Gå til innhold

Depresjon pga steroider?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg har vært sammen med en fyr i snart et halvt år. Han trener mye og deltar i konkurranser (ikke sånne fitnesskonkurranser der de spraytanes og står på scenen og viser seg fram, men mer sånt som man skal gjøre forskjellige styrkeløft osv... Jeg kan ikke så mye om dette, så det var kanskje en dårlig forklaring men :fnise: ) Det er ikke vanskelig å se på fyren at han har gjort mer enn bare å trene, og venninna mi har innrømt at han bruker anabole steroider. Som sagt kan jeg ingenting om dette, verken styrketrening på det nivået eller anabole steroider, men jeg vet jo at det ikke er bra for kroppen hans. Nå har venninna mi bedt meg om råd, fordi typen er så deprimert. Så deprimert at ho er veldig bekymret for han. Ho sa også selv at dette tydelig er et resultat av alt han har puttet i seg, og ho var usikker på om han har innrømt dette ovenfor legen sin. Jeg har selv tre personer i min nærmeste familie som sliter/har slitt med diagnosen bipolar lidelse (men dette kommer jo av helt andre ting enn misbruk av steroider såklart), pluss at jeg mistet et annet nært familiemedlem i selvmord etter årevis med depresjoner. Jeg har med andre ord hatt dette tett innpå meg helt siden jeg var liten, og det var derfor venninna mi henvendte seg til meg for råd også. Det jeg vil fram til er at jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe dette, for jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet helt hva jeg syns om saken. Så klart er det leit at han har det sånn som dette, men kan jeg gå så langt som å si at dette er "selvforskyldt"? Det høres sikkert slemt ut å si noe slikt, men jeg har sett hvor lenge mennesker må vente på hjelp når de virkelig sliter, og jeg syns det er forferdelig om et eller flere mennesker må rykke bakover i køen fordi denne typen skal få hjelp først - enda han på en måte har lagt opp til problemene selv... Han har jo hele tiden vært klar over bivirkningene av det han putter i seg.

Er det feil av meg å tenke sånn? Hva ville dere andre gjort i en slik situasjon? Er det noen som kan noe om det å bli deprimert pga bruk av anabole steroider så fortell gjerne. Dersom legen utskriver antidepressiva, er det mulig for han å skjule bruken av steroider? Altså, jeg tenker i forhold til hva som kan skje om han bruker antidepressive tabletter sammen med anabole steroider. Vil legen ta blodprøver og finne ut om bruken hans før han eventuelt får medisiner, eller er det mulig at han kan holde det skjult, og i så fall - hva kan skje om han tar antidepressiva når kroppen hans allerede er "fylt opp" med steroider? Beklager klønete språkbruk her, men jeg har ikke det største ordforrådet innenfor dette temaet.... :klo: Jeg ønsker selvfølgelig ikke at han skal fortsette å ha det vondt, og jeg ser at det går utover venninna mi også, men jeg tror absolutt ikke at han vil slutte å putte i seg disse tingene selv om det nå har gitt han store problemer. Jeg syns virkelig at det er en ubehagelig situasjon, og jeg er nok ekstra følsom rundt det pga mine erfaringer med psykiatri i familien. Hadde jeg ikke opplevd alt jeg har opplevd så ville jeg kanskje ikke sett på hans depresjoner som mindre viktig enn "uforskyldte" depresjoner... Jeg vet virkelig ikke, og jeg er på ingen måte ute etter å rakke ned på noen her - bare så det er klart, jeg trenger bare råd og gjerne også informasjon :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, først skal jeg bare si en ting: De som har røyket i 30 år og får lungekreft, de får behandling uavhengig om det er andre med samme sykdom, men som ikke røyker. Overvektige med hjerte-kar-sykdommer får behandling uavhengig av at det er "selvforskyldt" osv. Man kan ikke tenke sånn at noen som er syk ikke fortjener hjelp fordi de har tatt noen uheldige valg/har dårlige livsstil. Dette er et etisk dilemma ja, men man kan ikke gi andre større verdi og rett til å motta helsehjelp ut fra hvordan de har levd livet sitt.

Ut over det så vet jeg ikke om det er uheldige interaksjoner (uheldige bivirkninger som kommer av å kombinere flere legemidler) ved kombinasjon av steroider og antidepressiva. Men at han burde fortelle legen om denne bruken og selvsagt slutte, sier seg selv. For å være ærlig, hadde det vært min kjæreste, så hadde jeg tatt telefonen selv til legen for å fortelle han om det. Steroider er ikke lovlig, så da vil han (tror jeg) bli pålagt regelmessige urinprøver.

Skrevet (endret)

Steroider er ikke lovlig, så da vil han (tror jeg) bli pålagt regelmessige urinprøver.

For ikke å snakke om at svindel heller ikke er lovlig, kommer politiet i kontakt kan han komme i trøbbel på grunn av at han har dopet seg til resultater i konkurranser. Har ingen sympati hos meg.

Endret av meh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...