Gå til innhold

Til dere som har gått ned i vekt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som motiverer / inspirerer dere?

Hvor mye har dere gått ned - hvordan klarte dere det, og hvordan klarer dere nå å holde vekta?

Hilsen en som trenger motivasjon! Jeg detter så fort av "lasset"...

Håper å høre deres historier! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned ett kilo! Hehe! Begynte sist uke, og har som mål å gå ned ett kilo i uka i syv uker (reiser på ferie om seks uker så ja). Vil også gjerne høre folks historier og motivasjonstips, for jeg har spist litt for mye i dag allerede (men fikk mensen i dag og da har jeg alltid litt økt matlyst da...)

Anonymous poster hash: 30fa5...fc1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 41 kilo!

Det motiverer meg at jeg vet det er veldig bra for helsen min, jeg føler meg sunnere og mer opplagt. Dette er selvsagt ikke bare på grunn av vektnedgang, men generelt en sunnere livsstil.

Det motiverer meg at jeg har gått ned mange størrelser, at jeg ser bedre og friskere ut.

Det motiverer meg at jeg ikke lenger kan forstå hvordan jeg klarte å leve som jeg gjorde.

Det motiverer meg at jeg sannsynligvis vil leve lenger, og ha mindre sjanse for en del livsstilssykdommer.

Det motiverer meg veldig at jeg ikke lenger får en haug stygge blikk og kommentarer på utseendet mitt.

Det motiverer meg å ha det bedre psykisk.

Jeg har aldri angret, jeg savner ingenting.

Anonymous poster hash: d824a...bfe
  • Liker 8
Skrevet

Jeg har gått ned ett kilo! Hehe! Begynte sist uke, og har som mål å gå ned ett kilo i uka i syv uker (reiser på ferie om seks uker så ja). Vil også gjerne høre folks historier og motivasjonstips, for jeg har spist litt for mye i dag allerede (men fikk mensen i dag og da har jeg alltid litt økt matlyst da...)

Anonymous poster hash: 30fa5...fc1

En kilo på en uke, det er en god start det! :) Hvordan tenker du å gjøre det, hva er planen?

Når det gjelder meg, så er det at 5 kg har "sneket seg på" i løpet av de siste tre-fire årene. Føler meg ikke vel, og har mange bukser i skapet som ikke passer... :(

Den verste perioden er når jeg er sliten. I uker med mye overtid og lite søvn f.eks, småspiser jeg hele tiden... Så jeg er jo klar over grunnen til at jeg har lagt på meg...

Skrevet (endret)

Jeg har gått ned 41 kilo!

Det motiverer meg at jeg vet det er veldig bra for helsen min, jeg føler meg sunnere og mer opplagt. Dette er selvsagt ikke bare på grunn av vektnedgang, men generelt en sunnere livsstil.

Det motiverer meg at jeg har gått ned mange størrelser, at jeg ser bedre og friskere ut.

Det motiverer meg at jeg ikke lenger kan forstå hvordan jeg klarte å leve som jeg gjorde.

Det motiverer meg at jeg sannsynligvis vil leve lenger, og ha mindre sjanse for en del livsstilssykdommer.

Anonymous poster hash: d824a...bfe

Gratulerer, så fantastisk!! Bra innlegg også :)

Hvordan gjorde du det, hva var planen og fremgangsmåten? Trening eller kosthold / begge deler? Fortell :) :)

Mitt største problem er at jeg er helt avhengig av sukker og sjokolade.. også er jeg veldig glad i mat, kaker og det meste, og jeg spiser nok for store porsjoner iblant....

Endret av Sarafina
AnonymBruker
Skrevet

Jeg våknet opp en dag i januar og fant ut at jeg skulle løpe et 10km løp. (jeg var ganske overvektig og har aldri løpt i mitt liv) og da måtte jeg først ned i vekt for å minimere belastningen på knærne. Jeg har gått ned 16 kg til nå. Jeg klar for å begynne å øke treningsmengden, og jeg gleder meg til å løpe!

Anonymous poster hash: cc832...bad
  • Liker 2
Skrevet

Hvor mye har dere gått ned - hvordan klarte dere det, og hvordan klarer dere nå å holde vekta?

Vel, først og fremst ville jeg fortsette å bruke favorittklærne mine som plutselig ikke passet, fordi jeg hadde gått opp 6-7 kilo uten å merke det. Hadde ikke lyst å kjøpe nye klær i ny størrelse. For det andre trivdes jeg ikke i den nye kroppen min. For det tredje ville jeg føle meg bra og pen igjen og slippe spørsmål som: Har du lagt på deg litt?

Nå har jeg mistet de ekstra kiloene og er tilbake til min gamle form og mine fine klær.

Når det gjelder motivasjon, må du svare på spørsmålet: Hvorfor vil jeg slanke meg og hva vil jeg oppnå med dette? Så lager du en liste med grunner, en realistisk plan med trening og kosthold og leser begge to hver dag for å minne deg selv på hvorfor du gjør dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det egentlig ikke for å slanke meg, men for å leve sunnere og å få en sterkere rygg. Begynte å trene for en måned siden, og har gått ned 4,5 kg. :)

Anonymous poster hash: 0ef3d...636

Skrevet (endret)

Jeg har gått ned 5 kg på en måneds tid.

Bestemte meg en dag for at nå var det nok. Jeg følte meg ikke noe fin lengre, klærne strammet og jeg orket ikke ha det sånn lengre.

Edit: det var mye lettere enn jeg trodde. :)

Endret av FantasDick
Gjest *MaggieQ*
Skrevet (endret)

For min del handlet det ikke om vekt, men om helse og livsstil. Jeg har bare et liv og en kropp og jeg ville gjøre det beste ut av det :)

Kuttet ut drittmat og fokuserte på rene råvarer og mer aktivitet. Startet å jogge og ble bitt av basillen. Etterhvert så ble kroppen strammere og mer definert, fettprosenten gikk ned og jeg kunne løpe lengre og hardere. Det i seg selv ble en kjempemotivasjon og har aldri savnet verken drittmat eller sofakroken :)

Koser meg med god mat og sjokoalde i helgene, men i moderate mengder.

Elsker å ha masse overskudd og energi og kunne ta på meg hva som helst og føle meg vel :)

Endret av *MaggieQ*
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har gått ned ca. 5kg nå :) ikke helt bevist, men har hatt lyst å ta av litt! Og flere kg skal av nå!

Det jeg kan tenke meg er grunnen, er at jeg har kuttet ut brød (nesten da). Men litt ubevist fordi jeg bare har vært lei brød. Har heller spist knekkebrød eller yoghurt. Har også spist kun 3 måltider om dagen (i gjennomsnitt). Frokost, middag, kvelds. Har skippet lunsj fordi jeg har hatt mye fri nå, og derfor stått opp senere :)

Men nå er jeg tilbake i vanlig hverdag, så da får jeg se hvordan det går. Skal prøve å holde meg til lett-yoghurt/frukt/grønnsaker som lunsj og mellommåltid.

Har omtrent ikke trent den siste mnd, så et under at jeg har gått ned (men altså, jeg gikk ned 5kg på ca. 3mnd - men det er jo et greit tempo).

Men skal nå prøve å få gått en tur de dagene jeg har tid, eller rett og slett prøve å ta meg tid!

Lykke til! :) har dessverre ikke noe motivasjonstips, siden dette er gjort litt ubevist :P

Gjest Puravida
Skrevet

Jeg har gått ned 6 cm rundt magen og 6 cm rundt livet som tilsvarer 1 kg hos meg. Brukte ca 1,5 måneder på akkurat det. Nå er planen å gå ned 1,2 kilo rent fett, altså 6,5 cm rundt magen og 5 cm rundt livet, frem til 1. August.

Krysser fingrene for at det går bra. Det som motiverer meg er å se helsescoren gå opp noen poeng for hver bodyanalyse, og tanken på hvor bra jeg kan se ut om jeg klarer å nå målet motiverer meg enormt. Jeg blir motivert av å se hvor stygg kropp jeg har nå, får alltid lyst til å trene når jeg ser på magen min.

Jeg klarte å gå ned 12 cm i alt ved å spise veldig sunn mat og kutte ut unødvendige matvarer. Var streng på kostholdet og drakk mye vann. Trente også annenhver dag. Egentlig så var ikke slanking målet, men er glad for at fettprosenten sank. Jeg veide 59,2 i starten og nå veier jeg 57, 9.

Har ikke tenkt på hvordan jeg skal holde vekten nede når jeg er ferdig, men regner med at det går naturlig siden jeg er vandt til å spise lite og velge sunne alternativer. Dog skal jeg ligge i kalorioverskudd fra 1 august om målet med reduseringen av fettprosent lykkes.

AnonymBruker
Skrevet

det som motiverer meg er at jeg ser bedre ut for hver dag som går.

Anonymous poster hash: 6bac2...31d
AnonymBruker
Skrevet

På mitt tykkeste var jeg litt over 80kg. Jeg visste jeg var tykk men fikk helt bakoversveis da jeg målte midjen og den viste 88cm. Fedme stod det med røde bokstaver på oversikten min. Det var et fint spark i baken ja... Så her var det rett og slett helse. Med diabetes, hjerte sykdommer og kreft i familien var det bare å ta seg sammen. Dette kunne ikke fortsette, og jeg var faktisk genuint redd for helsa. Jeg har hatt problemer med helsa før, og tro meg; du vet ikke å sette pris på brukbar helse før du mister den!

Jeg nådde så 70 kg. Holdte meg stabil i et par år og sverget til meg selv jeg ALDRI skulle nå 80kg igjen. Har holdt det jeg lovet meg selv,.

Jeg begynte så på etappe 2: 60kg! Dette var primært for utseendet sin skyld, og var mye vanskeligere enn da jeg gjorde det for helsa. Men nøkkelen var at jeg måtte gjøre det for meg selv, ikke for noen andre. Og tanken var hele tiden; nei, nå gjør jeg det bare. Hvorfor skulle jeg liksom ikke klare det?

Nå er jeg 59kg, og driver å bygger muskler for å få øke kaloribehovet, så jeg ikke skal legge på meg så lett igjen. Mao: jeg lager meg nye mål hele tiden. En annen ting er at jeg gjorde endringer jeg kunne leve med resten av livet. Jeg kan leve med å spise fruktsalat til kvelds i stedet for toast, jeg kan leve med å spise salat til laks i stedet for fløtepotet osv. Null stress! Samme med trim; jeg tar lett trappene fremfor heisen på jobb. Jeg står heller enn å sitte på jobb. Jeg overlever 2-4 treningsøkter i uka, særlig om jeg holder formen ved like. Da er det faktisk litt gøy å løpe!

Håper det er til hjelp TS:)

Anonymous poster hash: 251ce...331
  • Liker 1
Gjest oreokaka
Skrevet

Gått ned 1,5-2 kilo nå på 2 uker. Hvordan jeg klarte det? Jeg flyttet hjem til mor og far for sommerferien. Da er det slutt på godteri og småspising, og små posjoner til middag.

Jeg er sulten..........

Skrevet

Jeg gikk ned 17 kg på to mnd. Jeg startet av frykten for å se tre siffer på vekta og holdt oppe motivasjonen når jeg så tallene sank og form (både fysisk og psykisk) ble bedre. Har ikke rukket å se om vekta holder seg ettersom jeg ennå ikke har balansert "inntak" og "uttak" helt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 17 kg på to mnd. Jeg startet av frykten for å se tre siffer på vekta og holdt oppe motivasjonen når jeg så tallene sank og form (både fysisk og psykisk) ble bedre. Har ikke rukket å se om vekta holder seg ettersom jeg ennå ikke har balansert "inntak" og "uttak" helt.

Hvordan gjorde du det? :)

Anonymous poster hash: 36779...90b

Skrevet

Tusen takk for flotte svar i denne tråden! Setter stor pris på det, mange her inne som har lykkes gitt! Jeg skal skrive mer utfyllende svar senere i dag. Kjempefint å kunne motivere hverandre!

Går dere andre på lavkarbo? Jeg har ikke tenkt å begynne med det, jeg synes det krever for mye pes og planlegging, tror neppe jeg hadde holdt, så da...

Ps. Jeg hadde en supersunn dag i går. Da gikk jeg 1 time på tur i raskt tempo, og jeg spiste dette:

Frokost: frokostblanding med sukkerfritt syltetøy og melk. Lunsj: 2 fiberrik med Philadelphia og samme syltetøy. Middag: havregrøt (det er bra slankemat, er det ikke?)

En grei start - etter en forferdelig mathelg. Jobbet 60 timer den uka og frika helt ut på mat. Tenk at jeg spiste dette av usunne matvarer i løpet av EN helg: en pose potetgull, 200 g sjokolade, en baconpølse med brød, en bøtte med Ben & Jerrys.

Hva synes dere om det, forferdelig ikke sant? Må sies at jeg ikke pleier å skeie ut så mye, det var verre enn på lenge. Sånn går ikke an – og nå er det stopp!!

Jeg er 166 cm høy og veier 65 kilo. Vil ned til 60 kilo som er min "vanlige gamle" vekt. Egentlig gjerne 58, men det tror jeg er litt urealistisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har svart i en lignende tråd tidligere, og kopierer bare derfra.

Jeg har nådd de fleste av målene mine. Men trening er ferskvare, og når man har gått ned i vekt må man absolutt passe på kostholdet for å holde seg stabil. Så jeg slapper på ingen måte av, og lever med et ganske strikt kosthold. Heldigvis er jeg glad i å stå på kjøkkenet og lager mye skikkelig og god mat. :)

- Har gått fra 81 kg til 64 kg fra januar 2012 til juli 2012, det vil si minus 17 kg. Er 170 cm høy. Stabil vekt siden juli 2012.

- Spiser idag veldig sunt og har nesten ikke noe søtbehov lenger. Derfor spiser jeg lite søtt, aldri brus eller chips. Moderat lavkarbokosthold, lager all mat fra bunnen, forsøker å spise mye grønnsaker og fisk eller rent kjøtt. Ikke brød, pasta, poteter eller ris, men knekkebrød eller rugsprø i moderate mengder, egg, bær og alle typer grønnsaker. Spiser også meieriprodukter. Begrenser inntak av frukt.

- Lever etter prinsippet om periodisk faste. Av den enkle grunn at jeg stort sett alltid har mistrivdes med å spise tidlig. Da jeg leste litt om temaet og fant ut at det ikke er slik at det eneste saliggjørende er å spise hver tredje time i løpet av dagen, og at forbrenningen ikke går ned selvom man dropper frokosten, la jeg om konsekvent. Det har gitt meg mer energi og et mer tilfredsstillende "spisemønster". Spiser tre måltider om dagen og har spisevindu på omtrent 8 timer. Første måltid klokken 13 og siste rundt 21.

- Trener minst fem dager i uka, både spinning og styrke. Har på grunn av en skade i kneet vært uten trening noen år, men begynte igjen da jeg bestemte meg for å legge om livsstilen i januar i fjor. Har tidligere løpt masse aktivt, blant annet halvmaraton, men har ikke drevet planmessig med styrketrening. Startet i januar med diverse styrketrening i sal, spinning og gåturer. I sommerferien syklet jeg 25 km hver dag siden jeg ikke hadde tilgang til treningssenter og klarte å opprettholde formen. I fjor høst hadde jeg PT hver uke og fikk en skikkelig løft på styrketreningen min. PT anbefales på det varmeste! Da systematiserte jeg styrketreningen, og fikk rutiner som jeg forsøker å holde nå. Kjører tung styrke et par ganger pr. uke og minst en crossfit-økt pr. uke.

- Har stabil vekt på rundt 64 kg idag og fettprosent på 14-15. Målet er å holde vekten og samtidig bli litt sterkere.

Hehe, dette ble visst langt, men jeg er faktisk ganske stolt over det jeg har klart og klapper meg selv på skulderen så ofte jeg kan. Det er hardt arbeid å legge om livsstilen, og det går ikke om ikke hodet er med og man jobber med det mentale i tillegg. Familien må også støtte underveis. At jeg er glad i å trene og at guttene mine har blitt litt større og ikke trenger barnevakt når jeg skal ut på ettermiddagen lenger, hjelper også, selvom jeg merker at det er tyngre å gå ned i vekt og holde seg der nå som jeg er forbi ungdommen. ;) Jeg er forresten 41 år, har tre barn og ikke en cm med fett på magen. Så det er mulig! :)

Det som har motivert meg mest underveis er å se at det går an å endre livsstil og kroppssammensetning selvom man er godt over førti. Det er så mange på min alder som forfaller, men det er ikke nødvendig - selvom jeg synes det koster langt mer nå enn det gjorde da jeg var 25. Jeg blir også motivert av å se hva andre får til.

Anonymous poster hash: 30465...203
  • Liker 2
Skrevet

Det som motiverer meg er at jeg kommer nærmere målet om å oppnå en kropp jeg er fornøyd med selv.

Jeg har gått ned 8-9 kilo siden februar. Jeg var ikke i nærheten av å være tjukk, men var et stykke over trivselsvekt.

Jeg har oppnådd dette ved å slutte med junkfood (jeg kunne spise mcdonalds og/eller frossenpizza hver dag), droppe snacks og øl hver eneste fredag og lørdag, samt begynne å trene regelmessig igjen.

Fremdeles har jeg planer om å ned 5-6 kilo til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...