Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #21 Skrevet 13. juni 2013 For det første så skjønner jeg ikke hvorfor man skal sette barnet i den situasjonen at de ikke kan få ta med seg "alle foreldrene" om det ønsker det? Jeg skjønner at det er litt kinkig om mor tar med seg en mann hun traff for to uker siden, eller om far tar med seg en av de tre nye flammene han har hatt i løpet av de to siste mnd, men om mor er godt gift på nytt med en mann som bor i samme hus, så kan jeg ikke forstå hvorfor ikke denne mannen skal få være med? Kommer vel litt an på hvor mye denne "steforeldreren" har med barnet og gjøre vil jeg tro? Er stor forskjell på å bare ha hilst litt på barnet eller å bo sammen med barnets far/mor og ha jevnlig kontakt. Og jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal sette barnet i den situasjonen at de må ha med seg 4 foreldre. En voksen mor og far bør da kunne samarbeide såpass at de to, hver for seg, kan møte opp på avslutningen og sammen gi barnet den oppmerksomheten og minnene det trenger. Det er tross alt de to som er foreldre til barnet og de eneste som behøver å være der. Det er da vel ikke nødvendig for et barn å ha steforeldre med så lenge det har to foreldre som ønsker å stille opp. Eller er det kanskje foreldrene som må ha noen med å støtte seg til? Eller steforeldre som ikke finner seg i å ikke bli involvert i alt? Tror kanskje heller det ligger der... 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #22 Skrevet 13. juni 2013 Hva med å innse at folk innretter seg forskjellig? For noen er det kanskje helt naturlig at steforeldre blir med, for andre ikke. Kommer helt an på forholdet mellom barn og steforeldre.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #23 Skrevet 13. juni 2013 Hvis mor ikke tåler fars nye samboer, som i mange tilfeller faktisk er en "mammaperson" for barnet annenhver uke, eller far ikke tåler mammas nye samboer som da er "pappaperson" annenhver uke så setter man seg på ulike rader. Man må ikke sitte sammen som mamma og pappa. Da unngår man rar stemning og barna sitter som regel ikke stille med mor og far likevel. Anonymous poster hash: 9a660...dde 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #24 Skrevet 13. juni 2013 Og jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal sette barnet i den situasjonen at de må ha med seg 4 foreldre. En voksen mor og far bør da kunne samarbeide såpass at de to, hver for seg, kan møte opp på avslutningen og sammen gi barnet den oppmerksomheten og minnene det trenger. Det er tross alt de to som er foreldre til barnet og de eneste som behøver å være der. Det er da vel ikke nødvendig for et barn å ha steforeldre med så lenge det har to foreldre som ønsker å stille opp. Eller er det kanskje foreldrene som må ha noen med å støtte seg til? Eller steforeldre som ikke finner seg i å ikke bli involvert i alt? Tror kanskje heller det ligger der... Eller det kan ligge i det at mange steforeldre og stebarn har nære, gode relasjoner som gjør at barnet synes det er sårt om denne nære omsorgspersonen ikke "gidder" å møte på ulike tilstelninger. For det er sånn mange barn vil oppfatte det, uansett hvordan man prøver å pakke det inn i bomull at dette er kun for mamma og pappa fordi bla-bla-bla. Ved nære ste-relasjoner synes jeg det er naturlig at barnet ikke blir satt i en situasjon der barnet oppfatter noen av sine nærmeste omsorgspersoner som uinteresserte og distanserte. Anonymous poster hash: c3567...c2b 1
Gjest Gi Skrevet 13. juni 2013 #25 Skrevet 13. juni 2013 Her er det slik at mor blir sint hvis jeg blir med og sint hvis jeg holder meg unna... Hilsen rådvill stemor
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #26 Skrevet 13. juni 2013 Her er det slik at mor blir sint hvis jeg blir med og sint hvis jeg holder meg unna... Hilsen rådvill stemor Da gjør du det som du, far og barnet ønsker. En sånn mor kan man ikke gjøre til lags. Anonymous poster hash: c3567...c2b
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. juni 2013 #27 Skrevet 13. juni 2013 Hvis barnet ønsker å ha med steforeldre så burde det gå foran eventuelle ubehageligheter det måtte medføre for mor eller far. Det må gå an å ta seg sammen et par timer en kveld for barnets skyld. 2
Japp Skrevet 13. juni 2013 #28 Skrevet 13. juni 2013 (endret) Jeg mener at foreldrenes nye kjærester ikke skal delta,dette for at BARNET ikke skal føle på ubehaget som KAN oppstå mellom nye patnere. Det er foreldrene alene som har ansvar for barnet ikke nye partene! Jeg mener også at ordet ste er misbrukt. ste er opprinlig hvis den ene forelderen dør og den nye partnern blir da ste! bonus forelder er ett riktigere begrep i dagens samfunn. Mange involvere seg altfor fort i barnas liv og for mange barn kan det bli mange brudd å forholde seg til etter hvert. introduksjonstid for nye partnere bør ikke være under 2 år. her er det mange syndere! alle skal inkluderes og ha det kjekt og vips er d ny partener og samme leksa igjen..med mine,dine og noen våre... tankeløse voksne! Men dersom barnet gjerne vil ha med både foreldre og steforeldre (eller bonusforeldre som du skriver, flisespikkeri hva man kaller det), så må det veie tungt. Det er ikke sikkert barnet føler noe ubehag overhodet med å ha alle sine der. Mener du at hvis man har barn og får ny kjæreste så skal det gå 2 år(!) før barna skal hilse på kjæresten? Og hva mener du med mange syndere? Er det du som bestemmer hvem som synder eller ikke? Jeg syns at foreldrene og deres nye partnere skal ta mest hensyn til barnet. Det være seg om barnet vil ha alle på avslutning eller bare vil ha sine foreldre. Endret 13. juni 2013 av Japp 1
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2013 #29 Skrevet 13. juni 2013 Men dersom barnet gjerne vil ha med både foreldre og steforeldre (eller bonusforeldre som du skriver, flisespikkeri hva man kaller det), så må det veie tungt. Det er ikke sikkert barnet føler noe ubehag overhodet med å ha alle sine der. Mener du at hvis man har barn og får ny kjæreste så skal det gå 2 år(!) før barna skal hilse på kjæresten? Og hva mener du med mange syndere? Er det du som bestemmer hvem som synder eller ikke? Jeg syns at foreldrene og deres nye partnere skal ta mest hensyn til barnet. Det være seg om barnet vil ha alle på avslutning eller bare vil ha sine foreldre. Du kan ikke pålegge ett BARN å si, "jeg vil ikke ha med den og den" barna bør skånes for å måtte ønske at 4 voksne skal være med! Barnet vil ikke såre noen og vil føle seg veldig utilpass vis alle 4 voksne skal delta. Barnet sitter da på en pidestall å må like situasjonen! Dette er ikke bra for barn! skriftlig avtale om å ikke delta fritar barnet for denne ubehagelige opplevelsen. 2 år er tiden det tar for et barn å sjønne ein ny familiesituasjon. (hentet fra adopsjonsforum) dette gjelder også for skilte!
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2013 #30 Skrevet 13. juni 2013 Stefamilie er betegnelsen på den utvidede sosiale familien man får når en av ens foreldre inngår et nytt ekteskap eller forhold. Dette gjelder både når forelderen er enkemann eller enke og når ens foreldre er skilt. Hvis ens far inngår et nytt ekteskap, kalles den nye ektefellen stemor, mens hvis ens mor inngår et nytt ekteskap, kalles den nye ektefellen stefar. Barn av stemødre og stefedre fra deres eventuelle tidligere ekteskap kalles stesøsken. Uttrykk som stemor og stefar brukes i mindre grad hvis barna er voksne når deres foreldre inngår nye ekteskap. Det heter steforeldre selv om den tidligere kona/mannen/samboeren ikke er død
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2013 #31 Skrevet 13. juni 2013 Bodd med barnet annen hver uke 60% tre år. Barnet ønsker at jeg kommer, men ikke mor. Kvalifiserer jeg, eller? Ja. Spesielt siden du har et så godt forhold til barnet, og barnet vil ha deg med.
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2013 #32 Skrevet 13. juni 2013 Og jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal sette barnet i den situasjonen at de må ha med seg 4 foreldre. En voksen mor og far bør da kunne samarbeide såpass at de to, hver for seg, kan møte opp på avslutningen og sammen gi barnet den oppmerksomheten og minnene det trenger. Det er tross alt de to som er foreldre til barnet og de eneste som behøver å være der. Det er da vel ikke nødvendig for et barn å ha steforeldre med så lenge det har to foreldre som ønsker å stille opp. Eller er det kanskje foreldrene som må ha noen med å støtte seg til? Eller steforeldre som ikke finner seg i å ikke bli involvert i alt? Tror kanskje heller det ligger der... men hva er problemet dersom ungen ØNSKER å få oppmerksomhet og skape minner med steforeldrene OGSÅ? Om barnet ikke har noe problem med å ha fire foreldre, så er det ikke et problem. Det blir bare et problem dersom de voksne lager et problem ut av det
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2013 #33 Skrevet 13. juni 2013 Du kan ikke pålegge ett BARN å si, "jeg vil ikke ha med den og den" barna bør skånes for å måtte ønske at 4 voksne skal være med! Barnet vil ikke såre noen og vil føle seg veldig utilpass vis alle 4 voksne skal delta. Barnet sitter da på en pidestall å må like situasjonen! Dette er ikke bra for barn! skriftlig avtale om å ikke delta fritar barnet for denne ubehagelige opplevelsen. 2 år er tiden det tar for et barn å sjønne ein ny familiesituasjon. (hentet fra adopsjonsforum) dette gjelder også for skilte! måtte ønske? er ingen som snakker om å tvinge barnet til å si at alle fire skal være med. Greia er at man skal gjøre det som barnet ønsker. Om barnet kun vil ha mamma og pappa der, ja da går bare mamma og pappa. Om barnet er superglad i sin nye stefar/stemor og ønsker sterkt at de skal være med, så er de også med. Virker som du har bestemt deg for at alle barn har et dårlig forhold til sine steforeldre og at ingen barn er glad i de, eller ønsker at de skal ta del i livene deres. Det er jo bare tull.
Gjest Regine Skrevet 13. juni 2013 #34 Skrevet 13. juni 2013 Hvorfor skal barnets ønske om å ha med steforelder på avslutning trumfe alt annet, samtidig som barnets ønske om ikke å dra på samvær overhode ikke skal hesyntas?
Gjest BettyBoop Skrevet 13. juni 2013 #35 Skrevet 13. juni 2013 det skal trumfe foran foreldrenes barnslige sjalusi for at den andre er i et nytt forhold.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #36 Skrevet 13. juni 2013 Hvis mor ikke tåler fars nye samboer, som i mange tilfeller faktisk er en "mammaperson" for barnet annenhver uke, eller far ikke tåler mammas nye samboer som da er "pappaperson" annenhver uke så setter man seg på ulike rader. Man må ikke sitte sammen som mamma og pappa. Da unngår man rar stemning og barna sitter som regel ikke stille med mor og far likevel. Anonymous poster hash: 9a660...dde Jeg leste noe om akkurat dette for ikke så lenge siden. Klarer ikke å huske hvor dessverre. Men det var om et barn som hadde mor og far med nye partnere på forskjellige steder i lokalet. Og selv om det var greit for foreldrene å gjøre det sånn for å slippe kleine situasjoner, så ble det et nytt problem for barnet. Hvem av foreldrene skulle det sitte hos først? Hvem av foreldrene skulle det løpe bort til etter at det hadde vært på scenen og sunget? Valgte det far, ville mor bli "skuffet" og omvendt. Barnet ble usikkert og det ble ikke noen trivelig stund allikevel, selv om det gikk fint for foreldrene. Har skrevet ganske bastant tidligere her om at det skal tas hensyn til kun barnet, om det vil ha med stemor/stefar så skal foreldrene klare å oppføre seg. Men om valget er to foreldre uten nye partnere som kan sitte sammen, eller to "nye par" som ikke klarer det, så tror jeg kanskje at jeg ville valgt å la begge nye partnere være hjemme.. Forhåpentligvis så klarer man å legge slikt igjen hjemme, og kan sitte sammen slik at barnet ikke trenger å velge. Anonymous poster hash: 886f9...738 2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2013 #37 Skrevet 13. juni 2013 foreldenen sine nye flammer har ingenting på skoleavsluttninger å gjøre.! vi har skriftlig avtale om at nye partnere ikke skal delta på arr. der det er naturlig at begge foreldrene deltar. Dette er fint for barn som slipper å engste seg for ubehagligheter når man møtes på denne måten. Jeg synes det er litt synd når man risikerer "ubehageligheter" i sånne situasjoner, forutsatt at det ikke er snakk om at man tar med seg "nye flammer" i hytt og pine, men en partner man har et seriøst, langvarig og stabilt forhold med. Det må være hyggeligere for de fleste når mor, far, barn og nye partnere kan omgås hverandre uten at det blir drama. Nå vet jeg jo også at dersom noen faktisk ikke greier å legge skjul på negative følelser så er det hensynet til barnet som kommer først, og da er det jo best at ikke steforelder deltar. Jeg er i forhold med en med barn fra før, og jeg håper faktisk jeg kan få delta på skoleavslutninger og liknende med tiden. Tidlig i forholdet er det ikke naturlig, men etter noen år, og om barnet ønsker det hadde det vært fint. Samtidig vil jeg ikke bidra til å lage scener med barnets mor. Jeg vet hun kan være ganske hissig uavhengig av hvem hun krangler med og selv om hun kan komme godt overens med en ellers, men i en slik relasjon vil jo barnet oppleve det som spesielt ubehagelig og som en lojalitetskonflikt. Anonymous poster hash: 20769...df0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå