Gå til innhold

Bytte til ny fastlege med full liste

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal snart ut på flyttefot, og i den forbindelse hadde det vært greit å bytte fastlege. Den/de fastlegen(e) jeg ønsker har full liste, og det er dermed ikke mulig å bytte til dem.

Er det noen som vet når i måneden det vanligvis er flest ledige plasser? Vet at man blir tildelt fastlege fra den 1. i måneden, så da er det kanskje flest ledige plasser rett før det?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet jeg ikke, men jeg ville ha sjekket hver dag. Er jo best med en lege man har lyst på!

Skrevet

Ser ut som om det er ganske manko på fastleger på tettstedet. 3 ledige plasser til sammen når det er 10.000 innbyggere :sukk:

Gjest Phoenix
Skrevet

Enig med over! Sjekk hver dag, og muligens det er en åpning.

Gjest iGirl
Skrevet

Når flere enn 20 personer har flyttet eller sluttet hos en lege, blir denne listen åpen for nye 20 pasienter - som regel skjer ikke dette så ofte hos populære leger med fulle lister, kanskje en gang i året.

Gjest Blomst83
Skrevet

Gå inn på legelisten.no. Der kan du få varsel om når legen du ønsker er ledig :)

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn på legelisten.no. Der kan du få varsel om når legen du ønsker er ledig :)

Åh! Dette visste jeg ikke - men har nu ordnet varsling :D

Så rart at jeg ikke så denne funksjonen selv når jeg har vært der inne ;) Genialt.

Anonymous poster hash: 6565c...886

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også opprettet varsling, men jeg regner ikke med at jeg får noe napp. Får håpe det kommer noen nye leger til kommunen snart ;)

Gjest Blomst83
Skrevet

Åh! Dette visste jeg ikke - men har nu ordnet varsling :D

Så rart at jeg ikke så denne funksjonen selv når jeg har vært der inne ;) Genialt.

Anonymous poster hash: 6565c...886

Veldig genialt ja :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er leger her i kommunen som aldri har hatt ledig plass (siden fastlegeordningen starta for over 10 år siden!) Vanskelig å skjønne, for uansett hvor bra legen er, må jo også de ha pasienter som flytter, bytter av andre årsaker eller rett og slett dør... Så noen ganger kan man vente helt forjeves, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er leger her i kommunen som aldri har hatt ledig plass (siden fastlegeordningen starta for over 10 år siden!) Vanskelig å skjønne, for uansett hvor bra legen er, må jo også de ha pasienter som flytter, bytter av andre årsaker eller rett og slett dør... Så noen ganger kan man vente helt forjeves, dessverre.

Jeg fikk plass hos en slik lege rett og slett ved at jeg sjekket listen daglig (noen ganger flere ganger om dagen). Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha ny fastlege.

Anonymous poster hash: 18994...2d5

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk plass hos en slik lege rett og slett ved at jeg sjekket listen daglig (noen ganger flere ganger om dagen). Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha ny fastlege.

Anonymous poster hash: 18994...2d5

Det har jeg også gjort, i forhold til den legen jeg opprinnelig ønsket meg. Hjalp dessverre ikke. Tallet rikker seg ikke, Regner med at hun har 1200(fiktivt tall) som tak, men tallet har i årevis stått på 1188 (igjen, fiktivt). Jeg er 100% overbevist om at hun ikke har hatt ledige plasser på lista noengang. Til sammenlikning har den fastlegen jeg endte opp med, voldsomt gjennomtrekk på lista si - 20 i minus/pluss omtrent hver måned. Vedkommende blir regnet som en veldig god lege også.

Når i måneden det er lettest å bytte, vet jeg ikke, men det er muligens lettere akkurat etter nyttår. Da får alle som brukte opp bytteretten det foregående året ny mulighet til å bytte. Så kanskje det er litt mer bevegelse på listene da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nyfødte får samme fastlege som sin mor, selv om legens liste er lukket.

Derfor kan noen lister forbli lukket i årevis.

Anonymous poster hash: 1f95f...c23

• Liker 1
Skrevet

Jeg sjekker alltid den 1. hver måned. Det er da det legges ut.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Det varierer hvilke dager det blir ledig plass, på fastlegevarsel.no så fikk jeg opp statistikk over når legen hadde ledig sist. Selv gikk jeg for å få varsel av de på e-post, var heldig å fikk etter 2 uker :)

• Liker 1
Skrevet

Det varierer hvilke dager det blir ledig plass, på fastlegevarsel.no så fikk jeg opp statistikk over når legen hadde ledig sist. Selv gikk jeg for å få varsel av de på e-post, var heldig å fikk etter 2 uker :)

Så bra! :)

Anonymkode: 24c31...991

Skrevet

I tillegg til det andre som er sagt her så kan fastlegene også øke eller redusere antallet plasser på listen i samarbeid med kommunen. F.eks hvis det mangler plasser i en kommune kan en av lege med god kapasitet øke f.eks 50 eller 200 plasser for å "ta unna", likeledes kan de avtale at antallet reduseres hvis de har for mye å gjøre. Min gamle fastlege reduserte listen sin med 500 pasienter, 300 ble tvangsflyttet til andre lister, de 200 andre er folk som faller fra etterhvert. Med andre ord kan det ta år før det blir ledig igjen. Vet også om fastleger med godt rykte som ikke orker å åpne flere plasser enn de allerede ha avtale om, for da kommer alle som føler seg misforstått og "ikke trodd" av systemet eller har ørten sykdommer og plager og fyller opp plassene, og det blir for mye jobb med 40 av det kaliberet på en gang. Så det er mange faktorer som spiller inn. Kommunen har ansvaret for at det er nok plasser til innbyggerne i kommunen, så dersom ingen har ledig (altså ingen, ikke bare ingen av de "populære") så kan du klage til kommunelegen. 

Anonymkode: 07b5f...f4f

• Liker 2
Skrevet

Denne tråden er 2 år gammel, og jeg har klart å få meg fastlege på den tiden ;) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...