ts-

Anonymous poster hash: 9044d...ff4

skulle akkurat til å skrive det om at hvis dere ikke er gift så spiller ikke samboers lønn noe som helst da han ikke er forpliktet til å betale noe som helst :) men Farens inntekt spiller en rolle selv om dere ikke er gift eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din er jo ikke stefar i og med at dere ikke er gift, så her skal ikke hans inntekt regnes med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle akkurat til å skrive det om at hvis dere ikke er gift så spiller ikke samboers lønn noe som helst da han ikke er forpliktet til å betale noe som helst :) men Farens inntekt spiller en rolle selv om dere ikke er gift eller noe :)

Det er den forelderens inntekt som ungdommen bor hos som ligger til grunn. Bor ungdommen 50/50 så teller sikkert begges inntekt like mye, men i vårt tilfelle har det aldri vært samvær, så her er det min inntekt som ligger til grunn.

Anonymous poster hash: 9044d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HappyWaffle

Det er den forelderens inntekt som ungdommen bor hos som ligger til grunn. Bor ungdommen 50/50 så teller sikkert begges inntekt like mye, men i vårt tilfelle har det aldri vært samvær, så her er det min inntekt som ligger til grunn.

Anonymous poster hash: 9044d...ff4

jeg fikk beskjed om at det ble regnet ut ifra begge foreldres inntekt. og jeg hadde da fast bosted hos moren min, kan være det er forandret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om at det ble regnet ut ifra begge foreldres inntekt. og jeg hadde da fast bosted hos moren min, kan være det er forandret :)

Begges inntekt tas sikkert med, men det er den forelderen ungdommen bor hos som er avgjørende for størrelsen på stipendet.

Anonymous poster hash: 9044d...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...