Gå til innhold

Nattejobbing


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hmmm.jeg har hørt at fra uke 20 så er det ikke aktuelt å jobbe lenger på natta, da nattarbeid viser seg å medføre stress hos fosteret. Dey er tøftå gå på natta som gravid. Du er alene om ansvaret, all løfting og snuing må man gjøre alene stort sett. Å gjøre slike oppgaver som gravid er en tung påkjenning. Plages man med bekkenløsning så forværres det ved å gå hele natten på steingulvene. Man skal selv kjenne sine begrensninger og si ifra til sin lege hvordan det går. Jeg har aldri hørt om noen som går til uke 28 før de blir sykmeldt. Husk at nattarbeid kan overhodet ikke sammenlignes med dagarbeid. Kan forøvrig ikke registrert at noen har jobbet til 6.mnd i svangerskapet på dagtid heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattevaktjobbing er jo slitsomt fra før og bedre blir det ikke som gravid (som oftest)... En ting er fysiske plager som bekkenløsning og voksende mage, en annen ting er kroppens behov for hvile og økt søvn (som oftest).

Jeg har overhodet ingen erfaring med nattejobbing selv, men jeg mener at jeg leste en artikkel om dette for litt siden. Kanskje det var på noen av de store nettavisene eller www.barnimagen.com? Jeg mener å huske at konklusjonen var at nattevaktsjobbing slet på kroppen mer enn dagjobbing og at slikt arbeid egentlig ikke var å anbefale for gravide.

Men summa summarum: som gravid skal man høre på kroppen sin og gå til lege når man ikke føler seg vel. Noen ganger har kroppen nok med å lage barn, hvilket er viktig å tenke på innimellom og kanskje redusere tempoet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jobbet nattevakter på sykehus, medisinsk avd., da jeg var gravid med mitt 3 barn i 98. Ble sykemeldt i uke 34. Da var jeg helt utslitt. Legen min mente at graviditet ikke var en sykdom, og ville derfor ikke sykemelde meg før. Hadde det samme skjedd i dag ville jeg bytet lege. Hektiske nattevakter og graviditet er en veldig dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet natt i mange år i helsevesnet og der jobber de fleste gravide til de har ca en mnd igjen! Bare de med store plager som blir sykemeldt før! Og dette har vært ganske så travle avdelinger! Men det er jo ulikt hvordan hver gravid føler seg! Klarer man ikke jobben om natten kan arbeidgiver om det er mulig sette deg til å jobbe på dagen istedet!Og i helsevesnet er iallefall ikke det noe problem! Men ofte er det jo litt roligere om natten en midt i morgenstellet spør du meg!

Lykke til

-Charmina :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei! Jeg går selv nattevakt i helsevesenet og prøver desperat og bli gravid. Gynekologen min sa at stresset ved nattarbeid kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, og jeg må sykmeldes med en gang jeg blir gravid. Men dette kan jo kanskje være individuelt og avhengig av arbeidsplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg jobber som nattevakt på medisinsk avdelig på sykehus og hun ble sykmeldt umiddelbart etter at hun ble gravid. De tunge løftene og stresset de opplever på jobben var nok til at legen mente hun ikke burde jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...