Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har bestilt oss tur til Warszawa i slutten av juli, og trenger noen reisetips! Hva er det egentlig å se og gjøre der? Har googlet litt, men da kommer det mest opp sånne typiske turist ting som dyrehage og gamlebyen. Er det noen som har noen skikkelig spennende tips!? :bolledeig:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke akkurat noen spennende tips, men Warszawa er en veldig fin by å bare rusle rundt i. Gamlebyen er et must, selvsagt, men i og med at gamlebyen er rekonstruert (ble helt ødelagt under siste verdenskrig) så ble jeg mindre fascinert av den enn av andre gamlebyer jeg har vært i.

Er dere ute på rusletur så få med dere "aktivitetsparken" nedenfor gamlebyen. Fontenenaleggene der er et syn verdt. I gamlebyen kan dere også få med dere huset der Madame Curie bodde i sine første leveår.

Selv likte jeg også rusleturen opp Krakowskie Przedmiescie (håper jeg fikk med meg noenlunde alle stavelser der) og Nowy Swiat. Sjekk ut Kopernikusminnesmerket - han sitter midt inne i solsystemet :ler: .

Får dere lyst til å bedrive shopping, så kan kjøpesenteret Arkadia anbefales, og dere finner mange hyggelige små butikker i sidegatene ut fra Nowy Swiat.

PS: Piroger anbefales ikke (unnskyld alle polakker, men det ble for mektig for meg i allfall)

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiste på Dom Polski, det var fantastisk. Vi hadde også en veldig god middag, ca 5 min gang fra Westin Warsaw, men husker ikke hva det het der. Men spør personalet der. De anbefalte den alle sammen, alle gangene vi spurte =)



Anonymous poster hash: 74588...64b
Skrevet

Har ikke akkurat noen spennende tips, men Warszawa er en veldig fin by å bare rusle rundt i. Gamlebyen er et must, selvsagt, men i og med at gamlebyen er rekonstruert (ble helt ødelagt under siste verdenskrig) så ble jeg mindre fascinert av den enn av andre gamlebyer jeg har vært i.

Er dere ute på rusletur så få med dere "aktivitetsparken" nedenfor gamlebyen. Fontenenaleggene der er et syn verdt. I gamlebyen kan dere også få med dere huset der Madame Curie bodde i sine første leveår.

Selv likte jeg også rusleturen opp Krakowskie Przedmiescie (håper jeg fikk med meg noenlunde alle stavelser der) og Nowy Swiat. Sjekk ut Kopernikusminnesmerket - han sitter midt inne i solsystemet :ler: .

Får dere lyst til å bedrive shopping, så kan kjøpesenteret Arkadia anbefales, og dere finner mange hyggelige små butikker i sidegatene ut fra Nowy Swiat.

PS: Piroger anbefales ikke (unnskyld alle polakker, men det ble for mektig for meg i allfall)

Takk for tips!! :) Gamlebyen skal desidert besøkes ja, den ser jo veldig fin og fargerik ut. Er det lange avstander mellom de forskjellige "attraksjonene", eller er det gåavstander? Shopping blir det nok, hehe! Har lest en del om de forskjellige kjøpesentrene rundt om kring, og det ser jo riktig lovende ut! Har også sett noen parker jeg tror jeg må besøke. GLEDER MEG! :danse:

Skrevet

Vi spiste på Dom Polski, det var fantastisk. Vi hadde også en veldig god middag, ca 5 min gang fra Westin Warsaw, men husker ikke hva det het der. Men spør personalet der. De anbefalte den alle sammen, alle gangene vi spurte =)

Anonymous poster hash: 74588...64b

Åh, takk for restauranttips! Taes imot med store smil!! :danse:

Skrevet

Takk for tips!! :) Gamlebyen skal desidert besøkes ja, den ser jo veldig fin og fargerik ut. Er det lange avstander mellom de forskjellige "attraksjonene", eller er det gåavstander? Shopping blir det nok, hehe! Har lest en del om de forskjellige kjøpesentrene rundt om kring, og det ser jo riktig lovende ut! Har også sett noen parker jeg tror jeg må besøke. GLEDER MEG! :danse:

Neida, det er ikke lange avstander i den ruta jeg har beskrevet i allfall. Den lengste marsjen var i grunnen fra hotellet og inn til gamlebyen, samt fra Arkadia og tilbake til hotellet. Men vi kunne sikkert tatt buss inn til gamlebyen og trikk hjem fra Arkadia. (Vi bodde forøvrig i strøket ved Hilton, så vi kunne sikkert bodd nærmere severdighetene, men vi fant et bra leilighetshotell til en billig penge der så vi slo til.

Anbefaler gode sko, for det er en del brolegning å forsere ;) Parken ved "Den ukjente soldats grav" kan anbefales for en pustepause. Jeg fikk aldri med meg hva den het. Der er det skyggefullt og ganske rolig selv om det ligger nesten midt i byen. Flott fontene der også, forresten.

Forresten, en liten severdighet til som dere bør koste på dere, er å gå innom kirken der Chopins hjerte ligger begravet. Han insisterte på at hjertet hans skulle begraves i hans hjemby, og slik ble det. Selv ligger han på Père Lachaise kirkegården i Paris. Hjertet ligger i en søyle inne i selve kirken. Kirken ligger like i nærheten av det før omtalte Kopernikusmonumentet, og for så vidt også nær familien Chopins salonger, så han havnet virkelig nær hjemtraktene.

Skrevet

Ta gjerne en tur innom den store parken som heter Lazienki eller noe sånt. Ligger litt utenfor gamlebyen-området (en time å gå, kanskje?), men går fort med taxi. Stor og flott park med masse områder å bare vandre og slappe av i, en del flotte bygninger - blant annet et slott som ser ut som det flyter på elva (kalles Palace on the Water el noe sånt). Veldig populær blant de lokale.

Skrevet

Har ikke akkurat noen spennende tips, men Warszawa er en veldig fin by å bare rusle rundt i. Gamlebyen er et must, selvsagt, men i og med at gamlebyen er rekonstruert (ble helt ødelagt under siste verdenskrig) så ble jeg mindre fascinert av den enn av andre gamlebyer jeg har vært i.

Er dere ute på rusletur så få med dere "aktivitetsparken" nedenfor gamlebyen. Fontenenaleggene der er et syn verdt. I gamlebyen kan dere også få med dere huset der Madame Curie bodde i sine første leveår.

Selv likte jeg også rusleturen opp Krakowskie Przedmiescie (håper jeg fikk med meg noenlunde alle stavelser der) og Nowy Swiat. Sjekk ut Kopernikusminnesmerket - han sitter midt inne i solsystemet :ler: .

Får dere lyst til å bedrive shopping, så kan kjøpesenteret Arkadia anbefales, og dere finner mange hyggelige små butikker i sidegatene ut fra Nowy Swiat.

PS: Piroger anbefales ikke (unnskyld alle polakker, men det ble for mektig for meg i allfall)

Faren min er polakk, og vi har vært i Warszawa ett par ganger som "turister". Er egentlig veldig enig med mye av det Cata sier her, at det er herlig å bare rusle rundt i byen og titte. Og ellers husker jeg veldig godt turen til Arkadia, det var Polens største shoppingsenter på den tiden vi var der!

Ellers anbefaler jeg å titte innom ett marked om du kommer over ett, det kan være veldig morsomt å rusle rundt der og titte.

Ellers er en av de mest storslåtte minnene mine fra turer til Polen de gangene vi har vært og sett på gamle slott, og jeg mener å huske at vi var ved ett sånt ett under en av turene våre til Warszawa, men jeg kan ikke huske hva det heter. Jeg var vel max 16 år gammel sist jeg var der. Det er mange år siden nå, men disse tingene er de jeg husker best.

Og til deg Cata: Pierogi er noe av det beste min babcia i Polen kan lage til meg! Og da tenker jeg på pierogi med jordbær eller plommer med en sånn søt rømme/creme fraiche lignende saus, jeg får vann i munnen bare av å tenke på det! Men stekt pierogi med bigos er også godt. Og ingen av delene er spesielt mektige :)

Skrevet

Og til deg Cata: Pierogi er noe av det beste min babcia i Polen kan lage til meg! Og da tenker jeg på pierogi med jordbær eller plommer med en sånn søt rømme/creme fraiche lignende saus, jeg får vann i munnen bare av å tenke på det! Men stekt pierogi med bigos er også godt. Og ingen av delene er spesielt mektige :)

I så fall skulle jeg heller smakt hennes ;) . De vi fikk på en restaurant var "vasne", ganske fete og inneholdt henholdsvis kål av noe slag og kvernet kjøtt. Virket som de var kokt og ikke stekt. Syntes liksom ikke de smakte noe som helst, de bare fylte opp (og det gjorde de veldig fort). Ble rett og slett skuffet, jeg hadde ventet noe mer smaksrikt. Muligens var vi bare uheldige med spisestedet. Din babcias variant med jordbær høres veldig mye mer fristende ut.

Må forresten skryte av en rent praktisk ting også. Det var fantastisk lett å leve "på kredittkort" i Warszawa. At hoteller og litt større kjøpesentre aksepterer det, hadde jeg selvsagt ventet, men at "nær-super'n" på hjørnet tok MasterCard bare vi skulle inn og kjøpe en is, det var imponerende. De eneste rede pengene vi brukte på 3 dagers tur var 5 Zloty pr. snute for å ta buss fra flyplassen og inn til sentrum, og de Zlotyene hadde jeg tilfeldigvis liggende fra en tidligere tur til Krakow for noen år siden. Slapp vekslingsgebyr der, gitt.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke akkurat noen spennende tips, men Warszawa er en veldig fin by å bare rusle rundt i. Gamlebyen er et must, selvsagt, men i og med at gamlebyen er rekonstruert (ble helt ødelagt under siste verdenskrig) så ble jeg mindre fascinert av den enn av andre gamlebyer jeg har vært i.

Jeg ble mer fascinert av den, nettopp av denne grunnen. Veldig imponerende hvordan de har klart å rekonstruere den. Kan ellers anbefale Uprising museum (vet ikke om det heter noe på norsk, men google 1944). Og Chopin-museet var også interessant.

Anonymous poster hash: 2464a...a76

Skrevet

I så fall skulle jeg heller smakt hennes ;) . De vi fikk på en restaurant var "vasne", ganske fete og inneholdt henholdsvis kål av noe slag og kvernet kjøtt. Virket som de var kokt og ikke stekt. Syntes liksom ikke de smakte noe som helst, de bare fylte opp (og det gjorde de veldig fort). Ble rett og slett skuffet, jeg hadde ventet noe mer smaksrikt. Muligens var vi bare uheldige med spisestedet. Din babcias variant med jordbær høres veldig mye mer fristende ut.

Må forresten skryte av en rent praktisk ting også. Det var fantastisk lett å leve "på kredittkort" i Warszawa. At hoteller og litt større kjøpesentre aksepterer det, hadde jeg selvsagt ventet, men at "nær-super'n" på hjørnet tok MasterCard bare vi skulle inn og kjøpe en is, det var imponerende. De eneste rede pengene vi brukte på 3 dagers tur var 5 Zloty pr. snute for å ta buss fra flyplassen og inn til sentrum, og de Zlotyene hadde jeg tilfeldigvis liggende fra en tidligere tur til Krakow for noen år siden. Slapp vekslingsgebyr der, gitt.

Bigos er for så vidt kål og kjøtt :P Jeg har aldri spist det ute på byen i Polen, bare hjemmelagd, så jeg kan ikke svare for hvordan det smaker da. Men hjemmelaget bigos er utrolig godt bare som den er med kål og masse forskjellige typer kjøtt. Pierogi blir jo alltid kokt når man lager de, men når det er snakk om middags pierogi(med f.eks, bigos) er det utrolig godt om man steker de opp senere(om de f.eks. har ligget i fryseren). Og det er veldig smaksrikt :) Men pierogi med frukt er desidert best!

Ellers anbefaler jeg veldig flaki til den som tør å prøve! Det har jeg bare spist ute på byen og aldri hjemmelagd, men det smaker utrolig godt! Jeg syns polakker er veldig flinke med mat, og pølser spesielt! Potetpølse, blodpølse, og egentlig alle andre pølser som finns!

Jeg skal til Polen om en måned, gleder meg som en liten unge, har ikke vært der på fire år! Unnskyld, nå kupper jeg tråden, mat er noe av det jeg gleder meg mest til med å reise til Polen! :P

Skrevet

Har lest at Warsava ligger på delt 3 plass sammen med Brussel i en kåring av Europas kjedeligste "storbyer". Oslo kom verst ut med Zurich på andre plass.

Hvis du dog bor i Oslo, så er det 2 plasseringer bedre uansett :)

Byen er mye større en Oslo, så du finner sikkrt noe intressant i all den grå arkitekturen og sure folka :)

  • Liker 1
Skrevet

Arkitekturen er da ikke grå? Dvs. det finnes jo noe av det også som i alle andre storbyer, men mye ny og spennende arkitektur også - og noe av det eldre, finere slaget.

Vi møtte forøvrig bare blide og hyggelige mennesker ;)

Skrevet

Åh, tusen takk til alle for supre tips!!! :) Gleder meg masse, bare 49 dager igjen :danse:

  • 5 uker senere...
Skrevet

Drar denne opp igjen jeg... :) En kompis av meg sa han hadde vært i Warszawa og kom over et svææært bryllupsmarked! Han husket ikke akkurat hvor det lå, så jeg lurer på om noen av dere har peiling på hvor det kan være? Kom gjerne med flere tips!! :danse:

Skrevet

Ingen? :)

  • 2 år senere...
Skrevet

haha, denne tråden var gammel :P kan fortelle at vi ble litt skuffa over byen, den var litt... kjedelig?

Skrevet (endret)

Helt enig med deg. Var der forrige helg, og kjedet meg ganske mye. Vi fant ikke mye så mye å gjøre bortsett fra å være på kjøpesentre, noe som var veldig bortkasta. Hadde det hyggelig med å gå rundt i byen da. 

Endret av Pavilion
Skrevet

Helt enig med deg. Var der forrige helg, og kjedet meg ganske mye. Vi fant ikke mye så mye å gjøre bortsett fra å være på kjøpesentre, noe som var veldig bortkasta. Hadde det hyggelig med å gå rundt i byen da.

Ja, ikkesant. Vi var i culture & science-bygningen da, det var kult! god utsikt. men ja, ikke så mye å styre med der. vi var i parkene, dyreparken, på kjøpesenter og drakk sinnsyke mengder øl. for øl var billig! :Knegg:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...