Gå til innhold

jobber dere 100 % med småbarn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurer - og håper det er praktisk gjennomførbart :)

Er så mange som snakker om tidsklemme +++ i dag så enn kan jo bli forvirra.

Men forstår ikke helt at to 100% jobber ikke skal være mulig med full barnehageplass.

Anonymous poster hash: 7506b...669
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jobber 100%. Men når vi får nummer to så ser jeg for meg å jobbe 80 prosent i alle fall til minsten er 2 år. :)

Selvsagt går det så lenge man har full barnehageplass, men det er ingen god situasjon å måtte ha ungen i barnehagen i 9 timer. Nå jobber jeg turnus da, så har kveldsvakter og også fridager midt i uka, men de dagene jeg har dagvakt, så blir detaaltså nesten 9 timer på gutten.

Heldigivs virker han ikke mer sliten etter disse dagene enn kortere dager. Er en liten barnehage. :)

Skrevet

Vi har en 2-åring. Jeg har jobbet fullt siden permisjonen, mens mannen har vært student. Når han begynner i jobb kommer han til å jobbe 80%. Det går helt sikkert an med to stykker i full jobb, men vi har lyst å prioritere kortere barnehagedager og tid til å lage skikkelig middag (som ikke må spises kl 18-19). Hvis vi får et barn til ser jeg for meg at det blir enda mer hektisk, og da er det virkelig verdt det at én av de voksne har litt ekstra tid etter jobb.

Skrevet

Det går bra! Vi er to i 100% stilling, en gutt på 2 og en ny på vei. Den som leverer i bhg kommer litt senere hjem til ferdig middag. Gjør storhandel 1 gang i uka. Spiser middag i 17 tiden hver dag. Men alt avhenger jo av hva slags reisevei man har og om man har fleksitid på jobben.

• Liker 3
Skrevet

Med en halvtime pr vei til jobb og tid til barnehagelevering og -henting, så jobber jeg nå i 80% for å få litt tid med ungene før de skal legge seg. Joda, vi overlevde på 100% begge to også, men følte at vi mistet mye familietid.

Skrevet

Skal ikke si det går så veldig bra, men det går! :ler:

Vi jobber 100% begge to, og mannen har en del jobbreiser og kveldsaktiviteter. Jeg har en mer ni-til-fire-jobb. Levering og henting i barnehage bytter vi på etter hva som er praktisk. Mannen har jo da også en mer fleksibel jobb, så han kan levere, og så henter jeg fordi jeg er ferdig før ham. Nå skal det sies at jenta vår ikke er så liten lenger, og korte dager setter hun bare sånn halvveis pris på...

Nå har vi flere barn da, og de er større, så det er et mer hektisk program på ettermiddager og helger enn det var før, og det er nok også det som gjør det slitsomt. Det er lite tid til å hente seg inn igjen. Akkurat nå har jeg mammapermisjon, og selv om det stikker i feministhjertet så er det bare å innrømme at det er litt deilig. Men det er fullt mulig å jobbe 100% med småbarn, så lenge ikke reisevei og slikt gjør det vanskelig tidsmessig.

Ungene har det topp. Det er mor som er sliten ;)

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ikke vil jeg og ikke orker jeg.

Jobber nå 60-70 % og det passer meg helt fint. Har korte dager og fridag i uka.

Har hatt lyst til å være hjemme så lenge som mulig med barna mens de er små. Og det har jeg fått, er nettopp begynt i jobb igjen etter 4 år hjemme med barn.

Anonymous poster hash: 12617...938
AnonymBruker
Skrevet

Alt går for en periode, men man får ikke et liv. Det eneste livet er da:jobb, ungene, huset, jobb, ungene huset. man kommer aldri i mål med noe. Man jobber hundre prosent, men det føles mer. De som har flinke menn hjemme klarer det kanskje, men jeg har ikke en mann som verken tar i ei fille eller rydder av seg selv. Til tider er det fulltidsjobb å jobbe hjemme når klær, mat, vasking, lekser, fritidsaktiviteter skal holdes vedlike. Så har man kanskje en hage som skal stelles og klippes, man har andre i familien og venner. Nei, småbarns foreldre skulle virkelig fått lov til å jobbe redusert frem til barna var 10-12 år. Så lenge skolen er blitt slik den er, der foreldre må sitte med ungene når de gjør lekser, så må det bli slik. Fra første klasse så får de mye lekse, og da må foreldre sitte med de, for ikke mange 6 åriger leser rent og perfekt når de begynner på skolen, og leksene er jo lesing fra dag 1. Stakkars de som har foreldre som ikke har tid, eller som ikke engasjerer seg i dem.

Da de begynte på skolen ble det virkelig travelt, sitter opptil 3-4 timer hver ettermiddag med lekser. Da passer det ikke med fulltidsjobb og komme hjem sent på kvelden. Takk og halleluja for min deltidsjobb.

Anonymous poster hash: 5dda2...da6
  • Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Nå har vi bare prøvd 100% jobb med et barn, men det har gått fint :)

Jeg er lærer så tar mye av jobben på kveldstid og kan gå hjem tidlig, mannen har fleksible morgener og leverer i barnehagen.

Endret av pysepusen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske lærere kunne gi mindre lekser, for hjelpes meg de får mye og det tar tid. Når man da har 2-3 barn og man skal hjelpe alle 3, så burde man jo tatt lærerutdannelse for å få det til. Mye av tidsklemma vår er leksene, enda jeg jobber redusert pga nettopp tid med ungene.

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg i permisjon enda, men jeg må nok jobbe 100%. Gubben er på AAP, og det gir ikke så mye penger, så da er jeg nesten nødt.

Men gubben min skal antageligvis bli 80% uføretrygdet, så da får han ta seg av hus og barn :fnise:

Skrevet

Skulle ønske lærere kunne gi mindre lekser, for hjelpes meg de får mye og det tar tid. Når man da har 2-3 barn og man skal hjelpe alle 3, så burde man jo tatt lærerutdannelse for å få det til. Mye av tidsklemma vår er leksene, enda jeg jobber redusert pga nettopp tid med ungene.

Det er absolutt ikke meningen at barn skal sitte så lenge med lekser. Jeg hadde absolutt snakket med læreren. Nå jobber jeg på ungdomsskolen, men har gitt klar beskjed til både elever og foresatte om at lekser maks skal ta rundt 30 min (sett bort fra innleveringer da) - og om det er noe de ikke skjønner, så kommer de til meg og ikke foreldrene.

Foreldrene kan selvsagt og skal selvsagt hjelpe, men jeg synes ikke lekser og skole skal bli noe elevene og foreldrene skal hate. Det er bedre at jeg bruker 15 minutter på noe på skolen med eleven, enn at foreldrene skal sitte i krangel i timesvis hjemme. Dette forutsetter selvsagt at jeg får beskjed.... Det er noe foreldre kan bli bedre på ;)

Når det er sagt, jobber jeg 100%. Har bare bundet arbeidstid til kl 15, så drar fra jobb da. Sitter heller med papirarbeid hjemme på kvelden.. Det fungerer greit her, enn så lenge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør fordi jeg lurer - og håper det er praktisk gjennomførbart :)

Er så mange som snakker om tidsklemme +++ i dag så enn kan jo bli forvirra.

Men forstår ikke helt at to 100% jobber ikke skal være mulig med full barnehageplass.

Anonymous poster hash: 7506b...669

Begge jobber 100%, har en del jobb reiser som er på alt fra noen dager til noen uker (maks. 6). Vi har ingen tidsklemmer da vi var enige i at barna er så mye på skolen eller i barnehagen at de ser nesten ikke foreldrene sine. Dette med tanke på tidlig leggetid og lange arbeids- og skoledager. Vi velger å ikke gi dem noen flere aktiviteter i uken. Da er det bare familietid for oss alle. Samme i helgen.

Anonymous poster hash: 3fa14...4be

Skrevet

Begge to jobber 100% hos oss. Vi har stillinger som krever en del reising og kveldsarbeid, men har også frihet ift fleksitid og mulighet til hjemmekontor en gang i blant.

Har to barn ( barnehage og barneskole). Hos oss løser det seg fint fordi en leverer, den andre henter. Barna har 8- timers dager. Vi bor rett ved skole og barnehage og er begge to like delaktige i barnas liv og div husarbeid.

Har ikke besteforeldre som hjelper til, men føler ikke at vi stresser noe særlig. Klart det er hektisk, men jeg opplever at vi har det veldig bra! Kunne ikke tenke meg å jobbe deltid.

Gjest pysepusen
Skrevet

Det er slikt du må ta opp med læreren. Vi passer alltid på at elevene ikke får mer enn 30 minutter leksetid pr. dag (samkjører fag), evnt. så gir vi ukelekser.

AnonymBruker
Skrevet

Synes 8 timers dager er altfor lenge for barn i skole-barnehage. For noen lange dager de får.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke aktuelt så lenge barna er små. Går nok an, men føler ikke det er verdt det. Vil ha tid og overskudd til barn, mann og meg selv, ikke slite meg ut på jobb.

Lever heller litt enklere slik at vi har råd til å redusere jobbinga.

Skrevet

Jobber 100 % Heldigvis har jeg et vikariet som pedleder i samme barnehage som minstemann går, så jeg ser ham hele dagen. Valgt å la ham begynne i barnehagen jeg skulle jobbe i, fordi jeg har ca 40 minutter å kjøre på jobb når det er vinter, på en smal og krokete vei. Når vikariatet mitt slutter, skal han få begynne i den nærmeste barnehagen, som bare er noe minutter unna i gåavstand.

Hadde jeg hatt fritt valg ville jeg hatt 80% stilling, for å ha en bittelitt roliger hverdag. Har jo skolebarn også å ta meg av i tillegg til at jeg har en mann som jeg ikke alltid kan regne med å se i løpet av uka, da han reiser mye i jobben og jobber helt utenom normale arbeidstider på alle måter.

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint an å jobbe 100% for begge foreldrene så lenge man har full barnehageplass. Men hadde både jeg og mannen hatt 8-16 jobb, så hadde det ikke vært aktuelt for noen av oss. Da hadde vi begge gått noe ned i stilling. Å ha barn i barnehage i 9-10 timer er ikke noe vi ønsker - verken for dem eller for familielivet.

Nå jobber jeg skift (dag/kveld) og han har flexitid (7-17), så våre er aldri i barnehagen mer enn 7-7,5 timer, som regel leveres de 8:30 og hentes 15-15:30. Da har en av oss en rolig, "sen" morgen og den andre en tidlig ettermiddag.

Anonymous poster hash: a25a8...b8b
Skrevet

Hvorfor er det slik at flere kvinner går ned i stilling framfor menn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...