Gå til innhold

Utvikle dysleksi i voksen alder?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Går det an å utvikle dysleksi i voksen alder? I går opplevde jeg at håndskriften min begynte å svikte. Jeg hadde litt problemer med å skrive fint. Jeg har ingen problemer med å lese, untatt på fredag da jeg tolket R som p på et spillkort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å utvikle dysleksi i voksen alder? I går opplevde jeg at håndskriften min begynte å svikte. Jeg hadde litt problemer med å skrive fint. Jeg har ingen problemer med å lese, untatt på fredag da jeg tolket R som p på et spillkort.

Dysleksi har ingenting med pen eller lite pen håndskrift å gjøre. Dyslektikere har heller ingen problemer med å skille bokstaver fra hverandre. De har problemer med å stave ord korrekt og lese, fordi de ofte opplever at bokstavene eller ordene stokker seg om.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dysleksi har ingenting med pen eller lite pen håndskrift å gjøre. Dyslektikere har heller ingen problemer med å skille bokstaver fra hverandre. De har problemer med å stave ord korrekt og lese, fordi de ofte opplever at bokstavene eller ordene stokker seg om.

Ok. Med tiden har litt leseevnene og litt skriverevnene mine blitt litt dårligere. Jeg kan avogtil for eksempel skrive ive istedenfor hive. Men dette bare når jeg skriver for hånd. Og avogtil lese skape isteden for skare, fordi jeg blander p-en med r. Derfor lurte jeg på om man kan utvikle dysleksi. Jeg har lest om voksen dysleksi symptomer på engelsk, og jeg kjenner meg igjen i at jeg blir fort irritert og husker ikke lett navnene på folk, og ikke kan så lett nord sør vest og øst.

Endret av Pinnedyr
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at håndskriften din blir dårligere om du stort sett bare skriver på pc/mobil. Det har skjedd med min, og den var ikke særlig pen i utgangspunktet, nå er den nesten uleselig.

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Som andre her sier, Pinnedyr, dysleksi er ikke noe som påvirker håndskriften. Det kalles også ordblindhet, og går ut på at man sliter med å sette sammen bokstaver til meningsfulle ord og setninger, ikke at selve skrivingen er noe problem. Ingen fare for at du utvikler dysleksi :)

Anonymous poster hash: 2e1cc...07d

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Men som sagt, Pinnedyr - du holder altså ikke på å utvikle dysleksi :)

Anonymous poster hash: 2e1cc...07d

Endret av Rainbow81
Skrevet

Jeg var den første i klassen til å knekke lesekoden, fordi jeg lærte abc sangen. Kan jeg ha en underliggende dysleksi fordetom? Jeg tok nemlig dyselexi test nettopp, og den viste at jeg kunne ha dysleksi eller lskrivevansker og mattevansker.

Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Rainbow81, mod

Skrevet

Pinnedyr, ikke tro på alt du leser på internett (ja, jeg ser selv ironien i dette :fnise: )

Du utviklet ikke dysleksi som voksen. Du har mest sannsynlig bare mistet skriveevnen din om du skriver mye på dataen og mobil.

Les flere bøker, så blir nok problemet borte etter hvert.

Skrevet

Pinnedyr, ikke tro på alt du leser på internett (ja, jeg ser selv ironien i dette :fnise: )

Du utviklet ikke dysleksi som voksen. Du har mest sannsynlig bare mistet skriveevnen din om du skriver mye på dataen og mobil.

Les flere bøker, så blir nok problemet borte etter hvert.

Ok. Men det var en mann som fikk dysleksi av et flåttbitt som jeg såg i en dokumentar en gang.

Skrevet

Ok. Men det var en mann som fikk dysleksi av et flåttbitt som jeg såg i en dokumentar en gang.

Han utviklet ikke dysleksi av flåttbittet, det var et symptom på borreliosen hans. Mest sannsynlig ble borreliaen påvist etter å ha berørt nervesystemet, som ga symtpomer på dysleksi.

Moren min, en god venninne av meg og nå enda en god bekjent av meg har borreliose eller hatt det. Borreliosen gir symtpomer på andre sykdommer, uten at de nødvendigvis finnes. Det er bare et symptom.

Eller som min far, som fikk epilepsianfall. To dager senere fant de en svær svulst i hjernen hans som dyttet på et sted i hjernen hans, som ga han epilepsianfallet.

Ser du forskjellen?

Logg av internett og dokumentarer, les fler bøker, så går det seg nok til :)

Skrevet

Personer med dysleksi har vansker med å tolke sammehengen mellom lyder i språket og bokstaver. Det finnes flere andre typer lese- og skrivevansker, men det er ikke er dysleksi.

Som Pringle skriver, kan det hende at du skriver dårligere for hånd nå enn før fordi du er mest vant med å skrive på data. Du kan også få mer problemer med å skrive og lese hvis du er veldig trøtt, eller i dårlig form.

Hva slags test har du tatt? Er den gjort av fagfolk eller var det noe du fant på nettet? Hvis fagpersoner sier at du har du har dysleksi, stemmer det nok. Da er i så fall dysleksien medfødt og ikke noe du har fått som voksen.

Skrevet

Personer med dysleksi har vansker med å tolke sammehengen mellom lyder i språket og bokstaver. Det finnes flere andre typer lese- og skrivevansker, men det er ikke er dysleksi.

Som Pringle skriver, kan det hende at du skriver dårligere for hånd nå enn før fordi du er mest vant med å skrive på data. Du kan også få mer problemer med å skrive og lese hvis du er veldig trøtt, eller i dårlig form.

Hva slags test har du tatt? Er den gjort av fagfolk eller var det noe du fant på nettet? Hvis fagpersoner sier at du har du har dysleksi, stemmer det nok. Da er i så fall dysleksien medfødt og ikke noe du har fått som voksen.

Jeg tok dysleksi test på engelsk på nettet i natt.

Skrevet (endret)

Jeg tok dysleksi test på engelsk på nettet i natt.

Siden testen var på engelsk, tror jeg mindre på at resultatet var riktig. Engelsk språk har mye større forskjeller mellom uttale og skrivemåte enn på norsk.

Man trenger ikke ha dysleksi for å gjøre en del skrivefeil på engelsk, særlig hvis man ikke skriver det så ofte. Selv leser jeg engelsk godt, men kan lett gjøre noen feil hvis jeg skal skrive

Endret av Perelandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...