Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg sliter en del med oppblåst mage. Det ser ut som jeg er høygravid... Resten av kroppen er sånn passe. Jeg er 1.67 høy, og veier 64 kilo, er det over normalt? Syns alle er så voldsomt mye tynnere etter hva jeg leser på forumet...

Uasnett; jeg promper helt utrolig mye. Jeg har ikke vondt i magen eller noe, det er bare det at det er masse luft og veldig oppblåst mage.

Har noen noen tips eller råd til hva jeg kan gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Men om jeg kutter ut brød, poteter og ris/pasta forsvinner det helt, og jeg er aldri oppblåst eller har luft i magen :)

Anonymous poster hash: f11c0...090
  • Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg spiser omtrent aldri noe av det, men magen er fortsatt like oppblåst :klo: Jeg spiser noe smoothie da, med jordbær, bringebær, blåbær og yogurt uten sukker... Kan man få oppblåst mage av det? Syns å huske at jeg hadde oppblåst mage før det også... Lurer på om det finnes noe som kan "få det bort" :-S

Gjest Spirula
Skrevet

Minifom og idoform fungerer veldig bra på meg.

Skrevet

Mitt tips er å ikke spise seg for mett. Jeg blir fryktelig oppblåst hvis jeg spiser meg stappmett, eller alt for tung mat. Andre ting som kan gjøre at magen slår seg vrang er knekkebrød, krem og andre "rene" melkeprodukter, løk, sterk mat, og ikke minst er stress en stor påvirkning. Hvis jeg er stressa slår magen seg helt vrang.

Sjekk om du har laktoseintoleranse (gjøres med en blodprøve hos legen).

AnonymBruker
Skrevet

Oppblåsthet har vel som regel med kosthold å gjøre. Finn ut hva du ikke tåler, og kutt det ut, istedetfor å kjøre i deg piller.

Og å lure på om 167 cm og 64 kg er normalt er helt fjernt. Klarer du ikke selv å se i speilet at du ikke er feit, eller på gata at folk flest er i samme vektklasse som deg selv? :klo: De som svarer i vektrelaterte tråder her inne er gjerne de tynneste, de som er stolte av sin lave vekt. Normalvektige og over svarer sjeldnere.

Anonymous poster hash: fe247...b6e
Gjest Spirula
Skrevet (endret)

Oppblåsthet har vel som regel med kosthold å gjøre. Finn ut hva du ikke tåler, og kutt det ut, istedetfor å kjøre i deg piller.

Anonymous poster hash: fe247...b6e

Ubalanse i bakteriefloraen er en vanlig årsak til oppblåsthet, og Yougurt, Biola,(eller Idoform) anbefales på daglig basis.

Idoform er melkesyrebakterier på lik linje som de man finner i Yoghurt og Biola, og er et kjempeflott alternativ for de som av en eller annen grunn ikke kan få i seg det gjennom syrnede melkeprodukter.

Jeg kan derfor ikke se at det er å "kjøre i seg piller".

For mye fiber er også en grunn til oppblåsthet. (Ofte på grunn av grønnsaker, frukt og bær)

Kål, løk, erter, bønner er vanlige "luftdannende" matvarer.

Å spise for raskt, drikke kullsyreholdige drikker, tygge tyggegummi er enda flere grunner til oppblåsthet.

Mot alt dette kan minifom hjelpe.

Oppblåsthet behøver ikke komme av matintoleranser, selv om det i noen tilfeller er slik.

Endret av Spirula
  • Liker 1
Skrevet

Hvor ofte spiser du?

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Her var det mange gode råd jeg skal ta med meg videre :)

Jeg spiser mye rå grønnsaker, gulerøtter og brokkoli. Bær, og litt løk og bønner. Men lite frukt. Og hver dag drikker jeg et glass med en halv teskje cayennepepper og sitron (skal rense..) Og tyggegummi går det masse av. Jeg spiser meg ikke stappmett, og jeg spiser ofte. Spiser av og til havregrøt med vann og soyamelk. Jeg har ikke lyst til å kutte ned på noe av dette :-( Men det hørtes lurt ut da du nevner alle disse tingene som kan gi oppblåst mage. Skal prøve med miniform også :)

Skrevet (endret)

Ting som kan gi deg oppblåst mage:

-tyggegummien (stor synder!)

-rå grønnsaker.

-soya

Hvorfor du drikker cayennepepper er et mysterium for meg, men at det skal rense noe tror jeg ikke du skal håpe på. Kroppen er selvrensende, så verken cayenne eller sitron gjør noe fra eller til (med mindre du synes det smaker godt).

Rå grønnsaker er fiberrikt, og nedbrytningen kan gi mye luft. Godt kokte grønnsaker kan tolereres bedre.

Tyggegummi trigger luft i magen både fordi du svelger luft når du tygger samt innholdet av kunstige søtestoffer. Soya kan gi mageplager hos de fleste siden soya ikke tolereres spesielt godt med mindre det er fermentert. Soyamelk er ikke det.

Minifom er en silikonforbindelse som bryter oveflatespenningen på luftboblene i systemet. Det gjør ingenting med årsaken, men sørger kanskje for at prompen lettere og fortere kommer ut der den skal ;)

Endret av Løvetanten
  • Liker 1
Gjest Sengaia
Skrevet

Takk for svar!!

Nå er det visst mye jeg kan gjøre :)

Gjest Sengaia
Skrevet

Løvetanten: vet du om havremelk er bedre enn soyamelk? :-)

Skrevet

Jeg har blitt mye mindre oppblåst etter at jeg tok en kostholdstest (blodprøve) som avdekket hvilke matvarer jeg bør holde meg unna.

Gjest Sengaia
Skrevet

Takk, da skal jeg jammen få gjort det også :)

Skrevet

Løvetanten: vet du om havremelk er bedre enn soyamelk? :-)

Jeg ville personlig brukt rismelk eller mandelmelk.

Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg finner ikke rismelk på butikken som er "ren", -det er tilsatt solsikkeolje, sukker, osv...

Gjest SweetSunshine
Skrevet

Finn ut av hva du ikke tåler av matvarer. Det er det viktigste, synes jeg. Feks fungerer gluten nesten som en luftpumpe for meg. Tips: Litt lett jogging/rask gange har hjulpet meg hvis jeg har vært litt oppblåst.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er 167 og veier 53 kilo. Sleit MYE med oppblåsthet. Magen er faktisk 11 cm større når den er oppblåst enn når den er normal.

Jeg bestemte meg for å skrive kostholdsdagbok i 30 dager. Jeg skrev ned nøyaktig hva jeg hadde spist og målte magen morgen og kveld. Telte ikke kcal eller karbohydrater. Loggførte også om jeg bevegde meg.

Mine resultater var:

-Oppblåst av alle typer godteri

-Oppblåst av kaker og bakverk

-Ekstremt oppblåst av øl

-Oppblåst av stress

-Oppblåst av läkerol og andre drops

-Oppblåst av pizza, pasta, brød osv i store posjoner

-Oppblåst av å sitte lenge stille, spesielt i bil!

-oppblåst av visse typer bønner

Så anbefaler deg å skrive en slik dagbok og så se hva du reagerer på.

Gjest Sengaia
Skrevet

Tusen takk for alle svar dere! Masse tips og råd jeg skal bruke nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...