Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble påvist HPV nylig. Men har hatt fast partner lenge. Er det sånn at det kan ta tid før det utvikles, eller kan jeg anta at han har vært utro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan du ha hatt leenge, jeg fikk vorter etter 6mnd

Skrevet

Men i årevis?

Skrevet

Det kan være han har vært utro. Men denne sykdommen kan også smitte via munn til kjønnsorgan.

Selv om HPV-infeksjon går over av seg selv i løpet av 6-24 måneder i over 90 prosent av tilfellene, er det noen som har pågående infeksjon over mange år. Det er umulig å vite når du ble smittet. HPV smitter først og fremst ved intim kontakt, men HPV kan også smitte ved annen hudkontakt.

AnonymBruker
Skrevet

hpv er jo det de tar celleprøver for å sjekke for ved gu, har du hpv så er det en liten sjanse for at du vil utvikle livmorhalskreft , og da ser de etter celleforandringer ,

så spørs det hva du mener med fast partner lenge , kortere eller lengre tid enn siste celleprøve , og om det er fra før siste celleprøve så hvor lang tid før for en virussmitte er ikke sikkert den vises med engang

Anonymous poster hash: fd9df...81a
Skrevet

Var vel sammen i 5-6 år før jeg fikk påvist HPV. Har også tatt en celleprøve etter vi ble sammen UTEN å få det påvist...

Skrevet

Var vel sammen i 5-6 år før jeg fikk påvist HPV. Har også tatt en celleprøve etter vi ble sammen UTEN å få det påvist...

Dette er jo helt nye opplysninger!

Lukter plutselig ugler i mosen nå, ja. Men! HPV kan som sagt smitte på mer spektakulære måter.

Det kan smittes fra en persons munn til din munn via en flaske/glass du har delt med noen. Så kan din munn smitte hans kjønnsorgan, og vips, så smitter han deg også fra penis til vagina. Og flere varianter av denne smitte-kjeden.

Du har ikke en god sak for å si: "Hei, jeg vet du har vært utro!" i alle fall.

Skrevet

Det var da enda godt (?). Men jeg kan jo lure... :-(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble påvist HPV nylig.

Hva mener du egentlig med påvist? Det er jo ikke vanlig å teste for hpv.

Anonymous poster hash: ebbdb...7ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble påvist HPV nylig.

Hva mener du egentlig med påvist? Det er jo ikke vanlig å teste for hpv.

Skrevet

Ved celleforandring testes/påviser man vel HPV.

AnonymBruker
Skrevet

Ved celleforandring testes/påviser man vel HPV.

Slik jeg har forstått det kan en få celleforandringer uten å ha hpv, som går tilbake av seg selv. Så kan en få celleforandringer som skyldes hpv og som kan utvikle seg til livmorhalskreft, men kun fra enkelte typer hpv. At en får celleforandringer betyr vel ikke at en ikke kan ha hatt hpv-viruset i kroppen en stund. Det er jo ikke slik at alle med hpv får celleforandringer.

Skrevet

Ja, men det er da, ved slik celleforandring, at jeg fikk påvist HPV. Spm var om det kan ha ligget 'latent' lenge...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det er da, ved slik celleforandring, at jeg fikk påvist HPV. Spm var om det kan ha ligget 'latent' lenge...

Ja, hpv viruset merker du nok lite eller ingenting til og det kan ta lang tid før det utvikler seg til celleforandringer hvis det i det hele tatt blir det. Så det er betyr ikke at han har vært utro, selv om dere har vært lenge sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er sånn 80% av den seksuelt aktive befolkningen som har HPV, de fleste merker ingenting. Ikke stress, ts.

Anonymous poster hash: d150b...089
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...