Gå til innhold

Hvordan leve med leddsmerter?

Fremhevede innlegg

Gjest C4r1n3
Skrevet

Jeg har en del leddsmerter pga kronisk sykdom og tenkte jeg kunne se hvordan dere andre med samme problemet lever med det, i håp om å kanskje få noen lindrende tips og råd.

Mine leddsmerter sitter hovedsaklig i knær og hofterslik at det er vond og tungt å reise seg fra sittende eller liggende stilling, men innimellom er det også i rygg, nakke, skuldre, håndledd. Om jeg er for lenge i samme stilling, så "stivner" kroppen litt og det er ubehagelig. Jeg prøver å endre stilling ofte, jeg ligger med pute under knærne, jeg tar smertestillende ved behov.

Så, andre som vil fortelle litt om sitt og hvordan dere takler det?

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å kutte ut karbohydrater?

Anonymous poster hash: 245e1...fd2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Prøvd å kutte ut karbohydrater?

Anonymous poster hash: 245e1...fd2

Hjelper det altså? Jeg har kuttet ned på karbs og merker ingen forskjell annet enn at jeg har gått ned noen kilo..

Jeg strekker godt ut om morgenen, driver med litt yoga, tai chi eller qi gong før jeg tar meg en skikkelig varm dusj.

Passer på å tøye ut/strekke ut flere ganger daglig.

Gjest C4r1n3
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det nei, litt usikker på hva som har mye karbohydrater i seg, men jeg spiser ihvertfall lite poteter, ris og pasta til vanlig og heller ikke så mye frukt eller godterier for tiden. Kan heller ikke kutte for mye i matveien siden jeg må legge på meg noen kilo og en del ting smaker veldig rart/vondt etter å ha blitt pumpet full i antibiotika osv de siste månedene.

Skrevet

prøvd naturterapaut? jeg slet med smerter i knær, rygg og fingre, det var ekstremt ille om vinteren, da kunne jeg bare glemme og bøye meg , men etter jeg var hos naturterapauten har jeg slutta og ha så mye vondt , kan bøye meg på vinteren jippi:D

AnonymBruker
Skrevet

Smertestillende etter behov. Går jevnlig og får massasje for å få igang muskulatur/blodsirkulasjon.

Har endelig funnet ut hva matvarer som jeg blir stiv av så disse har jeg kuttet ut etter beste evne. Jevn fordeling mellom arbeid og hvile da for min del er sliten kropp en stiv kropp.

Anonymous poster hash: 1c181...b37

Skrevet

Årsaken til smertene kan gi forskjellig behandling og nytte av lindring, men for mange er det trening og behandling som gjelder. Samt smertestillene som "kur", har jeg lært. Kroppen hanskes visst bedre med medisin type nsaids (ibux, voltaren etc) som tas regelmessig under de verste periodene, enn å ha vondt og tåle mye før man tar tablettene.

For Bekhterew kan hard trening 30-60min pr dag gi smertefrihet resten av døgnet, og svømming er gull. Sleng på noen timer med manuell terapi (=tortur underveis og deilig etterpå) og livet blir levelig.

Det finnes også smertemestringskurs mange steder, snakk med legen om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...