Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag skal de og være ute fordi været er sol og klart:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes du er streng mot selve barna, men jeg synes ikke du er urimelig mot nabodamen. Nabobarna er selvsagt ikke ditt ansvar.

Jeg ser dog ikke problemet med å være inne når det er fint vær, ikke alle liker å være ute. Jeg er sjeleglad for at min mor lot meg sitte inne og tegne hele dagen, framfor å tvinge meg til å gå ut. Jeg var forøvrig ellers aktiv, og med mindre dine barn bare sitter inne og spiller hele tiden og aldri gjør noe annet så ser jeg ikke trangen til å hive barna ut. Jeg skjønner rett og slett ikke tankegangen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Enig med deg, Yvonne. Jeg forstår ikke den helnorske tankegangen om at man MÅ ut når været er bra. Man må ikke på død og liv være ute av den grunn. Lever man variert både mht. mat og aktiviteter, er det ingen grunn til at man ikke kan kose seg inne med f.eks. en bok eller TV, på tross av strålende solskinn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag er det sol og flott vær ute, og jeg har husarbeid å gjøre. Men så vil barna mine og naboguttene spille data og PS III inne istedenfor å være ute. Så jeg ba de komme seg ut og leke fordi været er alt for fint for innesysler! Så kommer naboen og forteller meg at jeg er urimelig mot sønnene hennes, fordi jeg ba de gå ut og leke , og at det var uaktuelt å leke med PS III og data i dag fordi været er supert og barna har godt av å være ute! og jeg må bare vaske gulvene i dag:)!

Føler nå at jeg er blitt stemplet som en streng mor som ikke lar barna være inne!

Er det du eller naboen din som bestemmer hos deg?

Du er ikke urimelig, det er naboen din som var frekk.

Her har vi stort sett "åpent hus", men jeg benytter ofte anledningen å "jage barna ut", når det er finevær. Uten den anledningen innimellom, så hadde ikke nabobarna fått være her så ofte.

Anonymous poster hash: 2a981...569

• Liker 3
Skrevet

Jag tycker du gjorde rätt.

Det är så många föräldrar jag pratar med som oroar sig över att barnen spelar för mycket på TV-spel, telefoner, iPad och dator. Att de tittar på TV och inte kan slita sig.

Barnen klagar över att det inte finns något att göra, och jag känner flera som har barn som beter sig som beroende med abstinens när internetkopplingen är nere.

Om det bara var "en paus på en timme" när det är som varmast, eller någon gång ibland, men det är det inte.

TVn startas av många barn redan innan frukost, så spelar de på iPad eller telefon samtidigt. Det ska spelas efter skolan, på korta bilfärder, det ska vara DVD på bilresor längre än 30-40 minuter, TV på rummet och så fortsätter det.

Det är det konstanta flödet som stör mig. Gå ut och lek, hitta på lekar, tävlingar och aktiviteter.

Gunga/huske

Kasta boll

Sparka boll

Lek hinderbana

Klättra träd

Plocka blommor

Lek "kök"

Lek krig

Cykla

Det finns så otroligt mycket att göra ute... skärmtid får nog barnen ändå, det behöver vi inte uppmuntra

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Enig med deg, Yvonne. Jeg forstår ikke den helnorske tankegangen om at man MÅ ut når været er bra. Man må ikke på død og liv være ute av den grunn. Lever man variert både mht. mat og aktiviteter, er det ingen grunn til at man ikke kan kose seg inne med f.eks. en bok eller TV, på tross av strålende solskinn.

boka kan man kose seg med på terrassen. Får jeg unger, hiver jeg de ut så snart det er 20 grader og varmt og sol, med formaning om solbriller og solkrem. Forkastelig å være inne når det er fint. HIV DE UT. Tv off limits.

Forstår forresten ikke unger som ønsker å være inne da. Hadde det galkjekt ute som liten på finværsdager. Ville helst ikke inn.

Endret av BettyBoop
  • Liker 1
Skrevet

boka kan man kose seg med på terrassen. Får jeg unger, hiver jeg de ut så snart det er 20 grader og varmt og sol, med formaning om solbriller og solkrem. Forkastelig å være inne når det er fint. HIV DE UT. Tv off limits.

Forstår forresten ikke unger som ønsker å være inne da. Hadde det galkjekt ute som liten på finværsdager. Ville helst ikke inn.

Du forstår ikke at folk er forskjellige, og at ikke alle elsker å være ute til enhver tid? Du forstår altså bare situasjoner som du selv har opplevd?

Forkastelig å være inne når det er fint vær? Nå har jeg hørt det også. Jeg håper inderlig at du utviser litt mer toleranse når du får barn, Betty, og lærer at ikke alt er svart-hvitt og at du ikke har fasiten på hva som er rett i denne verden.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tok de med til byen i dag fordi jeg fikk gjort alt husarbeidet i går:) Så i dag har vi alle kost oss ute og lesetrent!

Naboguttene begynner å bli småfete, sist vi gikk på tur sammen så ble naboguttene skikkelig sliten mens mine løp opp fløyen:)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Tok de med til byen i dag fordi jeg fikk gjort alt husarbeidet i går:) Så i dag har vi alle kost oss ute og lesetrent!

Naboguttene begynner å bli småfete, sist vi gikk på tur sammen så ble naboguttene skikkelig sliten mens mine løp opp fløyen:)

Og om ikke lenge kommer vel nabokona over igjen og klager på at du oppfører deg som en umenneskelig slavedriver når de er ute på tur ;)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Du forstår ikke at folk er forskjellige, og at ikke alle elsker å være ute til enhver tid? Du forstår altså bare situasjoner som du selv har opplevd?

Forkastelig å være inne når det er fint vær? Nå har jeg hørt det også. Jeg håper inderlig at du utviser litt mer toleranse når du får barn, Betty, og lærer at ikke alt er svart-hvitt og at du ikke har fasiten på hva som er rett i denne verden.

men barn er barn. de skal formes. Om de vil sitte inne og ikke sosialisere seg så er ikke det bra for dem. Voksne skal vite bedre enn barna hva som er best for dem å gjøre på en finværsdag

• Liker 1
Skrevet

men barn er barn. de skal formes. Om de vil sitte inne og ikke sosialisere seg så er ikke det bra for dem. Voksne skal vite bedre enn barna hva som er best for dem å gjøre på en finværsdag

Beklager, men det er det dummeste jeg har hørt. Barn skal formes av foreldrene? De skal oppdras, ja, men de har sin egen personlighet og skal ikke presses inn i den formen som foreldrene synes passer best.

Newsflash: Ikke alle liker å sosialisere seg. Noen trives godt i eget selvskap og kan tilbringe timesvis med seg selv. Hva er galt med det, hvis det er det de vil? Og jeg er også voksen, og jeg har en helt annen oppfatning enn du og flere her angående hva man "skal" gjøre på en finværsdag. Hvem har fasiten på det, da?

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Beklager, men det er det dummeste jeg har hørt. Barn skal formes av foreldrene? De skal oppdras, ja, men de har sin egen personlighet og skal ikke presses inn i den formen som foreldrene synes passer best.

Newsflash: Ikke alle liker å sosialisere seg. Noen trives godt i eget selvskap og kan tilbringe timesvis med seg selv. Hva er galt med det, hvis det er det de vil? Og jeg er også voksen, og jeg har en helt annen oppfatning enn du og flere her angående hva man "skal" gjøre på en finværsdag. Hvem har fasiten på det, da?

egen personlighet? En unge som aldri vil være med de andre ungene å leke skal få lov å sitte inne og isolere seg selv? Hvordan skal nå denne ungen bli som voksen da når ungen ikke lærer å sosialisere seg?

Og er det greit å la ungen sitte inne å spille tv spill hele dagen fordi dette er en del av personligheten til ungen? Nå får du gi deg.

• Liker 1
Skrevet

egen personlighet? En unge som aldri vil være med de andre ungene å leke skal få lov å sitte inne og isolere seg selv? Hvordan skal nå denne ungen bli som voksen da når ungen ikke lærer å sosialisere seg?

Og er det greit å la ungen sitte inne å spille tv spill hele dagen fordi dette er en del av personligheten til ungen? Nå får du gi deg.

Nå drar du det jeg sier alt for langt. Jeg har aldri sagt at ungen (eller voksne) skal sitte inne og glo på en skjerm hele dagen. Det er jeg helt enig i at ikke er bra for noen. Det jeg reagerer på, er flokkmentaliteten som vises her, der alle skal elske å være ute så snart solen titter frem, og styre rundt ute fra morgen til kveld. Hva er galt med variasjon? Hvorfor kan man ikke være litt inne og litt ute, uavhengig av været? Av og til vil man kanskje bare være inne hele dagen, mens andre dager er det kjekt å være ute masse.

Og jeg snakker ikke om å isolere seg. Jeg snakker om aksept for at ikke alle er hypersosiale sommerfugler. Noen liker å være mye for seg selv, og det bør de få lov til.

• Liker 1
Skrevet

Nå drar du det jeg sier alt for langt. Jeg har aldri sagt at ungen (eller voksne) skal sitte inne og glo på en skjerm hele dagen. Det er jeg helt enig i at ikke er bra for noen. Det jeg reagerer på, er flokkmentaliteten som vises her, der alle skal elske å være ute så snart solen titter frem, og styre rundt ute fra morgen til kveld. Hva er galt med variasjon? Hvorfor kan man ikke være litt inne og litt ute, uavhengig av været? Av og til vil man kanskje bare være inne hele dagen, mens andre dager er det kjekt å være ute masse.

Og jeg snakker ikke om å isolere seg. Jeg snakker om aksept for at ikke alle er hypersosiale sommerfugler. Noen liker å være mye for seg selv, og det bør de få lov til.

Nettopp. Det er vel dette jeg vil frem til også. Er man ellers aktiv i hverdagen ser jeg virkelig ikke problemet med å ta en fridag inne.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

jeg og venninna mi pleide ofte og ligge inne på rommet hennes og leke med bratz, det var bare oss to, og vi var inne, var ofte vi tok med bratzene ut. men det fint andre ting en og glo på tv'n inne, vi sov i telt ute en hel uke, selv om det regna. så er enig i at man kan være inne og ute selv om det regner og er sol

men ts jeg syns ikke du gjorde noe galt. syns det er bra at du oppforderer dem til og være ute og leke:)

Gjest Malla
Skrevet

Da jeg var liten så ble det å sitte inne brukt som straff om man hadde gjort noe galt :P Mens idag virker det nesten som at det er straff å bli sendt ut.. Ikke en god endring. Ig nei, jeg er ikke "hundgammel".. Vokste opp på 90-tallet, og hadde faktisk nintendo.. :P

Skrevet

Naboen kom merkelig nok ikke over i går for å anklage meg:) selv om guttene hennes var skikkelig slitne etter turen:)

• Liker 1
Skrevet

Du bestemmer i eget hjem.

Sier du at barna skal ut, skal de det. Og vil ikke naboguttene være ut, ja, da får de gå hjem, da. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...