Væren Skrevet 11. april 2004 #1 Skrevet 11. april 2004 Hr. Sau og jeg har vært gift i mange år til sommeren, og har lyst til å ta en langhelg helt alene eller sammen med et par gode venner for å feire begivenheten! Jeg kan veldig godt tenke meg Praha, det skal visstnok være en opplevelse av en by! Er det noen som har tips til hva vi bør få med oss? Hva vi kan shoppe og hvor? Krystallglass, bilder etc. skal visst være veldig billig og lurt å få med seg! Og gjerne forslag til koselig og sentralt hotell! Klem fra sauen!
superkvinnen Skrevet 11. april 2004 #2 Skrevet 11. april 2004 Her kommer noen ting som kan være verdt og få med seg i Praha: * På Staromêstskè nàmêsti, gamle bytorget: - Astronomiske uret på rådhusveggen. Hver halve og hele time samler det seg kjempe mange turister her for å få med seg de tolv apostlene som passerer i åpne luker på veggen.(riktig nok i bare noen sekunder, og det kan være masse lommetyver på denne plassen, så pass på!) -Ellers er det kjempe masse fine fasader og koselige kafèer i dette område, pluss noen vakre kirker. Image teater ligger også i nærhetene av dette torget (gate; parìzskà) hvor man kan finne noen kule forestillinger. Praha er veldig kjent for teater, konserter osv...det beste er kanskje og gå inn på et turistbyrå og høre om det går noe som er verdt og få med seg den perioden dere er der, hvis dere skulle være interessert. * St. Vitus Katedralen er bare kjempefin, den er bygd over to århundrer og er bare et helt utrolig kunstverk. Her kan man blant annet gå opp i et av kirkens spir hvis man orker, veldig mange trappetrinn, derimot får man god utsikt over byen. Ellers bør man ta seg en tur til Golden Lane, der hvor gullsmedene bodde før i tiden, her er det kjempe mange små koselige hus hvor man kan gå inn og ta en titt, forfatteren Franz Kafka bodde også i et hus der oppe. Alt dette finner du oppe ved Praha borgen. * Det jødiske kvartalet: se på museum, synagoger, gravplasser osv. * Sparta Praha stadion: Har vært på omvisning der og sett på laget trene, men det kan være vanskelig og få til. Om det er ønskelig bør dere ha med dere en guid.Men det var en fin opplevelse hvis man er glad i fotball. * Karlsbrua: Fin bru som er utsmykket med hellige statuer, og her er det mange gateselgere som vil tegne deg, selge deg bilder osv. Og så er den bare utrolig fin og romantisk og vandre over om kvelden, rene eventyret. *Vàclavskè nàmèsti er hovedgata og øverst i den finner man nasjonalmuseet. * Da det gjelder og shoppe, er det i allefall billig og fin krystall å få kjøpt der. Sko, Cd'er (men sjekk at det er ordentlige versjoner og ikke bare noen tsjekkere som har mixet litt på noen sanger) og litt sportsutstyr kan også være billig der. Dere bør i allefall ha med gode sko, for Praha bør oppleves gående og man går ofte fra morgen til kveld! Praha anbefales!
Væren Skrevet 11. april 2004 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2004 Tusen takk for mange flotte tips, superkvinnen! Ble ikke mindre fristet av Praha nå, for å si det sånn! Ja, eventyr er liksom det bildet jeg har fått av Praha gjennom det bekjente og venner har fortalt om byen. Er det lurt å bestille hotell over internett, eller gjennom reisebyrå? Noen som har erfaringer her?
punkyB Skrevet 11. april 2004 #4 Skrevet 11. april 2004 Anbefaler hotel Cloister inn - ligger midt i byen. http://www.cloister-inn.com/ Vi bestilte fly/hotell via Kalinka tours . ANg. spisesteder - fant ut på flyet hjem at det er en rest. som har Michelin-stjerner - tror det er den Flambee som det refereres til her. http://www.talkingcities.co.uk/prague_page...s2.htm#Bellevue Hadde villet prøvd den hvis dere vil ha et skikkelig måltid ! Fant noe feedback på diverse hoteller http://prag.prague-hotels-guide.com/feedback.htm
Væren Skrevet 11. april 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2004 Takk for hjelpen, PunkyB! Skal sjekke ut disse linkene i morgen! Klem!
Gjest gjesta Skrevet 12. april 2004 #6 Skrevet 12. april 2004 Hotell Certovka Et lite og koselig hotell. Rommene er relativt store og fine, ihvertfall hvis man sammenligner med hotell i London. Jeg bodde der før flommen for et par år siden, under flommen lå dette hotellet under vann! Hotellet ligger så nært Karlsbroen at du nesten kan ta på den fra vinduet Har bodd på et annet hotell i Praha også - større og forsåvidt flottere, men ville valgt Certovka hvis, eller rettere sagt NÅR, jeg skal tilbake - rett og slett fordi det er lite, koselig og ligger flott plassert. Kos deg Væren, Praha er en fantastisk by. Ser du har fått masse gode tips om opplevelser her - jeg legger til: Krystall er selvfølgelig et must å shoppe, men pass på så du ikke bruker for mye tid med nesen ned i krystallglass... (det gjorde jeg første gang jeg var i Praha) I TV-tårnet er det resturant, slik at dere kan spise og nyte utsikten over Praha samtidig. Om sommeren er det opera/teater forestillinger utendørs. Dette har jeg ikke opplevd selv, men har hørt mye bra om det. Billetter kjøpes når du kommer frem - du treffer på ivrige flyers utdelere på gaten som forteller deg hvor det skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå