Gjest Res Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Skal eller skal ikke bli med på skoleavsluttning? Stebarn har snart avsluttning og min mann insisterer på at jeg skal delta på avsluttningen for vårt stebarns skyld. Jeg synes det er mest for foreldre og har ikke behov for å troppe opp på avsluttningen, samtidig som jeg ikke vil såre stebarnet vårt ved å utebli. Vi har et godt forhold og jeg er mamma til stebarns søsken som forguder hverandre. Jeg synes situasjonen er ubehagelig for egen del, som om jeg presser meg på et sted jeg ikke hører hjemme, og jeg vil helst bli hjemme. Har deltatt på større ting på skolen, men nå er det klasseavsluttning. Stebarns mor har tidligere ikke hatt noe imot at jeg har deltatt, vi har sjekket med hun først, men jeg har kun gjort det for stebarns skyld. Nå tenker jeg at stebarn er happy uansett så lenge mor og far er der, og jeg kan slippe å føle meg som en teit påtrenger. Win - win... eller? Hvordan forklare ubehaget for mannen min? Er det ikke helt ok å bli hjemme?
SemperFi Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Hvor gammel er ungen? Dere kan eventuelt spør ungen om h*n vil at du skal møte opp.
Amens Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Nå har ikke jeg unger og det har ikke min mann heller så jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen din, men litt kan jeg. Når jeg var liten så var det som regel min bestemor som var med slikt. Pappa bor på andre siden av landet og mamma jobbet vakt. Jeg hadde aldri inntrykk av at dette var noe problem. Nå var alle i bygda kjent med vår situasjon så kan gjerne ha vært derfor. Noe mer enn dette kan jeg desverre ikke bidra med her, men jeg tror nok det er mulig å finne en minnelig løsning på dette.
Gjest Blancha Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Skal eller skal ikke bli med på skoleavsluttning? Stebarn har snart avsluttning og min mann insisterer på at jeg skal delta på avsluttningen for vårt stebarns skyld. Jeg synes det er mest for foreldre og har ikke behov for å troppe opp på avsluttningen, samtidig som jeg ikke vil såre stebarnet vårt ved å utebli. Vi har et godt forhold og jeg er mamma til stebarns søsken som forguder hverandre. Jeg synes situasjonen er ubehagelig for egen del, som om jeg presser meg på et sted jeg ikke hører hjemme, og jeg vil helst bli hjemme. Har deltatt på større ting på skolen, men nå er det klasseavsluttning. Stebarns mor har tidligere ikke hatt noe imot at jeg har deltatt, vi har sjekket med hun først, men jeg har kun gjort det for stebarns skyld. Nå tenker jeg at stebarn er happy uansett så lenge mor og far er der, og jeg kan slippe å føle meg som en teit påtrenger. Win - win... eller? Hvordan forklare ubehaget for mannen min? Er det ikke helt ok å bli hjemme? Jeg syns du skulle bli hjemme, du har ikke noe markeringsbehov, og begge foreldre er til stede. Syns det blir for hysterisk om man skal bli med på alt og være overalt bare fordi man skal markere for barnet at "alt er greit". Ta det med ro, slapp av og bli hjemme.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Hvis mor er helt avslappet med dette (ergo ingen drama om du kommer) og barnet ønsker deg der og skolen ikke har begrensninger på hvor mange som kan komme for hver elev så synes jeg du skal gå. Et par timer med ubehag veies opp av at barnet opplever at h*n er en del av en stor og lykkelig familie. Men om barnet er likegyldig og/eller mor lager drama og/eller skolen ønsker å begrense antall voksne pr elev pga plassmangel så blir du hjemme. Hilsen stemor som selv følger "reglene" listet opp her Anonymous poster hash: 6c716...b55 7
SemperFi Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 Jeg syns du skulle bli hjemme, du har ikke noe markeringsbehov, og begge foreldre er til stede. Syns det blir for hysterisk om man skal bli med på alt og være overalt bare fordi man skal markere for barnet at "alt er greit". Ta det med ro, slapp av og bli hjemme. Det er vell mer enn markeringsbehov som det er snakk om. Hva om barnet ønsker at hun skal møte opp? Sett egoismen på siden, og hør med barnet hva h*n vil. 1
Gjest Tråd_starter Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Takk Blancha og andre for svar. Tror det blir hyggelig uansett for stebarn. Spør vi vil stebarn si at jeg skal bli med, han ser det som naturlig. Samtidig ønsker jeg ikke å spørre fordi da kan han føle at noe er galt, eller rart. Vi har et avslappet forhold til ting, inviterer stemor til oss på 17 mai osv. Så dette handler mest om mitt (egoistiske) behov. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at noen foreldre kanskje synes jeg presser meg på, for det ville være så trist. Samtidig tenker jeg at det sikkert er deilig for stebarns mor at jeg ikke er med på alle slike ting, det hadde jeg syntes hvis det var meg.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 Det er vell mer enn markeringsbehov som det er snakk om. Hva om barnet ønsker at hun skal møte opp? Sett egoismen på siden, og hør med barnet hva h*n vil. Men da er det vel kanskje faren som bør spørre barnet?
Kira-delta Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Dette handler ikke om deg, det er en markering hvor barnet er hovedfokuset. Jeg syns du bør dra dit, og vise barnet at du er interessert i å vite hva som har skjedd, hva som skal skje på skoleavslutningen. Du trenger ikke tenke på hva alle andre kommer til å tenke, det er en håpløs ond sirkel. Tenk på hva som er best for barnet. 3
SemperFi Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 Men da er det vel kanskje faren som bør spørre barnet? Ja, og det skal ikke være så vanskelig.
hjärterdam Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Ville latt dette være opp til barnet. Men også som noen nevnte la en av foreldrene spørre barnet.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Synes det ser ut som du stiller godt opp for stebarn ellers i året, så hvis du føler for å bli hjemme av egoistiske grunner så synes jeg det er helt greit:-) Jeg er med på noe av det som skjer, men ikke alltid. Kan ikke være sånn at vi må stille opp på alt, selv om kanskje stebarn vil ha alle rundt seg. Uansett, bare si det til barnefar at denne gangen blir du hjemme! Anonymous poster hash: 7d234...ac5
Løvetanten Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Stefar til mine barn blir med på alt mulig med unntak av foreldremøter... 1
Gjest Blancha Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 Takk Blancha og andre for svar. Tror det blir hyggelig uansett for stebarn. Spør vi vil stebarn si at jeg skal bli med, han ser det som naturlig. Samtidig ønsker jeg ikke å spørre fordi da kan han føle at noe er galt, eller rart. Vi har et avslappet forhold til ting, inviterer stemor til oss på 17 mai osv. Så dette handler mest om mitt (egoistiske) behov. Jeg synes det er ubehagelig å tenke på at noen foreldre kanskje synes jeg presser meg på, for det ville være så trist. Samtidig tenker jeg at det sikkert er deilig for stebarns mor at jeg ikke er med på alle slike ting, det hadde jeg syntes hvis det var meg. Selvfølgelig vil det være fint for han uansett, han har begge foreldrene der:) Spør du han, vil han sikkert si at du skal bli med, spør du han om onkel, bestefar, alle søsken, bestemor, tante, naboen og moren din skal være med vil han sikkert si ja til det også. Det er et barn!!! De er oftest ganske snille og sosiale av seg. Og liker oppmerksomhet. Men det er vi voksne som skal ta ansvar og bestemme. Jeg hadde også tenkt det var deilig om "bonusmamma" ikke var med alltid på alt som hadde med mine barn å gjøre om jeg var "bio"mamma. Og syns også at det virker litt anstrengt og overdrevent om man alltid skal være med på alt. Det er jo ikke sånn at du er stemor i ordets opprinnelige forstand, før var jo dette et ord for når barna hadde mistet sin mor, at hun var død, og far giftet seg med en ny.Da ble det jo en helt annen situasjon og ansvar. I dag er jo de fleste "stemødre" den nye dama til pappa, da moren i de fleste tilfeller lever i beste velgående.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Jeg er selv stemor og har ikke tenkt meg på skoleavsluttningen til stesønnen min. Har sagt til faren at han får passe på at han ikke blir satt opp på skift når den avslutningen er og gå selv. Stesønnen min er hos oss den uken avslutningen er og far har da ansvaret for å ta med mat og kaffi. Tror nok at det kan bli litt mas om jeg kan lage noe mat han kan ta med, men har ikke tenkt å tilby meg først . Noe må han få prøve å ordne med selv uten at jeg skal ta det overordnede ansvaret alle steder. Jeg har egne barn og felles barn som har sine avslutninger og dem går jeg på og krev heller ikke at stefar/far er med på alle avslutninger. Jeg går på tre stk. avsluttninger med mine barn så får han gå alene på den ene avslutningen.
Sueno Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 det er ikke lett å ta en avgjørelse på slike ting. selv er jeg " stepappa " til to, men jeg er ikke stepappa, fordi dem har jo sin pappa i beste velgående. Så jeg er meg, og har to bonusbarn. slik ser jeg det. Vi er en familie med sunne gode verdier, og er galde i hverandre alle sammen. Når barna er hos oss er det vi voksne som bestemmer, og vi har begge noe å si. Slik det er i en familie med voksne og barn. Når de er hos faren er den han og hans samboer som bestemmer. Jeg har selv vært med på det meste utenom foreldremøter. I disse dager er det jo avslutninger i forskjellige ting. fra skole til idrett. Jeg går på disse som en del av familien. Det er klart jeg av og til føler meg litt i veien, fordi jeg lurer på hva andre tenker. Om jeg er en belastning etc ... men jeg vil ikke la tankene styre meg den veien. Barna vil at jeg skal være med, min kjære vil det samme. Og jeg koser meg, og føler meg priviligert over å få lov å ta del i livene deres. Jeg er tross alt kjempe glad i dem selv om jeg ikke er biologisk knyttet til dem. Jeg synes du skal gjøre hva du føler selv. hva som blir riktig for dere samlet. uansett, riktig god sommer ps har skrevet et innlegg om rollen som tidligere het stefar eller stemor. Jeg har kalt det for Bonusbarn. Kan følge linken i signaturen min. 2
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 Dette kommer mye ann på hva forhold det er mellom foreldrene og om farens eller morens kjæreste er en del av årsaken til brudd(=vonde følelser) i vårt tilfelle er det uaktuelt at far til mine skal ha med sin kjæreste. vi har en skriftlig avtale om at nye partnere ikke skal delta på arr. der det er naturlig at begge foreldrene deltar.
estrella Skrevet 11. juni 2013 #18 Skrevet 11. juni 2013 Min stemor har alltid deltatt på alt av slike ting etter at hun kom inn i livet mitt/vårt. Jeg var ni år gammel når hun og pappa flyttet i lag, så hun deltok på blant annet avslutningen i tiende klasse og alt av slike ting. Det eneste vi ikke har hatt "felles" er bursdager, den er blitt feiret to ganger (tre) ganger hvert år, et hos pappa og stemor, et hos mamma og stefar og et med venner. Jeg kunne aldri sett for meg at hun ikke ble med på slike ting, hun er kanskje "fars nye kone", men hun både var og er en viktig person i mitt liv, så det ville vært for min del veldig trist hvis hun ikke ønsket å delta i slike begivenheter. Det har riktignok aldri vært noe særlig fantastisk flott vennskap mellom mine foreldre etter skilsmissen når jeg var lita, men de har alltid klart å oppføre seg foran oss, selv om det kan ha vært kunstig for mamma og stemor i samme selskap, men sånn er det når de som voksne går fra hverandre og får nye partnere som betyr mye for barna. Da får de svelge noen kameler og oppføre seg som voksne, slik at barna har det bra. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #19 Skrevet 11. juni 2013 Her er det omtrent like selvfølgelig at vi steforeldrene er med på avslutninger som foreldrene. Vi er jo tross alt far og mors nye samboere og en del av familien. Er vel noe annet om man ikke bor sammen og ikke har så mye med barna å gjøre. Aldri oppstått noe problem der. Både jeg, far og mor bidro også da klassen til barnet hadde ansvaret for 17. mai.Anonymous poster hash: 4e7c1...421
Katniss Skrevet 11. juni 2013 #20 Skrevet 11. juni 2013 Sånn du skisserer med at mor kommer godt overens med deg, du har vært inni barnets liv i mange år, du deltar aktivt i daglivet til ungen så syns jeg du skal gå på avslutning hvis du har lyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå