Gå til innhold

Ulemper med fastrente i lånekassen?

Poeten

Anbefalte innlegg

Finnes det noen ulemper med fastrente i lånekassen?

Jeg har ikke bundet rentene mine ennå. Står igjen med knappe 200 000,- - har akkurat kjøpt leilighet - og vurderer nå å binde renten for fem år for å skape litt forutsigbarhet. Rentene har vært stabile lenge nå, og når fastrenten plutselig gikk ned igjen - tenkte jeg å hoppe på. Burde man heller binde for ti år? Forskjellen mellom 5 og 10 år er jo ganske stor...

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ulempen er jo at renten plutselig kan bli veldig lav, og da er man forsatt bundet til den renten man bandt seg til.

Fastrenten hos lånekassen er jo relativt lav nå. Jeg bandt min på 2,7 , trooor jeg for noen dager siden (5 års binding). Mannen min bandt sin for 4 år siden, og han har over 3. Jeg har dog høyere lån enn deg (over 400 000)

Det positive med fastrente er jo at den ikke vil bli påvirket av høy rente (plutselig er den 4-5)

Anonymous poster hash: fc63f...d77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Galactica

Vil du ha forutsigbarhet binder du renten nå. Dersom du kan leve med at renta går opp så lar du være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil dere si den for tre år er ganske lav nå? 2,28? Jeg er litt usikker på om jeg skal binde den, men det kan jo være en fordel da man får litt forutsigbarhet :)

Anonymous poster hash: 45bd1...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bandt min i går for tre år. Blir den lavere, så blir den det. Er greit med en viss forutsigbarhet syntes jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har ikke bundet renta på huslånet, så jeg bandt lånekasselånet for 10 år, bare for å ha ett lån som er helt forutsigbart. Jeg kommer uansett ikke til å betale ned før all annen gjeld er borte, nå trenger jeg ikke tenke mer på det annet enn å sørge for at det står penger på konto når det går ut (betaler hver mnd).

Anonymous poster hash: 4f329...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celebi

Det største problemet er hvis du får lyst til å betale ned hele lånet før tiden. Du vil da være pliktig til å betale alle rentene Lånekassen skulle hatt av deg, selv om du låner i mye kortere tid enn planlagt.

Jeg betaler raskt ned på lånet mitt og følger ikke betalingsplanen. Fastrente ville derfor blitt et stort pengesluk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler raskt ned på lånet mitt og følger ikke betalingsplanen.

Kan jeg spørre hvorfor? Har du ikke andre lån?

For min egen del ville jeg ikke betalt ned studielånet raskere enn nødvendig uansett. Det absolutt mest gunstige lånet man kan ha, og man har jo også høyere rente på sparekonto de fleste steder enn den flytende lånerenten i lånekassen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det største problemet er hvis du får lyst til å betale ned hele lånet før tiden. Du vil da være pliktig til å betale alle rentene Lånekassen skulle hatt av deg, selv om du låner i mye kortere tid enn planlagt.

Jeg betaler raskt ned på lånet mitt og følger ikke betalingsplanen. Fastrente ville derfor blitt et stort pengesluk for meg.

Er du sikker på det? Fordi jeg har prøvd kalkulatoren med forskjellige nedbetalings perioder, og når jeg skriver raskere periode, står mindre i renter enn med vanlig betalingsplan...

Ellers må man kanskje avtale det før om man ønsker en raskere nedbetaling?

Anonymous poster hash: edef1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celebi

Kan jeg spørre hvorfor? Har du ikke andre lån?

For min egen del ville jeg ikke betalt ned studielånet raskere enn nødvendig uansett. Det absolutt mest gunstige lånet man kan ha, og man har jo også høyere rente på sparekonto de fleste steder enn den flytende lånerenten i lånekassen.

Jeg har ingen andre lån, og dersom jeg trenger lån vil jeg kunne låne til lavere rente enn det Lånekassen gir.

AB #10: Det kan virke som du blander sammen det å betale ned raskere enn nedbetalingsplanen sier, med det å sette opp en ny betalingsplan. Ja, du kan alltids avtale kortere nedbetalingstid før du binder renten, men renten kan ikke bindes om det gjenstår mindre enn tre år. Jeg har ikke endret min nedbetalingsplan. Selv om jeg får en regning på 6.000 kr velger jeg å betale for eksempel 15.000. Nedbetalingsplanen viser bare et minimum av det man må betale.

Du kan lese mer om dette her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/Ekstra-innbetaling/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogkar

Jeg tror det er fornuftig nok å binde renten nå. Det er gode sjanser for at den går ytterligere ned, men det å binde renten handler om forutsigbarhet (som du sa selv) og om du ikke binder den nå så er det ikke forutsigbart. Du sier du synes det er god rente på 3 år nå - ja, da binder du. Da nytter det ikke å sture over at renten går litt mer ned. Eller så venter du en eller to mnd til og sjanser på en enda bedre rente.

Selv venter jeg en eller to mnd til. Jeg har troa, pluss at jeg liker å gamble og gjøre gode deals :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen andre lån, og dersom jeg trenger lån vil jeg kunne låne til lavere rente enn det Lånekassen gir.

AB #10: Det kan virke som du blander sammen det å betale ned raskere enn nedbetalingsplanen sier, med det å sette opp en ny betalingsplan. Ja, du kan alltids avtale kortere nedbetalingstid før du binder renten, men renten kan ikke bindes om det gjenstår mindre enn tre år. Jeg har ikke endret min nedbetalingsplan. Selv om jeg får en regning på 6.000 kr velger jeg å betale for eksempel 15.000. Nedbetalingsplanen viser bare et minimum av det man må betale.

Du kan lese mer om dette her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/Ekstra-innbetaling/

Jeg har nok blandet alt sammen, hihi. Takk! :)

Anonymous poster hash: edef1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men da bør du jo ta opp lån det andre stedet og betale ned lånekassen-gjelden umiddelbart.

Det mest lønnsomme ellers da er selvsagt å ta opp masse lån som du egentlig ikke trenger og utnytte arbitrasjemuligheten gjennom å sette på sparekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...